Electricien drukt materiaal achterover tijdens klus

dirkdw
Topic Starter
Berichten: 2

Electricien drukt materiaal achterover tijdens klus

#1 , 13 mar 2014 11:40

Relaas:

Ik huur een pand. Electricien komt in opdracht van verhuurder reparaties uitvoeren.

Op de 2e verdieping bengelen slechts 6 spaarlampen in de vertrekken. Ik vraag de electricien mocht ik spots kopen hij deze eventueel wil ophangen. Ik koop de spots en hij komt langs om deze te hangen, hij heeft daar iets meer dan een half uur werk mee. Ik reken 35euro af in contanten.

Ik merk 's anderendaags dat hij één spaarlamp hergebruikt heeft in de badkamer, en de 5 spaarlampen van de overige vertrekken zonder iets te zeggen heeft meegenomen.

Ik mail hem (en maak onmiddellijk nota in de mail dat ik 35euro in contanten heb voldaan) en vraag om de spaarlampen terug te bezorgen. Hij zegt dat er een spotje van de nieuwe armaturen kapot was en er zelf een nieuw heeft moeten vervangen en vraagt hiervoor begrip. Ik merk dat het type lamp waarvan hij 5 stuks heeft meegenomen online op een site in promotie staat aan 25€ voor 5 stuks.

Ik sommeer hem per e-mail en geef hem 5 dagen om de lampen terug te bezorgen of 15€ over te maken op mijn rekening. Hij mailt terug dat hij deze terug zal bezorgen door ze in de bus te steken (bus is groot genoeg).

Tijd gaat voorbij en ik ontvang niks. Ik bel hem op en spreek een bericht in op zijn voicemail. Ik krijg een sms terug met 'ik kijk ervoor'. Na anderhalve week nog steeds niks ontvangen. Hij woont trouwens slechts op enkele honderden meter van bij mij.

Ik mail hem na meer dan 3 weken (gisteren) dat hij 3 dagen de tijd heeft om de lampen terug te brengen of deze te vergoeden of ik klacht zal indienen.

Hij mail terug dat hij wel wat anders te doen heeft en ze zal terugbrengen als hij in de buurt is, maar zoals reeds gezegd woont hij op slechts enkele honderden meter van bij mij.

Zal een klacht bij de politie zin hebben?

ps: ik heb dus geen factuur van de spaarlampen, deze waren reeds aanwezig toen ik het pand huurde. Ik heb toevallig wel een foto van één van de lampen toen ze nog aan het plafond bevestigd waren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15936
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 mar 2014 12:47

Voor 15€ een rechtszaak beginnen, dat is te doen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

chantika
Berichten: 961

#3 , 13 mar 2014 13:39

Relaas:

Ik huur een pand. Electricien komt in opdracht van verhuurder reparaties uitvoeren.


Ik merk 's anderendaags dat hij één spaarlamp hergebruikt heeft in de badkamer, en de 5 spaarlampen van de overige vertrekken zonder iets te zeggen heeft meegenomen.


Ik sommeer hem per e-mail en geef hem 5 dagen om de lampen terug te bezorgen of 15€ over te maken op mijn rekening. Hij mailt terug dat hij deze terug zal bezorgen door ze in de bus te steken (bus is groot genoeg).

Tijd gaat voorbij en ik ontvang niks. Ik bel hem op en spreek een bericht in op zijn voicemail. Ik krijg een sms terug met 'ik kijk ervoor'. Na anderhalve week nog steeds niks ontvangen. Hij woont trouwens slechts op enkele honderden meter van bij mij.


Hij mail terug dat hij wel wat anders te doen heeft en ze zal terugbrengen als hij in de buurt is, maar zoals reeds gezegd woont hij op slechts enkele honderden meter van bij mij.

Zal een klacht bij de politie zin hebben?
Een mail naar de verhuurder sturen en hem bedanken voor het sturen van een dief, melding maken van de bekentenis van de man. Zijn er buurtwinkels in de buurt van de man? Zo ja de bekentenis printen en eens vragen in de winkels in de buurt of ze soms weten waar die man woont. Vanzelfsprekend dat je dat moet gaan vragen als het druk is in de winkels. Eens vragen aan de politie of ze het druk hebben en of een klacht wel zin heeft. Persoonlijk de lampen gaan ophalen (neem een opnametoestel mee).

Reclame

Veebee
Berichten: 565

#4 , 13 mar 2014 14:44

Ik weet dat we in een moderne maatschappij leven, maar misschien gewoon eens langslopen ipv te mailen en te bellen.

Kan al opgelost zijn binnen een paar minuten.
Of als je laatste suggestie wil volgen, kan je een terechte klacht aan je been krijgen voor laster en eerroof.

chantika
Berichten: 961

#5 , 16 mar 2014 12:13

Is het laster om u verhuurder te vragen om voortaan iemand anders te sturen met vermelding van de reden?
Is het verboden om het juiste adres te vragen in een buurtwinkel van iemand die u schrijft dat hij de goederen die hij van u (geleend?) heeft en die zelf niet kan terugbrengen wegens tijdsgebrek.
Is het verboden om de diefstal te melden op het politiekantoor? Ze kunnen daar ook eens nagaan of de man niet in het zwart werkt. Ts meld niet dat hij voor die €35 al dan niet nog een factuur zal krijgen. Ik heb zo een vermoeden dat de elektricien daar ook geen tijd zal voor hebben. Het gaat hier voor mij om een gewone diefstal en de elektricien weet dat de huurder voor dat bedrag niet naar de rechtbank zal stappen.

Franciscus
Berichten: 38739

#6 , 16 mar 2014 15:26

Verhaal aan politie:
Mijn verhuurder heeft een elektrieker gestuurd om probleem x op te lossen.
Ik heb gevraagd om spots op te hangen.. ik betaal € 35 maar heb geen ontvangstbewijs noch factuur gekregen ( dit laatste tgo particulieren niet verplicht).
Nu blijken 5 spaarlampen verdwenen - elektrieker heeft deze meegenomen...
dan het relaas van...
wil deze niet teruggeven. ..geeft uw relaas met een afdruk van de mails.

U stelt eerst nog uw verhuurder in kennis van het gedrag van de elektrieker...
Er zelf eens langsgaan kan nooit geen kwaad maar neem dan wel de ganse conversatie op.

dirkdw
Topic Starter
Berichten: 2

#7 , 20 mar 2014 22:55

Dank voor de antwoorden.

Na het dreigen met een klacht bij de politie zat er vandaag eindelijk iets in de bus, met name een hoop rommel. Twee stokoude spaarlampen en een gewone lamp die gebroken was.

De electricien had 1 van de 6 spaarlampen hergebruikt voor een armatuur, de overige werden vervangen door spots. De lamp eens opgezocht op google, deze worden verkocht aan bijna 13euro zonder btw (5 stuks kan dus al tellen). Het betreft een 'Toplamp van Philips met een levensduur van 15.000uur'. Hij weet dus wat hij meeneemt ...

Er vandaag eens mijn intredende plaatsbeschrijving op nagekeken en geconstateerd dat de lampen en fittings die hij heeft meegenomen opgenomen zijn in de plaatsbeschrijving, en ook te zien zijn op de foto's. Dan maar een e-mail gestuurd naar de electricien i.v.m. de rommel die hij in de brievenbus had gestopt en het werkelijke type lamp waarvan hij er 5 van heeft achterover gedrukt samen met de fittings die eigendom zijn van de eigenaar. E-mail doorgestuurd naar de eigenaar.

Mail terug gekregen van de electricien dat hij mij een factuur zou nasturen voor het verwerken van mijn rommel (spreekt zichzelf gewoon tegen in zijn mails en noemt de dure spaarlampen nu plotseling rommel). Heb geantwoord dat we zijn factuur met veel belangstelling tegemoet zien ...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 mar 2014 08:09

Leg klacht neer bij de politie of wijkagent. Als de electricien in de buurt woont, is het mogelijk dat de wijkagent wel eens een bezoekje gaat brengen om de lampen terug te vragen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”