Gebruik van een valse titel in je naam

jufo
Topic Starter
Berichten: 208

Gebruik van een valse titel in je naam

#1 , 09 aug 2013 09:24

Hallo,

Is het strafbaar indien een persoon zichzelf een niet-verworven titel/graad voor zijn naam plaatst ?

Het betreft namelijk een ingenieurstitel (ing. of ir.) dewelke een persoon gebruikt op geschriften, websites...
zonder dat persoon evenwel de nodige diploma's hiervoor bezit.

Is onderstaand artikel van toepassing ? Indien, welk artikel dan wél ?

Strafwetboek, Boek 2, TITEL III
HOOFDSTUK VI. - AANMATIGING VAN AMBTEN, VAN TITELS OF VAN EEN NAAM, Art 231.
Hij die in het openbaar een naam aanneemt, die hem niet toekomt, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden en met geldboete van vijfentwintig [euro] tot driehonderd [euro], of met een van die straffen alleen.


Bedoeld men hier met "naam" enkel de persoonsnaam, of maakt de titel deel uit van een naam ?

Met dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 aug 2013 09:29

Voert de persoon ook handelingen uit die enkel door een ingenieur zouden mogen uitgevoerd worden? Stel dat ik als plantendokter een website opricht "www.doktertom.be" en op die site is het wel duidelijk dat ik plantendokter ben, denk ik niet dat ik strafbaar bezig in. Zelfs als ik aan gouden plaatje met "Dokter Tom" met onderschrift "plantendokter" hang, denk ik niet dat je daar iets tegen kan beginnen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 09 aug 2013 09:38

Artikel 1.

I. Niemand mag de titel voeren :

a) [van één van de academische graden bedoeld in de wetten op de toekenning der academische graden en het programma der universitaire examens, gecoördineerd op 31 december 1949, of van het decreet van 12 juni 1991 betreffende de universiteiten in de Vlaamse Gemeenschap indien hij het diploma ervan niet verworven heeft overeenkomstig deze wet of dit decreet;]
Decreet 12-6-1991

[b)]² van de niet-wettelijke graad van kandidaat, licentiaat, geaggregeerde, apotheker, doctor of ingenieur, met of zonder nadere bepaling, zo hij er het diploma niet van behaald heeft, hetzij aan een Belgische universiteit, zoals deze bepaald wordt in de wetgeving op het toekennen der academische graden en het programma der universitaire examens, of aan een instelling die ertoe gemachtigd is, een gelijkaardige wettelijke graad toe te kennen, hetzij aan de Rijksveeartsenijschool, hetzij aan een landbouwinstituut, dat erkend is krachtens de wet op het landbouwonderwijs, [hetzij aan het Universitair instituut voor de overzeese gebieden.]¹
[ ]¹ Wet 4-5-1949; [ ]² Wet 9-4-1965

II. [...]
Wet 2-10-1992

[ [[De titel van burgerlijk ingenieur mogen eveneens voeren]] de personen die een diploma van ingenieur bekomen hebben in een der Belgische universiteiten, bepaald bij de wetgeving op het toekennen der academische graden en het programma der universitaire examens, of in een instelling aan welke de toelating werd verleend de graad van burgerlijk ingenieur uit te reiken krachtens dezelfde wetgeving.]
Wet 21-11-1938; [[ ]] Wet 2-10-1992

[...]
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

jufo
Topic Starter
Berichten: 208

#4 , 09 aug 2013 09:41

Een terechte vraag, doch mij onbekend of relevant.

Het ging enkel en alleen over de al dan niet strafbaarheid bij het aanmeten van een (valse) titel.

Je zou kunnen stellen dat hierdoor potentiële geïnteresseerden worden misleid door zulkse valse titels, omdat dit al "mooier" klinkt en dus-wel-beter-zal-zijn.

jufo
Topic Starter
Berichten: 208

#5 , 09 aug 2013 09:43

Precies wat ik zocht ! Ik dank U Oude Belg.

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 09 aug 2013 09:44

Dokter is geen beschermde titel, arts en doctor (na doctoraat) wel.

Elthyr
Berichten: 30

#7 , 09 aug 2013 12:26

Voert de persoon ook handelingen uit die enkel door een ingenieur zouden mogen uitgevoerd worden? Stel dat ik als plantendokter een website opricht "www.doktertom.be" en op die site is het wel duidelijk dat ik plantendokter ben, denk ik niet dat ik strafbaar bezig in. Zelfs als ik aan gouden plaatje met "Dokter Tom" met onderschrift "plantendokter" hang, denk ik niet dat je daar iets tegen kan beginnen.
Dat denk ik ook niet. Wat ik me wel afvraag is of een bestaande titel verworven in een niet-bestaande opleiding vernoemen strafbaar zou?
Op sites als linkedin zie ik namelijk redelijk wat mensen met de titel 'Ir." of 'dr.' van 'the university of life' (of iets dergelijks), waarmee
ze (vermoedelijk) praktische niet-geattesteerde levenservaring bedoelen.

Johano
Berichten: 71

#8 , 10 aug 2013 19:26

Een uittreksel uit een werk van een rechtenstudent:



“toutefois, le port illégal du titre ou de la robe d’avocat est un délit. 1

Onder profession (randnr. 306) vonden we terug: “Ne tombe pas dans les prévisions de la loi le fait d’exercer un des attributs de la profession d’avocat en omettant de signaler que l’on n’est pas ou que l’on n’est plus avocat.” Onder “un des attributs” wordt begrepen: “la consultation, la conciliation ou la plaidoirie. Elle suppose dans le chef du délinquant non pas une omission, mais une action ; celle de porter, de s’attribuer illégalement le titre d’avocat.” 2

Onder randnummer 313 vinden we terug dat “les grades scientifiques dont le titre est protégé sont ceux de candidat, licencié, agrégé, pharmacien, docteur ou ingénieur avec ou sans qualification.” We lazen echter ook onder eenzelfde randnummer dat het evengoed gaat om “certaines professions (avocat, (…) )”

En evengoed: “nul ne peut porter un de ces titres s’il n’en a obtenu le diplôme dans une des institutions ci-après:

- une université belge;

- un établissement autorisé à conférer un grade légal de même ordre

- (…)

- l’institut universitaire des territiores d’outre-mer (…)3

Het beroep van notaris is echter niet beschermd, omdat het hier niet om een academische titel zou gaan (Besluit van de Regent van 31 december 1949). De titel van advocaat is dat echter wel.4

______________________________________________________________________

1. RPDB XVI, v° avocat, v° fonction, randnr. 81.

2. RPDB XVI, v° avocat, v° profession, randnr. 306.

3. RPDB XVI, v° avocat, v° profession, randnr. 313.

4. RPDB XVI, v° avocat, v° titre, randnr. 31.



Dit geldt mutatis mutandis ook voor de titel "ir." zoals duidelijk staat aangegeven. De bronnen RPDB is "Répertoire Pratique du Droit Belge"

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”