Diefstal persoonlijke spullen foto's en dergelijke

Justme84
Topic Starter
Berichten: 2

Diefstal persoonlijke spullen foto's en dergelijke

#1 , 07 jun 2013 11:25

3 jaar geleden heb ik een woning gehuurd. Ik heb er 1 jaar gewoond maar had een betalingsachterstand.
De huisbaas heeft me op een zeker ogenblik gewoon de toegang tot de woning geweigerd. Ik had samen met mevrouw een oplossing gezocht maar haar echtgenoot was er niet over te spreken.
Hij wou en zou de achterstallige huur in één keer betaald krijgen.
Ben bij advocaat geweest en die vertelde me dat ze me de toegang tot de woning niet zomaar mochten weigeren ook al had ik betalingsachterstand.

Na vele conflicten zijn we dan overeengekomen dat ik mijn meubels mocht gaan halen. We zouden samen een opl zoeken voor de achterstallige huur.
We zijn de meubels gaan halen maar kregen niet alles meteen verhuisd. Toen ik dezelfde dag 's avonds terugging weigerden ze me opnieuw de toegang tot de woning.

Het is weer uitgedraaid op een conflict en ik ben gewoon weggegaan. In de woning lagen nog persoonlijke spullen van mij waaronder de foto's van mijn overleden familieleden, mijn babyfotos, mijn afscheidsbrief van mijn vader.
Alles lag mooi gestapeld in een bank die mijn overleden vader had gemaakt. Verder stond er ook nog een volledige slaapkamer en een salontafel en nog wat kleine spullen.

Ik heb dan enkele maanden erna contact opgenomen met een advocaat omdat ik geen uitweg meer zag en ik heb een collectieve schuldbemiddeling aangevraagd. Mijn advocaat heeft me er heel goed en heel snel bij geholpen.
Wat bleek nu, de huisbaas had een afspraak gemaakt bij de schuldbemiddelaar en rekende mij bijna 2500 euro aan!! De huurprijs was 410, ik stond 3 maanden achter en heb nog 1 keer gestord en de waarborg werd afgehouden (wat hun recht was) Ze hebben mij op 15 maart laten uitschrijven op de gemeente maar rekenen mij huur tot 1 mei!

Nu had ik contact opgenomen met een advocaat hierover omdat mijn schuldbemiddelaar mij er geen raad in wou geven. Ik ben nu dankzij de advocaat de bank mogen gaan halen maar deze was volledig leeg!!!
Al mijn fotos en spullen van vroeger hebben ze gewoonweg met het groot vuil meegegeven. De slaapkamer en de rest daar wist ze niets van..

Nu zijn we bezig met een klacht in te dienen tegen diefstal maar zou dit iets uitmaken? Die bank en fotos en afscheidsbrief waren het enige wat ik nog had van mijn vader en andere familieleden en hadden een grote emotionele waarde voor mij.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8852

#2 , 07 jun 2013 13:13

Justme, wat de huisbaas gedaan heeft was inderdeed erg onwettig.
Ga je er een zaak van maken? dan wil ik je toch op enkele details wijzen:
in een eerste fase was de huisbaas akkoord dat je de spullen afhaalde, maar je "kreeg niet meteen alles verhuisd"...en moest je terugkomen.
Wel, het geduld van de huisbaas was waarschijnlijk méér dan op: je hebt 3 maanden achterstal (niet niks...)die je niet inlost, je spreekt iets af en wéér kan je het niet doen zoals afgesproken. (je moet nog eens terugkomen om de rest in te laden. )
Had je je goed georganiseerd en alles in 1 keer verhuisd dan was dat deel van de afspraak in orde.
Om een lang verhaal kort te maken: je vindt bepaalde spullen niet meer zoals je ze achtergelaten hebt.
Ik zou er geen zaak van maken. Want hoe ga je dat bewijzen: welke spullen? Welke persoonlijke documenten? Jij kan wel beweren dat dit daar lag, maar wat is het bewijs dat ze er ook lagen/stonden?
Laat het verleden rusten en begin met een nieuwe lei. Los je schulden in en focus op het belang van afspraken. Vraag hulp bij het OCMW voor budgetbegeleiding. Ze zullen je helpen hoe prioriteiten te stellen bij je financieen . Je zal merken dat het leven veel duidelijker en rustiger voor je wordt.
Wat ga je overigens uit de brand slepen met deze zaak? Een salon waar de waarde niet van te bepalen is en documenten/spulletjes?. Daarmee los je je persoonlijk verdriet om het verlies van je persoonlijke souvenirs niet op.

Angel87
Berichten: 84

#3 , 09 jun 2013 08:30

Diefstal is het bedriegelijk wegnemen van een goed dat andermans eigendom is.

Om je zaak te winnen zou je al moeten kunnen bewijzen dat de verdwenen spullen nog in de woning lagen op het moment dat jij definitief vertrokken bent, dat je er niet meer geweest bent sinds dien, dat jij de spullen hebt aangekocht of gekregen hebt en dat enkel je huisbaas toegang had tot de woning.
Lijkt me vrij onmogelijk dat alles te bewijzen.

Ik begrijp dat zulk verlies heel emotioneel voor je is... maar ik vrees dat je inzit voor een gerechtelijk zaak verspilde energie (en centen !) gaat zijn.
Dan kan je diezelfde energie beter investeren in je eigen emotionele herstel.
Alis Volat Propriis

Reclame

Justme84
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 10 jun 2013 13:05

Ik heb 1 voordeel en dat is dat de nieuwe huurder van de woning een vriend is van mijn moeder en dat wist de huisbaas niet.
De huisbaas heeft aan deze persoon gevraagd of hij iets met mijn spullen kon doen.. Ik heb ook een andere getuige die alles heeft zien staan..
Ik ga het nog eens met mijn advocaat bespreken.

Eylis ik heb stappen ondernomen om de betaling in orde te krijgen maar de huisbaas heeft dit geweigerd. heb ik ook bewijs van via het OCMW.
Dat ik niet alle meubels ineens kon verhuizen was niet mijn keuze. Dan nog mogen zij deze spullen niet weggooien..

Franciscus
Berichten: 38738

#5 , 26 jun 2013 18:59

Vraag is natuurlijk of u de eigenaar in gebreke heeft gesteld of de eigenaar u in gebreke heeft gesteld?
Of de verhuurder naar de vrederechter is gestapt inzake de achterstallige huur en of u daar nog ingeschreven was.
En of verhuurder u aangemaand heeft via aangetekende brief dat uw goederen weg moesten..... trouwens de meubels dienen om de verhuurder in eerste instantie schadeloos te stellen ...let wel via de vrederechter.
Indien niet komen we naar volgend gegeven Achtergelaten voorwerpen daar is geen eigenaar meer van en behoren toe aan diegene die eigenaar is van het pand.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”