schadenvergoeding verkrijgen van iemand die leeft van OCMW?

neusje1
Topic Starter
Berichten: 3

schadenvergoeding verkrijgen van iemand die leeft van OCMW?

#1 , 26 mei 2014 18:46

Beste,

Op de gaypride in Brussel 17mei 2014 ben ik in mekaar geslagen door een jongen omdat hij niet kon verdragen dat hij afgewezen werd en dat dan nog voor een meisje.
Ik heb veel tegen hem.
Ongewenste seksuele intimiteiten.
discriminatie
een gebroken neus en nog andere letsels, maar minder ernstig
en niet te vergeten het psychische natuurlijk
En dat ik dagen en dagen studietijd verlies in mijn examenperiode nu met alles dat erbij komt kijken, zoal misschien zelf een operatie aan de neus.
en dokterskosten van vrienden die ertussen zijn gekomen

De politie is er tussen gekomen ook en hij is gearresteerd en er is een pv opgemaakt en een medisch attest bij spoed.

Nu mijn vraag is, de persoon die dit gedaan heeft is nog maar net in belgië, heeft geen belgische pappieren en leeft van het OCMW.
Als ik hem nu zou aanklagen en een schadevergoeding zou vragen, hoe werkt dit met OCMW?
Krijg ik wel iets van dat geld te zien?
Zijn milder als het OCMW ervoor op moet draaien?
En krijgt de persoon die dit aangericht heeft hiermee ook maar iets van straf? Want hij moet ook wel aangepakt worden voor zulk gedrag.

Want, ik wil ook niet een rechtzaak beginnen wat me meer zal kosten dan opbrengen...

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38739

#2 , 26 mei 2014 18:51

Gezien strafbare feiten correctionele rechtbank
Straf voor onder meer opzettelijke slagen en verwondingen
U zal zich burgerlijke partij moeten stellen ter zitting.
Ga eens langs de dienst SLAchtofferZOrg van uw lokale politie om meer info te vragen.
OCMW gaat zeker nooit (rechtstreeks) schadevergoeding betalen.
U kan wel beslag laten leggen op zijn inkomen voor zover dat er een beslagbaar gedeelte is.
Hoelang was u werkonbekwaam? ( dus niet in staat uw normale activiteiten uit te voeren)

neusje1
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 26 mei 2014 19:27

5 dagen werkonbekwaam.

Maar dus als deze persoon geen inkomen heeft buiten een uitkering van het OCMW zal ik van een vergoeding niet veel te zien krijgen en zal een rechtzaak me alleen nog meer kosten?

Bedankt :)

Reclame

Franciscus
Berichten: 38739

#4 , 26 mei 2014 19:32

Als u een verzekering rechtsbijstand hebt kan u deze inschakelen.
U kan zich zonder advocaat burgerlijke partij stellen ter zitting ... dan met de bewijzen en kosten die u hebt gemaakt en alle vormen van schadevergoeding vragen.

Al naargelang uw inkomen kan u net zoals de dader gebruik maken van een pro deo advocaat.

Vraag verdere info aan de dienst SLAZO.

neusje1
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 26 mei 2014 19:34

Oke, Dankuwel.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#6 , 27 mei 2014 23:37

Voor slagen en verwondingen is het irrelevant wie de vergoeding uiteindelijk moet betalen. Werden de feiten ingegeven door homofobie dan worden ze bovendien zwaarder gestraft.

Zoals eerder aangeven: als u een verzekering rechtsbijstand hebt kan u deze inschakelen. Deze betaalt de kosten van advocaat en vaak ook een deel van de schadevergoeding.

Is de tegenpartij toevallig verzekerd (familiale ouders) dan vergoedt deze u.

De schadevergoeding kan u ook steeds verhalen op de tegenpartij. Of deze echt niets heeft, weet u pas na een onderzoek door de deurwaarder. En die kan het vonnis tien jaar lang uitvoeren.

Mocht de tegenpartij werkelijk niets hebben dan kan u terecht bij het Fonds.

Er zijn dus nogal wat mogelijkheden om vergoed te worden.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

blaker
Berichten: 5

#7 , 22 jun 2014 07:11

Is de tegenpartij toevallig verzekerd (familiale ouders) dan vergoedt deze u.
Volgens mij gaat die verzekering van die jongen er toch niet voor opdraaien? Als hij het tenminste met voorbedachte rade heeft gedaan dacht ik.

Franciscus
Berichten: 38739

#8 , 23 jun 2014 15:29

Met voorbedachten rade dus.
Maar in geval van slagen spreekt men van onopzettelijke en opzettelijke.
En het algemeen bijzonder (kwaadwillig) opzet.
Gezien strafrechtelijk vervolgbaar is het het openbaar ministerie dat beslist niet de klager/slachtoffer. Deze laatste dienen zich burgerlijk partij te stellen om schadevergoeding te krijgen.
Het openbaar ministerie vraagt om een (vorm die voorzien is van) straf aan uit te spreken aan de rechter en de burgerlijke partij vraagt de schadevergoeding.
Een van de wettelijke gevolgen kan zijn dat op basis van zijn net verkregen strafblad betrokkene verder verblijf en toegang tot het grondgebied van het rijk zal geweigerd worden.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”