winkeldiefstal meerderjarige

anoniempie123
Topic Starter
Berichten: 13

winkeldiefstal meerderjarige

#1 , 15 jul 2013 11:03

Hallo,

Ik ben samen met een vriendin naar Antwerpen gaan shoppen. Ik en de vriendin hebben oorbellen genomen uit de rekken en hebben zonder te betalen de winkel verlaten. De kassierster had dit opgemerkt en vroeg onze zakken te legen. We hadden in de h&m ervoor ook al een paar armbandjes genomen. De politie werd erbij gehaald en er werd een proces verbaald opgesteld. Het totaal bedrag van mijn vriendin en mij werd samengeteld en was 80 euro. We hebben vingerafdrukken moeten geven en foto's laten trekken en ik heb een verhoor moeten afleggen. Het probleem is echter dat ik al 18 ben en mijn vriendin maar 17. Ik ben wel nog maar 2 weken 18 jaar, zullen ze hiermee rekening houden? IK heb in mijn verhoor gezegd dat het de eerste maal is en dat ik er spijt van heb en mijn les geleerd. Het is inderdaad ook de eerste maal dat ik iets heb gedaan en mijn strafblad is volledig blanco. De politie zei dat het kon dat ik geen boete en geen strafblad krijg, maar het kan ook zijn van wel. Wat denken jullie? Ik zit er erg mee in.. Weet dat het dom is maar hoop op een 2de kans.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 15 jul 2013 11:17

dat zal dus een zéér duur paar oorbellen worden....want je kan inderdaad een boeteén een notitie voor een veroordeling op je lijst krijgen. Ik denk dat de politierechter dat zelfs zeker zal opleggen. Want er is nog een bezwarend feit. Als meerderjarige heb je in feite een minderjarige ook het voorbeeld gegeven dat je zomaar maar mag proberen stelen.
enne, blijkbaar was het dan nog niet jullie proefstuk, Want daarvoor nog eens armbandjes "genomen" (stelen heet dat) in een andere winkel.
Als de spijt dan toch zo groot is, ga je die armbanden terugleggen.

anoniempie123
Topic Starter
Berichten: 13

#3 , 15 jul 2013 11:19

Ja, dat was dus om te zien of het zou lukken. Erg dom, ik weet het. Maar zullen ze er niet rekening mee houden dat ik nog maar net 18 jaar ben? Ik besef dat het dom was en dat ik de gevolgen moet dragen. Maar u bent er dus van overtuigd dat het op mijn strafblad zal komen?

Reclame

anoniempie123
Topic Starter
Berichten: 13

#4 , 15 jul 2013 11:31

Het is echt de eerste maal dat zo iets gebeurd. Ik dacht er niet genoeg bij na. Moet ik dan echt mijn hele leven boeten voor iets dat ik gedaan heb als ik maar net 18 was..

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 15 jul 2013 11:59

U bent 18 dus meerderjarig.
De zaak komt niet voor de politierechtbank maar voor de correctionele rechtbank ( strafrechtbank).
Eerste maal ...waarom ben u dan verhoort? Dan moet er nog iets anders zijn gebeurd.
Normaal gaat u voor een eerste winkeldiefstal onder een bepaald bedrag een minnelijke schikking krijgen.
Maar bij u was het al niet de meer de eerste diefstal want daarvoor reeds één gepleegd dus kan u vermoedelijk niet meer ' genieten' van de minnelijke regeling.
Daarbij komt nog dat er inderdaad een minderjarige bij was...aanzetten tot kan dat genoemd worden.

ALS u veroordeeld wordt kan dat een geldboete en (voorwaardelijk) gevangenisstraf zijn.
In elk geval staat u nu gekend als winkeldief bij de Belgische politie en als dusdanig ook geregistreerd.
Dit gedurende vermoedelijk 3 tot 5 jaar.
Ook op uw strafregister wordt dit vermeld bij een veroordeling. Deze veroordeling blijft wel staan ( kan mits een vraag herstel in eer en rechten wel worden verwijderd na enkele jaren).

anoniempie123
Topic Starter
Berichten: 13

#6 , 15 jul 2013 12:16

Het is echt de eerste maal. De winkeleigenaar had besloten de politie erbij te halen. Ik heb nog niets op mijn strafblad.
Die minderjarige was mijn beste vriendin en we schillen maar een paar maanden. Kan hiermee geen rekening worden gehouden?
Ik ben erg dom geweest. In de andere winkel was het dus om te zien of het lukt. Dacht niet dat er zulke grote straffen waren op winkeldiefstal.
Wordt het niet gezien als eerste diefstal omdat ik anders nog niets heb staan? Dus ik kan zowiezo niet meer genieten van minnelijke schikking?
Dus het kan nog dat ik een gevangenisstraf krijg? Hoe lang zou het normaal duren voor ik een brief terug krijg?
Mijn leven is om zeep :(

anoniempie123
Topic Starter
Berichten: 13

#7 , 15 jul 2013 12:18

Ik ging starten met een opleiding in een hogeschool. Misschien is dit verloren werk. Aangezien ik toch geen werk meer kan vinden met een strafblad..

Franciscus
Berichten: 38592

#8 , 15 jul 2013 12:26

Het zijn al TWEE feiten en u bent meerderjarig dus wat wil u nog meer.
U had DUIDELIJK de bedoeling om te stelen niet een maal dat was om te proberen en dan nog een keer.
Het feit dat uw vriendin minderjarig is kan dan ook nog eens als een bezwarend feit worden gezien.
In feite zijn het vier feiten twee voor u en twee voor uw minderjarige vriendin.

Toch raar .... NA de feiten heeft men het nooit gewild.
U zal door een zure appel moeten bijten en de gevolgen van uw daden ondergaan.

Langs de andere kant ik denk niet dat u tot de maximum straf zal veroordeeld worden.
Ook de rechter kan opschorting/uitstel of voorwaardelijk geven zowel voor de boete als voor de gevangenisstraf. Dikwijls zijn er werkstraffen die worden uitgesproken of een therapie bij een psychiater of zo.

Hoe lang het kan duren ....wel een tijdje van 3 maanden tot mogelijk een jaar voor u daar nog iets van hoort.
Ik zou gewoon starten hoor... tegen de tijd dat u bent afgestudeerd ... bent u al 3 tot 4 jaar verder.

anoniempie123
Topic Starter
Berichten: 13

#9 , 15 jul 2013 12:32

Opschorting wil zeggen dat er niets wordt ondernomen? Wat wil voorwaardelijk precies zeggen?
Ik denk dat therapie bij een psychiater echter niet nodig is. Besef het nu al goed genoeg.
Maar het strafblad zit er dus wel dik in? Want als je een werkstraf hebt zal dit er ook op komen?
Volgend jaar is er dus bijna geen kans dat ik als redder aan de slag mag in de gemeente? Heb mijn diploma net behaald.

Franciscus
Berichten: 38592

#10 , 15 jul 2013 13:50

Opschorting wil zeggen dat de rechtbank oordeelt over de feiten maar geen straf uitspreekt dus u bent schuldig aan de feiten maar de straf wordt niet uitgesproken.
Voorwaardelijk er wordt door de rechtbank wel een straf uitgesproken maar u dient die niet (of maar gedeeltelijk) te voldoen vb enkel de boete.
De rest blijft gedurende X jaar staan ...begaat u weer een nieuw feit ...wordt deze straf effectief.

De gemeente zal idd strafblad opvragen bij aanvraag gezien u zal werken in een omgeving met kinderen.
Of de gemeente daar dan rekening mee houdt is weer een andere zaak of de zaak is nog niet voorgekomen.

anoniempie123
Topic Starter
Berichten: 13

#11 , 15 jul 2013 14:07

Bedankt voor uw antwoord. Er is dus nog hoop. Ik begin nu aan een nieuwe start.
Met een taakstraf zou ik ook nog kunnen leven.
Heb mijn lesje geleerd.

anoniempie123
Topic Starter
Berichten: 13

#12 , 15 jul 2013 19:55

Hoe lang zou het dan op mijn strafblad blijven staan?

Franciscus
Berichten: 38592

#13 , 15 jul 2013 20:07

Zoals reeds gezegd drie tot vijf jaar ALS de zaak via de rechtbank gaat NA een veroordeling ...opschorting is ook een veroordeling .
Enkel bij de minnelijke regeling van het parket is er geen strafblad, gezien dan geen veroordeling.

Wat wel blijft is de registratie (foto-vingerafdrukken) in het ANG systeem van de politie. Dit zeker 5 jaar.

anoniempie123
Topic Starter
Berichten: 13

#14 , 16 jul 2013 23:12

Sinds 1 april 2004 bestaat het "strafblad" waarin alleen onherroepelijke rechterlijke veroordelingen werden geregistreerd niet meer. We kennen sindsdien het "uittreksel justitiële documentatie". Dit krijg je al als je alleen nog maar verdachte bent van een misdrijf. Diefstal is een misdrijf, dus het is geregistreerd. Diefstal blijft meestal 30 jaar geregistreerd staan, ongeacht of je nou veroordeeld bent of niet.

Wat wil deze 30 jaar dan zeggen?
Dat het 30 jaar lang op het strafblad staat?

krisje1973
Berichten: 281

#15 , 17 jul 2013 22:45

De informatie die je hier boven schrijft is van Nederland.

Woon je in België of Nederland?

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”