Zitting correctionele rechtbank

denevda
Topic Starter
Berichten: 55

Zitting correctionele rechtbank

#1 , 10 mei 2013 10:32

Een kennis van me werd gedagvaard om binnenkort te verschijnen voor de correctionele rechtbank. In dat dossier ben ikzelf ook meerdere malen gehoord; doch werd ik niet gedagvaard, noch opgeroepen als getuige.

Ik ben natuurlijk wel benieuwd naar het verdere verloop van dit. Mag ik die zitting bijwonen, ook al staat mijn naam meerdere keren in de pv's vermeld ? Wordt er dan direct uitspraak gedaan ? Zo nee, gebeurd dit uitspraak dan op een latere zitting met publiek ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 mei 2013 15:09

De zitting is openbaar. U mag de zitting zonder probleem bijwonen.
Meestal gebeurt de uitspraak later. De rechter moet de tijd hebben om het vonnis op papier te zetten. De uitspraak gebeurt ook in openbare zitting en kan u dus bijwonen. In eenvoudige zaken kan ook onmiddellijk uitspraak gedaan worden.

Johano
Berichten: 71

#3 , 04 aug 2013 14:19

De rechter kiest soeverein wie hij als getuige hoort en wie niet. Desgevallend kan de advocaat van uw vriend rechtstreeks naar uw getuigenis refereren, waarop de rechter hierop moet antwoorden in zijn vonnis.
De weigering tot getuigenis moet hij, bij vraag van de advocaat van uw vriend, ook motiveren.

Tenslotte mag u inderdaad de zitting steeds bijwonen, tenzij de rechter die (gemotiveerd) achter gesloten deuren laat plaatsvinden. De uitspraak is steeds openbaar.

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”