Kind in auto laten strafbaar?

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

Kind in auto laten strafbaar?

#1 , 15 jun 2007 14:33

We hebben nu al twee keer gehoord dat moeder hun kind in de auto achterlieten en dat deze overleden zijn door de warmte in de auto.

Maar zo ken ik veel mensen die boodschappen gaan doen, zelfs al duurt het maar een paar minuten en hun kinderen alleen in de auto laten terwijl zij even de bakker of beenhouwer binnenstappen.

Er zijn zelfs mensen, stel je voor, die hun kinderen in de auto laten slapen als ze naar de supermarkt gaan.

Persoonlijk vind ik dat niet kunnen, maar ik ben van nature een beetje een doemdenkertje, ik denk direct aan wat er allemaal zou kunnen gebeuren, plus ik vind het niet verantwoord ...

Maar is dit strafbaar, je kind in de auto laten zitten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#2 , 15 jun 2007 23:14

ik hoop van niet
ik doe het ook als ik voor twee minuten de winkel inmoet
er staat wel een raam open dan, regen of niet

het is nl niet altijd te doen om ze voor zo'n kort winkelbezoek uit de auto te halen
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Jorre

#3 , 18 jun 2007 20:49

Natuurlijk niet, maar als er iets zou gebeuren omdat de ouder niet de nodige voorzorgen heeft genomen, kan dit wel tegen hem/haar worden gebruikt.
Als ouder heb je nu eenmaal een verantwoordelijkheid je kind te beschermen.
Als de rechter na een (ernstige) gebeurtenis je in gebreke stelt, dan denk ik niet dat dit zonder gevolg blijft..

Reclame

polka
Berichten: 5

#4 , 18 jun 2007 21:26

Maar is dit strafbaar, je kind in de auto laten zitten?
M?t of zonder airco in de auto?

ashley
Berichten: 5

#5 , 18 jun 2007 23:31

Ik denk niet dat het strafbaar is, want bijna iedereen doet het, je kan toch je kindje steeds niet wakker maken omdat je eventjes stopt bij de bakker of in het tankstation?

@ polka
M?t of zonder airco in de auto?
Voor airco moet mijn wagen wel draaien (motor moet aanblijven), en ik zal nooit de wagen verlaten met draaiende motor, jij misschien wel?

Het is wel een plicht als moeder, dat je verstandig genoeg bent, dat je uw kindje GEEN uren alleen laat in de wagen h?.

Mvg ashley

ilseke
Berichten: 14

#6 , 07 jul 2007 17:43

Bij de bakker of de beenhouwer, voor 10 minuutjes, waar je door de venster je wagen ziet oke.

Maar op de parking van een supermarkt a la carrefour, ikea, ...
Dat vind ik echt niet verantwoord hoor, ook al slapen ze, ook al laat je de venster op een kiertje,...

Ashley, je spreekt over geen uren, maar waar leg je dan de grens?

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#7 , 09 jul 2007 09:02

Ik wil hier geen discussie openen over pro of contra, ieder heeft zijn eigen mening, ik ook.

Ik wil gewoon weten of dit niet gelijk staat aan verwaarlozing ofzo ...

YoeriS
Berichten: 271

#8 , 09 jul 2007 18:09

Ik wil hier geen discussie openen over pro of contra, ieder heeft zijn eigen mening, ik ook.

Ik wil gewoon weten of dit niet gelijk staat aan verwaarlozing ofzo ...
bij verwaarlozing is sprake van een langdurig karakter, die de opvoeding/gezondheid van het kind kan schaden. Dit is niet het geval bij het korttijdig achterlaten van een kind in de wagen.

Jorre

#9 , 10 jul 2007 14:52

Even aanvullen: Zolang je er als ouder voor zorgt dat je kind geen gevaar loopt omdat je alle voorzorgen hebt genomen, dan ben je normaal gezien safe.

Mogelijke voorzorgen in eigen opinie:
- Geen gevaar om aangereden te worden (parking)
- Geen gevaar voor verhitting (raampjes voldoende open voor verluchting, parkeren in schaduw, ...)
- Geen direct gevaar voor ontvoering (waarschuwing aan de kinderen om de deur niet te opnenen voor vreemden)
- De kinderen bevinden zich slechts korte tijd in de wagen (maar geen uur).
- ...

Nog altijd het beste is ze mee te nemen en dus niet achter te laten; kan niemand je iets verwijten dan.

Ignace
Berichten: 82
Locatie: Tielt

#10 , 27 jul 2007 16:35

Even aanvullen: Zolang je er als ouder voor zorgt dat je kind geen gevaar loopt omdat je alle voorzorgen hebt genomen, dan ben je normaal gezien safe.

Mogelijke voorzorgen in eigen opinie:
- Geen gevaar om aangereden te worden (parking)
- Geen gevaar voor verhitting (raampjes voldoende open voor verluchting, parkeren in schaduw, ...)
- Geen direct gevaar voor ontvoering (waarschuwing aan de kinderen om de deur niet te opnenen voor vreemden)
- De kinderen bevinden zich slechts korte tijd in de wagen (maar geen uur).
- ...

Nog altijd het beste is ze mee te nemen en dus niet achter te laten; kan niemand je iets verwijten dan.
inderdaad,
wanneer het jammer genoeg zou mislopen is een fout in het toezicht snel bewezen en staat u met de rug tegen de muur

dieke
Berichten: 1299

#11 , 27 jul 2007 17:05

En als ik dan voor mijn dagelijks broodje bij de bakker, mijn beide kindjes (3 en 1) uit de auto haal ipv hen 5 minuutjes voor de deur van de bakker te laten wachten in de auto, en net op het moment dat ik binnen ben bij de bakker wordt die bakker overvallen?

Dit absurde voorbeeld maar om te zeggen dat ik het nogal betuttelend vind om ouders aan te raden ten alle tijde hun kinderen mee te nemen. Ik geloof er ook niks van dat een fout in toezicht snel zal bewezen zijn.

Indien dat het geval zou zijn, zouden morgen de rechtbanken vol zitten met ouders die terechtstaan omdat hun kinderen uit de zetel gevallen zijn, ... omdat ze een paar minuten de tijd hadden genomen om een wasje in te steken en hun kindjes dus even niet onder toezicht stonden.

Ignace
Berichten: 82
Locatie: Tielt

#12 , 27 jul 2007 18:29

En als ik dan voor mijn dagelijks broodje bij de bakker, mijn beide kindjes (3 en 1) uit de auto haal ipv hen 5 minuutjes voor de deur van de bakker te laten wachten in de auto, en net op het moment dat ik binnen ben bij de bakker wordt die bakker overvallen?

Dit absurde voorbeeld maar om te zeggen dat ik het nogal betuttelend vind om ouders aan te raden ten alle tijde hun kinderen mee te nemen. Ik geloof er ook niks van dat een fout in toezicht snel zal bewezen zijn.

Indien dat het geval zou zijn, zouden morgen de rechtbanken vol zitten met ouders die terechtstaan omdat hun kinderen uit de zetel gevallen zijn, ... omdat ze een paar minuten de tijd hadden genomen om een wasje in te steken en hun kindjes dus even niet onder toezicht stonden.
wie gaat ze natuurlijk voor de rechter halen...

Jorre

#13 , 01 aug 2007 12:41

Dat heeft nu toch niets met betutteling te maken hoor, Dieke. Het gaat hier gewoon om de aansprakelijkheid.

Als er iets in de winkel gebeurt terwijl je je kinderen meehebt, is dat niet jouw schuld, maar die van derden.

Als er iets ergs met je kind gebeurt in de wagen (of thuis terwijl jij buitenshuis bent) en het kind alleen was zonder toezicht, dan kan je wel aansprakelijk worden gesteld.

Het is nog altijd aan de ouder om zelf de situatie ter plekke te beoordelen en het kind veilig te stellen als er geen mogelijkheid tot toezicht is.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”