Doden van ongeboren kind

Mariette
Topic Starter
Berichten: 2507

Doden van ongeboren kind

#1 , 24 jul 2013 18:18

Naar aanleiding van het incident verleden week, waarbij een hoogzwangere vrouw in de buik werd geschopt en voor verzorging moest worden opgenomen, en nog een ander incident, waarbij een zwangere vrouw ook in de buik werd geschopt en daardoor het kind verloor, vraag ik me toch af of dit niet als doodslag kan worden beschouwd?

Abortus is toegestaan tot 12/13 weken.
Maar een foetus van vb. vijf maanden (levensvatbaar) doden door in de buik van de moeder te schoppen, wordt dat ook beschouwd als doodslag? uiteraard als de moeder het overleeft.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 24 jul 2013 18:24

Abortus zoals toegelaten door de wet is een medische ingreep.
Een stamp in de buik waardoor een foetus wordt gedood is geen abortus net zo min als de keel oversnijden van een ouderling geen euthanasie is.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Mariette
Topic Starter
Berichten: 2507

#3 , 24 jul 2013 18:39

Abortus zoals toegelaten door de wet is een medische ingreep.
Een stamp in de buik waardoor een foetus wordt gedood is geen abortus net zo min als de keel oversnijden van een ouderling geen euthanasie is.
jaja dat weet ik. Ik wou net geen polemiek over abortus beginnen.

De vraag was : is het toebrengen van slagen en schoppen met als gevolg dat het ongeboren kind overlijdt DOODSLAG? en wordt men dan berecht als iemand die doodslag pleegde.

Reclame

FreelancerIT
Berichten: 1206

#4 , 24 jul 2013 18:51

Ik hoop van niet... Het zou anders nogal een belachelijk staartje kunnen krijgen. Stel je voor... kind dat zijn ouders vervolgt omdat de moeder tijdens de zwangerschap bleef roken...

Ik neem aan dat het hier eerder enkel het deel naar de moeder toe rechtsgeldig gaat zijn.

Bovendien.... Voor de klacht voor doodslag zelfs maar kan overwogen worden, moet de foetus oud genoeg zijn om in het bevolkingsregister te worden opgenomen, anders "leeft" hij niet voor de wet.

Althans, dan heb ik verstaan uit de uitleg van een koppel dat na 3-4 maand een miskraam kreeg. Het kind werd (niet levensvatbaar) geboren, leefde een dik half uur, maar kon niet worden ingeschreven in het bevolkingsregester, en daardoor zelfs niet officieel worden begraven...

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 jul 2013 18:55

Zie Strafwetboek Art. 348.<W 1990-04-03/30, art. 1, 002; Inwerkingtreding : 15-04-1990> Hij die, al dan niet geneesheer, door enig middel opzettelijk vruchtafdrijving veroorzaakt bij een vrouw die daarin niet heeft toegestemd, wordt gestraft met (opsluiting van vijf jaar tot tien jaar). Indien de gebruikte middelen hun uitwerking hebben gemist, vindt artikel 52 toepassing.

Art. 349. Wanneer de vruchtafdrijving wordt veroorzaakt door geweld, opzettelijk gepleegd, maar zonder het oogmerk om afdrijving te verwekken, wordt de schuldige gestraft met gevangenisstraf van drie maanden tot twee jaar en met geldboete van zesentwintig [euro] tot driehonderd [euro]. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>
Wordt het geweld gepleegd met voorbedachten rade of met kennis van de toestand van de vrouw, dan is de gevangenisstraf zes maanden tot drie jaar en de geldboete vijftig [euro] tot vijfhonderd [euro]. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>

Er kan pas sprake zijn van doodslag of het toebrengen van slagen en verwondingen met de dood tot gevolg als dit betrekking heeft op een persoon die levend en levensvatbaar geboren is.

De stamp in de buik met een misval tot gevolg wordt bestraft door art. 349 SWB.

Mariette
Topic Starter
Berichten: 2507

#6 , 24 jul 2013 19:02

dank u.
dat wou ik weten.

Wel vind ik de straffen van art.349 toch maar héél povertjes als je opzettelijk geweld pleegt met een miskraam als gevolg.

Anderzijds, als het geweld een vroeggeboorte (vanaf 5 maanden levensvatbaar) veroorzaakt waarNA de baby sterft, dan is het dus wèl doodslag?

fverpoest
Berichten: 3

#7 , 25 jul 2013 23:37

Ook in dit geval kan men in mijn ogen moeilijk spreken van doodslag. Het feit werd gepleegd op de moeder en niet op het (ongeboren) kind. Om van doodslag te kunnen spreken bij later overlijden van de baby, moet er mijn inziens toch een feit gepleegd worden op het kind zelf.

De straffen op basis van art. 349 lijken vrij pover, maar vergeet niet dat 'het geweld' ook steeds andere artikelen omvat welke tevens strafbaar zijn.
Inspecteur van Politie, PZ Grimbergen, dienst Interventie
Al mijn bijdrages op dit forum zijn volledig persoonlijk en kaderen in geen enkel geval vanuit mijn professionele functie of namens mijn werkgever.

Mariette
Topic Starter
Berichten: 2507

#8 , 26 jul 2013 08:47

Ook in dit geval kan men in mijn ogen moeilijk spreken van doodslag. Het feit werd gepleegd op de moeder en niet op het (ongeboren) kind. Om van doodslag te kunnen spreken bij later overlijden van de baby, moet er mijn inziens toch een feit gepleegd worden op het kind zelf.
Ik weet niet.
Als ik express tegen een auto rijd en de inzittenden komen om, is het dan doodslag?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 jul 2013 10:44

Ik weet niet.
Als ik express tegen een auto rijd en de inzittenden komen om, is het dan doodslag?
Je kan de auto moeilijk vergelijken met de moeder als "omhulsel" of "drager" van andere personen. Als je opzettelijk tegen de wagen rijdt, is het omdat je de inzittenden wil raken, niet omdat je de wagen zelf niet kan uitstaan. In het geval de moeder een trap kreeg, was dit (waarschijnlijk) om de moeder te treffen (eventueel via het ongeboren kind), niet omdat de agressor een eitje te pellen had met het ongeboren kind op zich.

Los daarvan vind ik de strafmaat ook véél te laag en zou ik ook liever zien dat zoiets gelijkgesteld wordt met doodslag. Veel vrouwen (en veel vaders ook) beschouwen het ongeboren kind al tijdens de zwangerschap als "hun kindje". Het beweegt in de buik, je kan het zelfs voelen bewegen (zeker de moeder, maar van mijn eerste zoontje heb ik vroeger ook stampen in mijn rug gekregen toen het nog in de buik van de mama zat en deze iets te dicht tegen mij aanlag ;-). Er worden al plannen gemaakt om de babykamer in te richten, suikerbonen te kopen. Het heeft dikwijls al een naam. Met andere woorden: het is al een persoon voor de ouders, enkel voor de overheid nog niet. Als dat je dan ontnomen wordt, kan ik me goed voorstellen dat dit voor de ouders voelt als regelrechte moord. Ik zou er niets op tegen hebben dat het ook zo bestraft zou worden!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

FreelancerIT
Berichten: 1206

#10 , 26 jul 2013 15:43

Ik weet niet.
Los daarvan vind ik de strafmaat ook véél te laag en zou ik ook liever zien dat zoiets gelijkgesteld wordt met doodslag. Veel vrouwen (en veel vaders ook) beschouwen het ongeboren kind al tijdens de zwangerschap als "hun kindje". Het beweegt in de buik, je kan het zelfs voelen bewegen (zeker de moeder, maar van mijn eerste zoontje heb ik vroeger ook stampen in mijn rug gekregen toen het nog in de buik van de mama zat en deze iets te dicht tegen mij aanlag ;-). Er worden al plannen gemaakt om de babykamer in te richten, suikerbonen te kopen. Het heeft dikwijls al een naam. Met andere woorden: het is al een persoon voor de ouders, enkel voor de overheid nog niet. Als dat je dan ontnomen wordt, kan ik me goed voorstellen dat dit voor de ouders voelt als regelrechte moord. Ik zou er niets op tegen hebben dat het ook zo bestraft zou worden!
`
Het als moord bestraffen vind ik wat te ver gaan. Tenslotte, zolang het in de buik van de moeder zit is het (biologisch gesproken) nog geen onafhankelijk levend wezen. Moeder & kind zijn tot de geboorte intrinsiek verbonden, en dus eigenlijk 1 & dezelfde.

Het mag gerust zwaarder bestraft worden, mits enige redelijkheid. Iemand 10 jaar opsluiten omdat 1 ondoordachte daad een miskraam veroorzaakte lijkt me wat te ver gaan, en heeft ook geen enkel nuttig effect. Buiten dan mss voor de wraakzucht van de ouders op zich. En die is in mijn ogen irrelevant.

Bovendien -een oud zeer van mij - wordt er nu al regelmatig fel overdreven als er kinderen bij betrokken zijn. Het mag dan te verwachten zijn, het is en blijft buitenproportioneel.

Maar... wat als we het eens anders bekijken?

Stel. Moeder X komt voor een bevalling in een ziekenhuis. De dokter is die dag niet in zijn gewone doen, en begaat een fout. Waardoor de baby weliswaar levend geboren wordt, maar met een aantal "verwondingen" waaraan hij een paar uur later sterft.

Zuiver theoretisch gesproken, als de dokter de fout tegen "beter weten in" deed, is hij dan vatbaar voor een aanklacht zoals doodslag?

En wat als de fout niet gedaan wordt door een dokter, maar door - bijvoorbeeld - een behulpzame voorbijganger?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 26 jul 2013 16:01

Misschien moet dit topic maar verplaatst worden naar praatcafé. De topic starter heeft het juridisch correcte antwoord reeds gekregen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

FreelancerIT
Berichten: 1206

#12 , 27 jul 2013 00:02

idd. Mijn excuus.. Ik dacht eigenlijk dat het onderwerp daar al zat. :-)

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”