vergoeding

ikke23
Topic Starter
Berichten: 3

vergoeding

#1 , 15 mei 2007 15:15

Kan een dokter (de huisards) iemand 75% ombekwaam geven wanneer deze persoon toch verder naar school gaat (en de turnlessen meedoet) na een vechtpartij van twee 16 jarigen en 25? schade vergoeding per dag tellen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 17 mei 2007 09:50

Schadevergoeding wegens onrechtmatige daad(misdrijf) wordt toegekend door de rechter en niet door de huisarts.Partijen kunnen hierover wel een minnelijke regeling treffen al dan niet via hun verzekeraars

ikke23
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 17 mei 2007 16:58

Het probleem is dat mijn famiale verzekering er niet wil tussen komen om dat mijn zoon al 16 jaar was.
Nu vraagt de verzekering van de tegen partij (25? x 75% x 14dagen )+ (25? x 25% x 30dagen) + (25? x10% x 30 dagen) + (vervoerskosten voor naar de dokter en verzekering enz.) op basis van een papier wat de huisards van de tegen partij heeft opgesteld.

Wat kan ik het beste doen

Dank bij voorbaat

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 mei 2007 17:34

De familiale verzekering moet wel tussenkomen als er een vordering gesteld wordt tegen de ouders.

Omdat u vraagt wat u moet doen vermoed ik dat u als ouder ook aansprakelijk gesteld wordt. Met de nodige verwijzing naar de rechtspraak (Cass., 25 maart 2003, www.juridat.be) zal de familiale wel tussenkomen voor u denk ik). Als dat niet het geval is neem dan een advocaat en dagvaardt de familiale verzekering in tussenkomst en vrijwaring. Vraag ook de kosten van uw advocaat terug.

scorpioen

ikke23
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 17 mei 2007 18:34

Wij zijn nog niet gedagvaard, het was alleen een voorstel om de schade te betalen! Wanneer wij niet akkoord zijn met dit voorstel , kan onze zoon dan gedagvaard worden? en zo ja wat dan?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 mei 2007 19:30

Zowel uw zoon als u kunnen gedagvaard worden. Uw zoon is minderjarig en kan niet gedagvaard worden, u wordt dan gedagvaard als vertegenwoordiger van uw zoon. Vermoedelijk zal u dan ook in eigen naam gedagvaard worden.

Het attest van de huisarts is eenzijdig, dus geen echt bewijs. Voor erstige zaken stelt de rechtbank dan een geneesheer-deskundige aan om de arbeidsongeschiktheid te begroten. Voor kleinere bedragen, wat hier het geval blijkt te zijn, wordt meestal geen deskundige aangesteld. De kosten van een expertise wegen niet op tegen het bedrag waarover het gaat. De rechter kan op basis van het medisch attest een vergoeding in billijkheid (ex aequo et bono) toekennen. Hierbij kan hij ook rekening houden met de aard van de kwetsuren.

Probeer met de tegenpartij tot een regeling te komen.

U kan er ook op gokken dat tegenpartij u in eigen naam dagvaardt. U kan uw familiale dan in vrijwaring dagvaarden. Zij moet in uw plaats betalen.
Of de familiale dit dan van uw zoon kan terugvorderen is voor betwisting vatbaar. Volgens bepaalde rechtspraak (Hof van Beroep Luik) wel, volgens andere (Hof van Beroep Gent) niet.

scorpioen

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”