Aangifte poging tot ombrengen dieren(wanbedrijf) met bewijs

yoyitha
Topic Starter
Berichten: 16

Aangifte poging tot ombrengen dieren(wanbedrijf) met bewijs

#1 , 08 aug 2013 11:16

in oktober 2012 hebben mijn partner en ik getracht aangifte te doen van poging tot ombrengen van dieren, de politie wilde toen de klacht niet eens noteren.
Onze achterbuur woont zonevreemd en zijn hof grenst aan 1 van onze weides(agrarisch gebied).
Hij heeft in oktober 2012 zonder onze toestemming een groot stuk grasweide gespoten met gif, en er een dag later een berg slachtafval en kippengranen in gedumpt.
Mijn paard heeft hiervan gegeten en kwam doodziek uit de weide.
na de weide onderzocht te hebben kwamen wij uit bij de granen, pas 2 dagen nadien werd al het gras eronder en omheen geel, uiteindelijk is er zeker 20m2 doodgespoten door die buurman.
Wij gebruiken zelf geen gif tegen onkruid oid, onze paarden lopen immers steeds op die weides. op het moment van de gifspuiterij en het dumpen van kippengranen daarin, liep er 1 merrie met veulentje.
De wijkagent is destijds ook ingeschakeld, maar deze ondernam precies niks.
Wel is de achterbuur nog aan de deur geweest met de bedreiging dat hij de draad zou doorknippen en de paarden de straat op zou jagen, en als ze dat niet deden hij ze de keel zou oversnijden, hierop hebben wij de politie gebeld, maar die weigerden te komen.

Inmiddels bijna een jaar later heeft de buurman( afstand tot onze woning ongeveer 300 meter) een radio in een boom op einde van zijn hof gehangen en deze op ons huis gericht dag en nacht loeihard laten draaien, daarop ben ik na 3 dagen naar zijn woning gegaan om te zeggen dat de radio afmoest( 's nachts om 00.00 uur, radio 2 hield mij toen al 3 dagen wakker), zelfs in de slaapkamer kon ik letterlijk het nieuws verstaan.
Daarop is de buurman gaan schelden en tieren en heb ik gezegd de politie te bellen, dit deed ik ook, zij kwamen en eisten dat de radio afgezet werd.
De volgende dag ontvingen mijn partner en ik een uitnodiging omdat wij beschuldigd werden van bedreiging onder voorwaarde!!!!
wij zijn beiden apart naar het bureau gegaan, en de agent van zondagavond vertelde mij dat hij de vaststelling aanname van deze beschuldiging niet had geïnitieerd, maar wel zijn korpschef.

Ik heb dan uiteindelijk alsnog de aangifte van de zaken in oktober 2012 kunnen doen, en deze werd door de betreffende agent onder wanbedrijf genoemd. de pv is nog niet afgehandeld en wordt binnenkort naar de correctionele rechtbank van hasselt gestuurd.
De achterbuurman heeft overigens verklaard dat wij hem hadden verzocht gif te spuiten in onze wei!!! en voor de kippengranen had hij geen verklaring!!!
Wij gaan toch geen foto's maken van de bespoten stukken weide en de granen die daarin strategisch gedumpt waren, en onze merrie met veulen in die wei zetten zodat de dierenarts moet komen om haar te behandelen!
De agenten die de uitnodigingen bij ons thuis kwamen afgeven vertelden ons: uw gebuur kent de hoofdcommissaris goed, het is maar dat u dit weet.
Dat verklaard voor ons wel waarom er zo weinig reactie van de politie komt wanneer de achterbuurman gif spuit etc, en wij wel ineens beschuldigd werden van bedreiging.

Nu wil ik binnenkort naar de correctionele rechtbank gaan bellen, om te weten te komen of er überhaupt iets gedaan gaat worden met het pv, wat zijn belangrijke punten die ik moet noemen, en hoe kan ik eventueel een proces forceren?
De buurman heeft er nu de sport van gemaakt om steeds wanneer ik mijn merrie in de achterste weide zet met een stok op de grond te slaan en dit op een stuk grond dat niet eens van hem is.Ik ben inmiddels echt bang dat hij haar of 1 van de andere paarden gaat aandoen binnenkort.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mccoy016
Berichten: 23

#2 , 08 aug 2013 18:42

Ik leef met u mee! Wat een misselijkmakend figuur! U kan een advocaat onder de arm nemen en rechtstreeks laten dagvaarden voor de correctionele rechtbank. Rechter zal uiteindelijk geheel vrijblijvend beslissen over de bewijslast. Bewijslast verzamelen, misschien aan de hand van getuigenissen van andere buren?

yoyitha
Topic Starter
Berichten: 16

#3 , 08 aug 2013 19:44

bedankt voor het antwoord, een advocaat is voor nu nog erg duur, ik wacht even af wat er van de pv komt als de rechter die ziet, zitten 10 foto's bij van het besproeide gras, de granen daarin en voldoende van het slachtafval. ben alleen bang dat de rechter gaat informeren bij de hoofdcommissaris, en die is dikke vrienden blijkbaar met de achterbuurman.

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”