Betreding eigendom : geen misdrijf

lette
Topic Starter
Berichten: 4
Locatie: Vlaams-Brabant

Betreding eigendom : geen misdrijf

#1 , 09 mei 2007 15:41

Hoi,
Naar aanleiding van herhaalde betredingen van mijn tuin (tussen onze tuinen staat momenteel nog geen omheining omdat hij hier moeilijk over doet) door mijn buurman ondanks beloftes door hem gemaakt aan wijkagent om dit niet meer te doen heb ik de politie een PV 'ter informatie' laten opmaken. Bewijsmateriaal had ik voldoende door bewegingsdetectie-camera.
Na een tijdje heb ik een brief gestuurd naar het parket om een status op te vragen en deelde men mij schriftelijk mee dat deze zaak geseponeerd werd aangezien dit blijkbaar geen misdrijf is?
Wil dit dan zeggen dat ik daar helemaal niets kan aandoen? Ik las ergens dat met burgerlijke partijstelling zo'n klacht niet geseponeerd kan worden - is dit optie voor als dit nogmaals gebeurt?

Ik kan er moeilijk bij dat ik dit zomaar herhaaldelijk moet tolereren. Moest hij nu nog toestemming vragen dan zou het iets anders zijn maar zelfs dat gebeurt niet...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 09 mei 2007 21:16

Het betreden van een niet afgesloten terrein is m.i. geen misdrijf. Dat houdt in dat er geen schade wordt toegebracht noch dat er over een afsluiting wordt geklommen.

Wat kan U er tegen doen?
Uw eigendom afsluiten.

Het kan wel burenhinder zijn, maar dat is een burgerlijke zaak waar het parket niet moet in optreden.

dieke
Berichten: 1299

#3 , 10 mei 2007 08:01

Inderdaad. Er mag zelfs bijvoorbeeld iemand alle dagen zijn wagen voor uw garage parkeren. Zolang u zelf niet met een voertuig uit die garage moet, is dit niet strafbaar. (weet ik ook uit ondervinding)

Wil je van die priemende blikken van je buurman vanaf, kan je dus inderdaad best beginnen met een afsluiting. Komt ie dan nog op jouw eigendom, dien je best klacht in omdat hij effectief binnen zou gluren of zo. Gewoon daar lopen is niet strafbaar. Noem het dan desnoods stalking of zo (lijkt me er trouwens toch sowieso niet ver vanaf).

Succes!

Reclame

lette
Topic Starter
Berichten: 4
Locatie: Vlaams-Brabant

#4 , 10 mei 2007 15:17

Bedankt voor jullie antwoorden.
Blijf het wel gek vinden dat ik zomaar bij iedereen die zijn eigendom niet volledig omheind heeft (en zo zijn er wel een pak volgens mij) zomaar mag gaan wandelen.

wolf2
Berichten: 2071

#5 , 10 mei 2007 16:01

U mag daar zelfs gaan wandelen als er een bord zou staan "priv? eigendom" (tal van wegen liggen immers op priv? grond).

U moet er enkel wegblijven als er een bord staat "priv? eigendom; verboden toegang". Maar dat bord moet dan wel zichtbaar zijn van uit elke mogelijk toegangshoek.

oldie69
Berichten: 22
Locatie: Oost-Vlaanderen

#6 , 21 mei 2007 20:34

Het betreden van een niet afgesloten terrein is m.i. geen misdrijf. Dat houdt in dat er geen schade wordt toegebracht noch dat er over een afsluiting wordt geklommen.

Houdt dit ook in dat men er alles mag meenemen wat men er tegenkomt, zonder dat dit dan kan leiden tot een klacht voor diefstal?

wolf2
Berichten: 2071

#7 , 22 mei 2007 18:32

Nee, een fiets meenemen die niet op slot is blijft diefstal.

Maar stel dat ik in Brussel of Leuven rondloop en ik zie een "gang" of een cit? of een beluik of hoe je het ook noemt, dan mag ik daar binnenlopen als die niet afgesloten is.

Loop ik op den buiten in een straat en ik wil naar een evenwijdige straat, dan mag ik over een niet-afgesloten niet-bewerkt landbouwperceel lopen om door te steken.

De zaak is anders als iemand zijn tuin helemaal rond heeft afgesloten en zijn poort van 2 meter staat open: daar moet ik niet binnenlopen.

De vraag was "wat is een misdrijf?" en waarom vervolgt het parket niet?

Lees eens deze toch wel levendig voorgestelde definities uit het strafwetboek:

Art. 486. Inklimming wordt genoemd :
Het binnenkomen over muren, deuren, daken of om het even welke andere afsluiting, in huizen, gebouwen, binnenplaatsen, neerhoven, bouwwerken van welke aard ook, tuinen, parken, besloten erven;
Het binnenkomen door een ondergrondse opening die niet gemaakt is om tot toegang te dienen.

Art. 484. Braak bestaat in het openbreken, stukbreken, beschadigen, afbreken of wegnemen van om het even welke in- of uitwendige sluiting van enig huis, gebouw, bouwwerk of aanhorigheden, ...

Art. 480. Als aanhorigheden van een bewoond huis worden beschouwd de binnenplaatsen, neerhoven, tuinen en alle andere besloten erven, alsook de schuren, stallen en alle andere bouwwerken die zich daarin bevinden, onverschillig waarvoor zij gebruikt worden, zelfs wanneer zij een afzonderlijke ruimte vormen binnen de algemene omheining.


Dat is de bron van wat ik wou vertellen.

Burgerrechtelijk is het nog een andere zaak.

Maar als je volk uit je tuin wil houden, plaats dan een zelfs symbolische afsluiting.

COVE

#8 , 07 jun 2007 22:37

VIA een open raam op de 1? verdieping is niet strafbaar Politie Limburg
via een afgesloten omheining door het gemmentepersoneel is niet strafbaar in Limburg,
Roofmoord door eerst een gat in de haag-draad te knippen is geen prioriteit in Loimburg
Een toegangspilaar vernielen en nu ipv aangifte op kantoor schriftelijke is g??n klacht dus g??n vervolging
3, DRIE roofmoordpogingen op de openbare weg is g??n prioriteit in Limburg
Bedreigingen in de rechtzaal voor de rechter is g??n misdrijf Rechter grijpt niet in en Politie die maakt P.V en klasseerd 1,-MINUUT LATER!?
U neemt een advocaat en wordt vervolgens door deze opgelicht is g??n misdrijf nipt te wijnig elementen om te vervolgen?
IK hoop zelf een oplossing te vinden ?

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”