Dader van vandalisme is insolvabel

yvanp
Topic Starter
Berichten: 22
Locatie: Gent

Dader van vandalisme is insolvabel

#1 , 08 mei 2007 22:56

Ik hoop dat iemand hierop het antwoord weet:

Een 4-tal jaar geleden heeft iemand onze auto moedwillig beschadigd. De dader is op heterdaad betrapt door de politie en hij is hiervoor uiteindeliijk ook voor als schuldige veroordeeld. Maar hij is niet in staat om de schade te betalen.
Ik heb eens iets opgevangen dat er een fonds (motorwaarborgfonds?) bestaat waaruit verzekeraars putten om in geval insolvabiliteit hun klanten toch de vergoeding te kunnen betalen.
Onze verzekeraar geeft ons echter geen informatie hierover en houd ons in het ongewisse. Weet er iemand iets meer over de wetgeving over dit onderwerp en de uitvoering ervan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Heye
Berichten: 468

#2 , 09 mei 2007 01:09

Hallo,

Misschien is deze site wat U zoekt: http://www.fcga-gmwf.be/accnl.html

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 mei 2007 15:27

Hebt u een rechtsbijstandsverzekering?

De meeste mensen hebben bij hun autoverzekering een rechtsbijstandsverzekering. Deze dekt (soms, de mijne toch) insolvabiliteit van de aansprakelijke.

scorpioen

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 10 mei 2007 15:12

?Art.19bis-11.? 1. Elke benadeelde kan van het Fonds(=Gemeenschappelijk Waarborgfonds) de vergoeding bekomen van de schade die door een MOTORRIJTUIG is veroorzaakt :...?(21 NOVEMBER 1989. - Wet betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen).

Het Fonds vergoedt dus ENKEL schade veroorzaakt door een MOTORRIJTUIG.

Zie ook : http://www.fcga-gmwf.be/nl/

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

yvanp
Topic Starter
Berichten: 22
Locatie: Gent

#5 , 15 mei 2007 21:42

Wij hebben rechtsbijstand, dankzij deze hadden wij een advocaat die voor ons heel de zaak in de rechtbank netjes heeft opgevolgd. Hij heeft ons ook ingelicht over de stand van zaken. Maar na beroep en onderzoek van de gerechtsdeurwaarder blijkt de dader definitief insovabel te zijn. Hij heeft geen inkomen en woont in een krotwoning, volgens het verslag.

Daarom dat ik mijn vraag lanceerde of er in de wet iets is voorgeschreven vooor zulke gevallen. Want onze makelaar is zelf niet op de hoogte maar wil niets laten merken en zegt enkel dat ze een aanvraag tot regeling heeft ingediend.

Maar ik ben heel blij met de reacties die ik hier heb gekregen. Dat brengt me toch al een stap verder. Dank je wel, iedereen!

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”