laster en eerroof

fenrir79
Topic Starter
Berichten: 3

laster en eerroof

#1 , 05 mar 2013 15:02

vorige week ging bij mij op het werk het gerucht de ronde dat een college van ons zou overleden zijn. na enkele uren bleek dat gerucht niet waar te zijn en die collega was er reeds van op de hoogte. ik heb toen op facebook een bericht geplaatst met rest in peace met de naam van de persoon en veel sterkte aan de familie omdat ik wist dat die persoon al op de hoogte was en dacht dat hij er wel mee kon lachen. hij liet mij toen weten dat hij dat geen grap vond. ik heb het bericht dadelijk gewist. nu heeft die persoon klacht ingedient bij de politie. wat kan de aanklacht zijn en wat zijn de straffen daarvoor?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
fenrir79
Topic Starter
Berichten: 3

#2 , 05 mar 2013 19:05

niemand???

Franciscus
Berichten: 38683

#3 , 05 mar 2013 20:19

Van tijd tot tijd valt er een vraag door de mazen.
En van tijd tot tijd zij we niet actief daarvoor onze nederige excuses.

Iets over iemand vertellen dat niet waar is en waar u het bewijs niet kan van leveren
“Art.443.Hij die in de hierna aangeduide GEVALLEN aan een persoon kwaadwillig een bepaald FEIT ten laste legt, dat zijn eer kan krenken of hem aan de openbare verachting kan blootstellen, en waarvan het wettelijk bewijs niet wordt geleverd, is schuldig aan laster, wanneer de wet het bewijs van het ten laste gelegde feit toelaat, en aan eerroof, wanneer de wet dit bewijs niet toelaat...Wordt een genoegzaam bewijs geleverd, dan geeft de tenlastelegging geen aanleiding tot enige strafvervolging.”(8 juni 1867 Strafwetboek).

“Art.444.De schuldige wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot een jaar en met geldboete van zesentwintig euro tot tweehonderd euro, wanneer de tenlasteleggingen geschieden :...Hetzij door geschriften, al dan niet gedrukt, door prenten of zinnebeelden, die aangeplakt, verspreid of verkocht, te koop geboden of openlijk tentoongesteld worden;Hetzij ten slotte door geschriften, die niet openbaar gemaakt, maar aan verscheidene personen toegestuurd of meegedeeld worden.”(8 juni 1867 Strafwetboek).

Het feit (de leugen) wordt op Facebook gezet...’

U kan dus inderdaad mogelijk een strafklacht verwachten wegens deze feiten.
Dit los van een sanctie die door uw werkgever kan opgelegd worden.

Reclame

fenrir79
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 05 mar 2013 23:02

ok dank u wel

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”