Slagen en verwondingen tegen een ambtenaar in dienst

Ka.
Topic Starter
Berichten: 1

Slagen en verwondingen tegen een ambtenaar in dienst

#1 , 29 mei 2013 09:15

Beste,

Een collega zat onlangs op de trein. Het abonnement was nog steeds geldig, doch de conducteur (in burger) beweerde het tegendeel.
Wanneer de collega aan de conducteur vroeg om zich te legitimeren, wilde deze dat niet (is dit niet verplicht :? - soit).
Dus mijn collega nam de gsm en dacht een foto te nemen van de conducteur om te vragen wie deze persoon was. Maar deze weigerde. Mijn collega nam toch een foto.
De conducteur vertelde de collega dat dit "Slagen en verwondingen op een ambtenaar in dienst" waren :roll: (wat voor tere wezens zijn dat dan?! :twisted:)

Die conducteur is nadien blijkbaar dan ook nog naar de dokter gegaan en deze constateerde (uiteraard :D) geen slagen en verwondingen

Maar nu was mijn vraag: klopt deze stelling van die conducteur? Zijn dit effectief slagen en verwondingen?
Want ik heb dit opgezocht op Google / StradaLex / Jura (Kluwer), maar nergens vond ik hierover iets terug...

Alvast bedankt!
Mvg,
K.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3040
Locatie: st-niklaas

#2 , 29 mei 2013 11:15

foto nemen zonder toelating is schending van de privacy en/of portretrecht

indien de "controleur" in burger was, moet deze zich ten alle tijden kunnen legitimeren.

indien uw vriend de naam van de "controleur" heeft kan hij dit navragen/aangeven bij de nmbs, persoonlijk vermoed ik dat het om een nep controleur gaat.

eylis
Berichten: 8852

#3 , 29 mei 2013 12:38

mag een "controleur" in burger je vervoersbewijs vragen? Ik zou elke kerel die me vraagt mijn abonnement te tonen, gewoon weigeren het te tonen.
wie bent u en waarom moet ik mijn vervoersbewijs aan u tonen?
en al kan die man bewijzen met een badge dat ie controleur is, als die niet in dienst is (cfr geen uniform aan) mag die mijns insziens de mensen niet controleren.

Een nep-controleur, bestaat dat?
Waarom doen mensen dit? Mensjes-op-de-trein-pesten?
Dan mag je er wél een foto van nemen. Om als bewijs te gebruikena ls je klacht gaat neerleggen.

Reclame

Drone
Berichten: 3040
Locatie: st-niklaas

#4 , 29 mei 2013 17:21

voor zover ik weet worden er inderdaad controles anoniem gedaan, dit om grotendeels te voorkomen dat mensen "last minute" nog aan een vervoersbewijs kunnen geraken (voorbeeld: sms ticket)


wat niet wegneemt dat de anonieme werknemer zich ten alle tijden dient te identificeren, indien hij dit niet kan, heeft hij bijgevolg ook geen recht om uw bewijs te vragen, zelfs al doet hij dit na zij uren, hij moet identificeerbaar zijn.

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 29 mei 2013 17:26

Anonieme controleurs op de trein zullen bij het uitvoeren van een controle nooit in uniform zijn doch wel steeds:

- duidelijk opgespeld hun identificatie van conducteur in dienst van de NMBS dragen.
- steeds herkenbaar zijn aan hun "buikwinkel" met klassieke NMBS parafernalia.

Franciscus
Berichten: 38738

#6 , 29 mei 2013 19:15

En hoe weet u dat er een doktersattest is?
Dus is er een PV ....
Wetgeving werd aangepast en er is een 'serieuze' strafverzwaring

Schematisch

Hierna vindt u een overzicht van de minimale en maximale gevangenisstraffen en geldboetes die tot nu werden opgelegd, en van de minima en maxima die vanaf 9 april gelden.

Incident Oude regeling Nieuwe regeling
(Opzettelijk) toebrengen van slagen of verwondingen
Zonder voorbedachten rade . 1 m – 1 jr. 50€ - 300 € . 1 m – 1 jr . 50€ - 300 €
Met voorbedachten rade . 1 m – 1 jr . 50€ - 300 € . 2 m – 2 jr . 50€ - 300 €
Toebrengen van slagen of verwondingen met (bloeduitstorting,) verwonding of ziekte tot gevolg
Zonder voorbedachten rade . 3 m – 2 jr . 100€ - 500€ . 4 m – 4 jr . 100€ - 500€
Met voorbedachten rade . 6 m – 3 jr . 100€-500€ . 1 jr – 5 jr . 100€ - 500€
Toebrengen van slagen of verwondingen met een ongeneeslijke ziekte, blijvende ongeschiktheid, verlies van gebruik van een orgaan of zware verminking tot gevolg
Zonder voorbedachten rade . 4 jr- 5 jr . 200€ - 500€ . 5 jr – 10 jr
Met voorbedachten rade . 7 jr – 10 jr . 10 jr – 15 jr
Toebrengen van opzettelijke slagen of verwondingen die de dood veroorzaken, zonder dat er een oogmerk was om te doden
Zonder voorbedachten rade . 7 jr - 10 jr . 10 jr – 15 jr
Met voorbedachten rade . 12 jr – 15 jr . 15 jr – 20 jr
Opm.: ‘m’ voor maanden en ‘jr’ voor jaren.
Bron:Wet van 8 maart 2010 met betrekking tot de verzwarende omstandigheid voor daders van bepaalde misdrijven tegen bepaalde personen bekleed met een openbare hoedanigheid, BS 30 maart 2010 (ed. 1), 19.436.

j.demoor
Berichten: 10360

#7 , 31 mei 2013 08:24

“Art.398.Hij die opzettelijk verwondingen of slagen toebrengt, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van zesentwintig euro tot honderd euro of met een van die straffen alleen...”(8 juni 1867 Strafwetboek)

‘Mijn collega nam toch een foto. De conducteur vertelde de collega dat dit "Slagen en verwondingen op een ambtenaar in dienst" waren’

Het nemen van een foto zijn geen slagen en verwondingen.

“Art.10.De auteur of de eigenaar van een portret dan wel enige andere persoon die een portret bezit of voorhanden heeft, heeft niet het recht het te reproduceren of aan het PUBLIEK mede te delen zonder toestemming van de geportretteerde of, gedurende twintig jaar na diens overlijden, zonder toestemming van zijn rechtverkrijgenden.”(30 JUNI 1994. - Wet betreffende het auteursrecht en de naburige rechten. )
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Johano
Berichten: 71

#8 , 04 aug 2013 13:40

Dhr. DEMOOR heeft gelijk. Het nemen foto's zijn GEEN slagen en verwondingen.
Overigens ben ik het NIET eens met de stelling dat het nemen van foto's een schending van de privacy zijn. Elk persoon op een publieke plaats mag gefotografeerd en gefilmd worden. Indien u daarna natuurlijk in het groot de foto overal aanplakt is het een andere zaak. De publieke ruimte (waaronder de trein valt) mag dus gefotografeerd en gefilmd worden. Het is zoals dhr. DEMOOR citeert: publiekelijk mededelen of publicatie is niet zonder meer toegelaten...

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”