Is zelfmoordadvies strafbaar?

jozef222
Topic Starter
Berichten: 31

Is zelfmoordadvies strafbaar?

#1 , 10 jul 2007 15:06

In mijn vrije tijd schrijf ik graag (detective en misdaad) verhalen. Momenteel broed ik op een story waarbij iemand "de perfecte moord" denkt te kunnen plegen door een medemens zelfmoord aan te praten.
In mijn verhaal adviseert de "dader" dus iemand anders zo overtuigend om zelfmoord te plegen dat die dat vervolgens ook doet. De vraag is nu:
Is zoiets strafbaar? Zou men verantwoordelijk kunnen gesteld worden voor iemands zelfmoord (en dus diens dood) nadat men deze persoon aantoonbaar tot zelfmoord bewoog? Bij voorbaat dank voor het antwoord!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
YoeriS
Berichten: 271

#2 , 10 jul 2007 15:37

U kunt hier in principe niet voor verantwoordelijk worden gesteld.

Art. 19. G.W. De vrijheid van eredienst, de vrije openbare uitoefening ervan, alsmede de vrijheid om op elk gebied zijn mening te uiten, zijn gewaarborgd, behoudens bestraffing van de misdrijven die ter gelegenheid van het gebruikmaken van die vrijheden worden gepleegd.

Art. 25. G.W. De drukpers is vrij; de censuur kan nooit worden ingevoerd; geen borgstelling kan worden ge?ist van de schrijvers, uitgevers of drukkers.
Wanneer de schrijver bekend is en zijn woonplaats in Belgi? heeft, kan de uitgever, de drukker of de verspreider niet worden vervolgd.

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”