Wat gaat er gebeuren met mij ?

thomas1234
Topic Starter
Berichten: 2

Wat gaat er gebeuren met mij ?

#1 , 26 feb 2013 14:28

Goedendag allemaal,

Ik zal me even voorstellen: ik ben Thomas, 23 jaar. En ik zit met het volgende probleem.

Ongeveer een jaar geleden besloten 3 vrienden en ik eens naar een "topless café " te gaan in de buurt waar we wonen. Dit moest allemaal een verassing zijn voor een vriend.
Op voorhand hadden we ook samen beslist eens te experimenteren met de drugs genaamd cocaïne. De drugs hadden we de dag ervoor op een feestje
gekocht (2 pakjes). Aangekomen op de plaats waar wij gingen parkeren besloten we eerst de drugs te gebruiken alvorens we het café bezochten en dit in mijn wagen.
Kort na het gebruik van de drugs (2-3 minuten) kwam de politie ter plaatse en betrapte ons bijna op heterdaad. De wagen stond geparkeerd zonder sleutel op het contact.

Ze vroegen me onmiddellijk om uit te stappen en achter de wagen plaats te nemen.
Ik moest al mijn zakken leegmaken op het kofferdeksel van de wagen, op de drugs na had ik alles uit mijn zakken verwijderd. Dit was een schrikreactie
naar wat er ging gebeuren. Na de doorzoeking haalde de agent het zakje drugs uit mijn broekzak. Het andere zakje bevond zich bij een vriend. Ook werd er direct in mijn
gsm toestel gekeken naar telefoontjes, berichten, en foto's. Hier had de agent duidelijk plezier in want hij was uitbundig aan het lachen. Ondertussen waren de rest
van mijn vrienden één voor één doorzocht en het andere zakje was spoorloos verdwenen. Toen gingen ze over toch een rappe doorzoeking van het voertuig. Het laatste
zakje werd gevonden in mijn handschoenkastje.
De politie vroeg me toen of ik vrijwillig wilde mee gaan naar het commissariaat voor een verklaring. Mijn vrienden konden hun tocht verder zetten richting het café. Eens aangekomen in de verhoorkamer begonnen de agenten me allerlei vragen te stellen over mijn gsm toestel. Dit waren vrijwel allemaal zeer belachelijke vragen. Een voorbeeld hiervan is het volgende: Een vriend van me werkt in een bloemenzaak en ging op valentijn bloemen leveren voor mijn vriendin aan huis. Omdat we nog altijd geen bloemen gezien hadden die dag stuurde ik hem een bericht met de vraag wanneer hij ging langskomen met de bloemen. Dit vonden ze natuurlijk zeer verdacht. Ook moesten ze ze pincode van het gsm toestel weten en hebben me echt zover gekregen dat ik dit gewoon verteld heb. Ze proberen me van alles te laten zeggen wat ik niet wou. Ik heb toen geen schriftelijke verklaring afgelegd maar dit moest ik de volgende ochtend komen doen. Ik heb enkel een papier moeten tekenen waar op staat dat mijn gsm toestel en een cd hoesje in beslag zijn genomen.

De volgende ochtend heb ik me gewend tot her politiebureau. De agent vertelde me direct dat ik gebruik kan maken van mijn zwijgrecht waar ik ook gebruik van gemaakt heb. Het verhoor duurde exact 3 minuten. De agent wees me erop dat ik de gsm de week erop zou mogen komen afhalen in het kantoor. Ik ben 3 keer moeten terugkomen met telkens een week tussen omdat ze nog niet klaar waren met het uitlezen van mijn gsm toestel. De 3 de week vertelde de agent doodleuk dat de gsm werd doorverwezen werd naar de stad van herkomst voor verdere uitlezing. Ik ben zeer zeker geen drugsdealer of heb zeker niet met zo'n zaken te maken. De gsm is altijd blijven opstaan desondanks ik mijn nummer heb afgesloten bij de provider. Ook pakt er een fransman de telefoon op als vrienden per ongeluk mijn oude gsm nummer gebruiken?!

Ondertussen zijn we een jaar later ik heb nog steeds geen bericht gekregen wat er gaat gebeuren met mij of waar mijn gsm toestel zich bevind ?
Kan iemand me hier een antwoord op geven want het knaagt al een jaar serieus aan mijn geweten.

Hartelijk dankt
Thomas.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38712

#2 , 26 feb 2013 16:40

Al een jaar geleden?
en zwijgrecht ???
Is u de Salduz procedure uitgelegd?

U hebt tot op heden geen verklaring afgelegd blijkbaar?
Heeft men u ter kennis gebracht dat u een advocaat mocht raadplegen?

Politie heeft het recht om bij betrapping op heterdaad en kort daarop iedereen betrokken bij het misdrijf te fouilleren.
(Ze hadden ook uw auto met beslag kunnen leggen).

De zin dat uw gsm doorverwezen werd naar de stad van herkomst versta ik niet goed.
Ik vermoed dat men u heeft verwezen naar uw woonplaats want dat het verdere onderzoek/verhoor daar zou gebeuren.
Plaats van gebeuren en plaats van wonen is dat hetzelfde gerechtelijk arrondissement?
Indien ja is is het hetzelfde parket anders zal parket A ( plaats feiten) opdrachten moeten geven aan parket B (uw woonplaats). Gaat tegenwoordig wel wat gemakkelijker maar ik geef hier maar aan.
Mogelijk is er een onderzoeksrechter gevorderd die de zaak verder zal onderzoeken.
GSM zal zijn neergelegd voor verder onderzoek.

U hebt een PV nr u kan aan het parket vragen hoever het onderzoek staat.

De inbreuk zal zo wie zo drugwetgeving zijn
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1921022401" onclick="window.open(this.href);return false;

thomas1234
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 26 feb 2013 17:40

Beste Franciscus,

Alvast bedankt voor u antwoord.

De feiten dateren inderdaad van ongeveer een jaar geleden. Op het eerste verhoor categorie 3 staat dat ik gebruik wens te maken van mijn zwijgrecht.
Ik moest dus helemaal niets verklaren. De verklaring heeft de ochtend na de feiten plaatsgevonden. Ze hebben me wel kennis gebracht dat ik een advocaat moogt raadplegen
maar vermits ik die niet heb was dat nogal moeilijk. De feiten niet in hetzelfde arrondissement gebeurt als waar ik woon. Ze hebben mijn gsm door doorgestuurd naar de plaats waar
ik ook later zal moeten voorkomen veronderstel ik.
Heeft u toevallig enig idee wat mijn straf zou kunnen worden ? Ze hebben namelijk mijn gsm al een jaar in beslag genomen en daar stel ik me toch echt serieus vragen bij .

Van de Salduz wetgeving heb ik allesinds nog nooit van gehoord.

Groeten en bedankt !
Thomas

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”