hoe uitnodiging assisenproces?

krisje1973
Topic Starter
Berichten: 281

hoe uitnodiging assisenproces?

#1 , 16 apr 2013 13:39

Beste forumleden,


Ik ben vanochtend te weten gekomen dat ik op dinsdag 28 mei zal opgeroepen worden als getuige in een assisenproces te Antwerpen.

Ik weet dit via één van de burgerlijke partijen.
Hoe gebeurt de officiële ter kennisgeving aan mij en hoelang op voorhand gebeurt dit?

Dan heb ik nog een vraag aangaande dit proces.

Op het ogenblik van de feiten kende ik geen enkele van de partijen, niet de moordenaar, niet het slachtoffer en niet de familie.
Ondertussen ben ik verhuisd en woon ik in ADL woning, een woning aangepast aan mensen met lichamelijke beperking, waar we tevens 24u/24u een beroep kunnen doen op een assistent(e).

Toen ik hier ongeveer 6 maand woonde bleek dat één van de assistenten, burgerlijke partij is in deze zaak.
Zij is de stiefzus van het slachtoffer.

Dit gesprek kwam heel dom te voorschijn tijdens één van haar activiteiten bij me.
De assistenten komen steeds in onze privé en zij vertellen ook wel eens over hun privé leven.
Toen ik vertelde dat ik in deze zaak verhoord was als laatste getuige, was het wel even verschieten.

Kan het feit dat ik nu wel contact heb met één van de burgerlijke partijen, een invloed hebben op het proces?
En moet ik dit vertellen bij aanvang van mijn getuigenis of wat doe ik hier mee?
Let wel, ik kende op het ogenblik van de feiten niemand!

En nog een vraagje: op het ogenblik van de feiten, zat er iemand bij me in de wagen.
Die persoon had gedronken, ik reed.
Ik heb met die persoon een heel korte tijd contact gehad.

De politie heeft me ondervraagd alsof ik de dader was.
Ik had een enorm slecht gevoel nadien en zei steeds ook maar: 'had ik toen maar ...'!
Na het verhoor heb ik zelf contact opgenomen met slachtofferhulp want ik denk niet dat de recherche een idee had hoe ik me voelde.

De recherche vroeg de contactgegevens van de persoon die bij me zat.
Ik had die toen niet bij en wou eerst met hem herover spreken.
Dat heb ik gedaan en ik vertelde mij slechte ervaring tijdens het verhoor.

Die persoon heeft toen beslist om geen contact op te nemen met de recherche.
Ondertussen heb ik geen enkel contact meer met die persoon, geen adres, geen telefoonnummer, niets.

Kunnen ze deze persoon nog vinden om te getuigen en kan die verplicht worden?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden en tips.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Avelivloms
Berichten: 119

#2 , 16 apr 2013 14:38

Als getuige moet gij antwoorden op de vragen die ze u stellen en van de rest moet ge u niets aantrekken.

Avelivloms
Berichten: 119

#3 , 16 apr 2013 14:45

Uit het Wetboek van strafvordering:
Art. 295.[1 De getuigen worden gehoord, in de door de voorzitter bepaalde volgorde. Alvorens te getuigen leggen zij, op straffe van nietigheid, de eed af dat zij zullen spreken zonder haat en zonder vrees, dat zij de gehele waarheid en niets dan de waarheid zullen zeggen.
De voorzitter vraagt ze hun naam, voornamen, leeftijd, beroep, woonplaats of verblijfplaats, of zij de beschuldigde kenden vóór het feit dat in de akte van beschuldiging vermeld is, of zij bloedverwant of aanverwant zijn, hetzij van de beschuldigde, hetzij van de burgerlijke partij, en zo ja in welke graad; hij vraagt hun ook of zij niet in dienst zijn van een van beiden; daarna leggen de getuigen mondeling hun verklaring af.
Niettemin kan de voorzitter de personen die als deskundige of getuige worden gehoord, de toestemming geven of verzoeken tijdens hun verklaring notities te gebruiken, die vooraf of ter zitting worden neergelegd en bij het dossier worden gevoegd.
Getuigen van wie de identiteit veranderd is, overeenkomstig artikel 104, § 2, leggen hun verklaring steeds onder hun oude identiteit af.]1

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 apr 2013 14:50

Als getuige moet gij antwoorden op de vragen die ze u stellen en van de rest moet ge u niets aantrekken.
Daar komt het inderdaad op neer. Als je uitgenodigd wordt als getuige, moet je in alle eerlijkheid antwoorden op alle vragen die u gesteld worden. Je moet de waarheid vertellen, maar je moet ook niets vertellen waar niet naar gevraagd wordt. Als niemand je vraagt of je contacten hebt met één van de burgerlijke partijen, hoef je hier zelf ook niet over te beginnen. Als iemand dit wel vraagt, moet je eerlijk zeggen dat je de assistent kent. Dus eerlijk antwoorden en je er verder niet te veel zorgen in maken.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38603

#5 , 16 apr 2013 19:13

De assistent is pas bekend geworden NA de feiten.
Het kan zijn dat u gehoord bent geworden door de politie in het opsporingsonderzoek op op last van de onderzoeksrechter.

Het is niet altijd zo dat u daarna nog uitgenodigd zal worden enkel de cruciale getuigen worden door parket uitgenodigd of door de advocaat van de dader of burgerlijke partijen.

krisje1973
Topic Starter
Berichten: 281

#6 , 16 apr 2013 22:41

@franciscus: afgelopen maandag is er een voorbereidend overleg geweest blijkbaar.

De burgerlijke partijen hebben een lijst gekregen van personen die opgeroepen worden als getuige alsook de dag en het uur.
Ik sta hier inderdaad tussen.

Ik was op het ogenblik van de feiten de laatste persoon die dader als slachtoffer gezien heeft, vermoedelijk een 5 al minuten voor de feiten.

Iemand een idee hoe ik wordt opgeroepen: per gewone zending, aangetekend of?

Bedankt.


krisje1973
Topic Starter
Berichten: 281

#8 , 17 apr 2013 08:10

Bedankt franciscus.

krisje1973
Topic Starter
Berichten: 281

#9 , 15 mei 2013 18:42

Vandaag deurwaarder op bezoek gehad.
Pro justitia ontvangen voor 29 mei om 10u.

krisje1973
Topic Starter
Berichten: 281

#10 , 28 mei 2013 10:07

Nog vlug even een vraagje voor morgen.

Weet er iemand of er een alternatieve toegang is in het oude gerechtsgebouw in Antwerpen alwaar de assisenzaak plaats vindt?
Een ingang waar ik met een lift binnen kan?
Ik ben namelijk rolstoel gebonden en op de uitnodiging staat: 'U neemt de grote trappen naar de centrale inkom'.

Was dat maar zo gemakkelijk.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”