woontschennis

friedrich fiorano
Topic Starter
Berichten: 2

woontschennis

#1 , 15 mei 2007 15:56

gezien ik veel vrije tijd heb stelde ik mezelf de volgende vraag :

onlangs werd ik slachtoffer van een inbraak. De dader betrad mijn woning via de tuin. Mijn tuin betrad de dader via de tuin van mijn achterbuur, die gescheiden wordt door een muur.

Kan de dader vervolgd worden voor woontschennis ten aanzien van mijn achterbuur

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

friedrich fiorano
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 15 mei 2007 16:46

Verklaar u nader aub.
Waarop baseert u zich (wettekst, vonnis,...?)

Reclame

dieke
Berichten: 1299

#4 , 16 mei 2007 07:31

Ik ben een juridische leek, maar ik baseer me o.a. op een post hier nog niet zo lang geleden van iemand die niets kon ondernemen tegen een buurman die geregeld in haar tuin rondloopt. Het is niet strafbaar om op iemands eigendom te lopen. Dus zolang die inbreker bij jouw buur niets anders heeft uitgestoken dan op zijn grond te lopen, is hij voor dat feit niet strafbaar.

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#5 , 16 mei 2007 14:28

Nochtans overkwam een collega van mij onlangs iets dergelijks. Eenzelfde persoon trachtte 2x bij hem in te breken via zijn tuin en achterdeur. De eerste maal raakte hij effectief binnen maar vluchtte toen hij mijn collega hoorde. De tweede maal raakte hij niet binnen (deuren waren gesloten). Mijn collega identificeerde de man bij de politie op basis van foto's. Hij zou naar zeggen van de politie wel voor beide gevallen vervolgd kunnen worden ... huisvredebreuk of zoiets. Ik weet de details niet. De kans is vermoedelijk echter klein dat hij effectief veroordeeld wordt.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 17 mei 2007 10:02

?Art.439.Met gevangenisstraf van...en met geldboete van...wordt gestraft hij die, zonder een bevel van de overheid en buiten de gevallen waarin de wet toelaat in de woning van bijzondere personen tegen hun wil binnen te treden, in een door een ander bewoond huis, appartement, kamer of verblijf, of in de aanhorigheden ervan binnendringt, hetzij met behulp van bedreiging of geweld tegen personen, hetzij door middel van braak, inklimming of valse sleutels.?(Strafwetboek).

Door de ?de tuin van uw achterbuur? te betreden wordt niet voldaan aan voornoemde bepaling en is dit dus ook geen ?woonstschennis?.

?Art.119bis.?1.De gemeenteraad kan straffen of administratieve sancties bepalen voor overtredingen van zijn reglementen of verordeningen...?(Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988).Bevraag u hierover op uw gemeente.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Heye
Berichten: 468

#7 , 17 mei 2007 15:13

Nu zou ik dit graag eens willen toevoegen.

Ik woon in Walloni?, (Bassilly, gerechterlijk arrondissement van Bergen)en ben een wapenbezitter. Nu hadden wij onlangs "bezoek" en heb deze op heterdaad kunnen betrappen, in mijn achtertuin.De persoon was net mijn grasmachien uit het tuinhuis aan het halen.Twee companen waren aan de achterkant van mijn tuin (weg) aan het wachten om het object in de cammionet te steken.

Eerst heb ik een waarschuwingsschot gelost waarop de twee companen zijn gevlucht.
Ik heb de persoon, die zich in mijn tuin bevond, met mijn handvuurwapen gedwongen om te gaan liggen en mijn vrouw belde ondertussen de politie.

Nu is er in Bassilly een regel (ik dacht in heel Walloni?) dat wanneer de omheining rondom het huis gelijk is of hoger dan 1.80m, en er een goed zichtbare plakaat op hangt met (priv? terrein), indringers worden aangeklaagd met "huisvredebreuk"

Dus mijn ongewenst bezoek is opgepakt, op basis van poging tot diefstal, en huisvredebreuk.

mvg
Andy

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”