dochter volmacht vaders rekeningen

Sterre*
Topic Starter
Berichten: 1

dochter volmacht vaders rekeningen

#1 , 23 feb 2013 01:33

beste,

wist niet juist waar dit te plaatsen dus doe ik het hier maar

men zus (kinisiste) besteeld men ouders al jaren iedere maand 5000€ aan kine kosten kine die ze zelfs niet krijgen
dus eigenlik valsheid in geschriften als je het mij vraagt ....

nu is mijn mama over 2 gestorven blijft ze kine kosten aanreken terwijl ze nooit naar men vader gaat dus bij gevolg word er ook geen kine gegeven
men zus geeft volmacht over de rekeningen van men vader en zo snel als hij zen pensioen krijgt is het eraf zn bankkaarten heeft ze ook afgenomen de arme
man moet soms met 100€ op een volledige maand toekomen zij moet dus ook alle nutsvoorzieningen betalen water gaf eletriek enzo doet ze niet en aangezien wij toch op regelmatige basis naar mn vader gaan zien we geregeld ook brieven van deurwaarder aankomen omdat er weer iets niet betaald is ....
want brieven voor nutsvoorzieningen komen op haar adres aan

nu is de vraag wat kunnen wij hier aan doen want haar notaris wil dan ook totaal niet meewerken wij moeten een enorm bedrag betalen aan haar notaris en hebbe die
mens nog nooit gezien gehoord laat staan brief ontvangen maar zouden wel moeten betalen en men tante die krijgt volgens onze notaris deel van het geld die wij moeten betalen is dit wel allemaal wettelijk vraag ik mij af ....

plus het feit dat de trouw akte verdwenen is uit het stadhuis en ik 100% zeker ben dat mn ouders ook getrouwd waren voor men zus en ik geboren waren
volgens notaris van men zus zijn ze 2j na mijn geboorte getrouwd maar men mama haar zussen spreken dit tegen dat ze voor de geboorte van men zus en ik getrouwd zijn

wij zijn dan ook aan het einde van ons latijn en men vader gaat er onderdoor ergste is hij is dement dus beseft niks meer soms wel soms niet
willen dan ook dat hij een goeie laatste dag heeft en niet zoals nu dat wij hem constant geld moete brengen naar de winkel gaan voor hem
binst dat men zus met zn geld gaat lopen

hopelijk kan iemand me hier antwoord op geven

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucas123
Berichten: 483

#2 , 23 feb 2013 11:33

Ik had ook zo'n geval voor van misbruik. Mijn ouders beseften soms wel iets en soms verkondigden ze de grootste onzin. Ik heb daarom bij de vrederechter de bewindvoering aangevraagd. Een dokter moest dan wel een attest opstellen dat ze niet bekwaam waren (mbv onderzoekjes/eenvoudige vragen stellen). Dit zou een ideale oplossing kunnen zijn voor jou probleem. Jij vraagt dan om zelf bewindvoerder te worden, verzet je er tegen dat je zus bewindvoerder wordt en als je zus en jij geen bewindvoerder kunnen worden dan wordt dit een derde (kosten daarvoor zijn beperkt en wettelijk vastgelegd). De volmacht vervalt dan automatisch.
(Ps mijn vader kreeg ook kine voor 300 euro per maand. De ziekenkas betaald hier normaal het overgrote deel van terug...)
Ik ben maar een amateur; misschien hebben andere forumleden nog suggesties...

Franciscus
Berichten: 38739

#3 , 23 feb 2013 13:20

Iedere maand kine voor €5000 lijkt mij TOTAAL onmogelijk.
Volmacht over een rekening wil ook zeggen het geld gebruiken voor de redenen van de volmacht.

Kan uw vader om te beginnen de volmacht niet intrekken --- de bankkaarten blokkeren en de facturen direct naar hem laten sturen?

Reclame

artemis
Berichten: 3297

#4 , 23 feb 2013 14:47

Iedere maand kine voor €5000 lijkt mij TOTAAL onmogelijk.
Volmacht over een rekening wil ook zeggen het geld gebruiken voor de redenen van de volmacht.

Kan uw vader om te beginnen de volmacht niet intrekken --- de bankkaarten blokkeren en de facturen direct naar hem laten sturen?
Was ook mijn reactie, uw vader moet dan over een enorm hoog pensioen beschikken.

Hoe dan ook, als uw zus haar volmacht misbruikt is die volmacht intrekken een eerste stap, bewindvoering (als uw vader onbekwaam is) een tweede.

Wat ik mij nu afvraag is of er van dergelijk systematisch misbruik iets gerecupereerd kan worden van zus.

Franciscus
Berichten: 38739

#5 , 23 feb 2013 15:14

Strafrechtelijk mogelijk misbruik van vertrouwen art 491
art 462 (verschoningsgronden) mogelijk kan tweede alinea gebruikt worden gezien dit mogelijk door toestand vader wel in aanmerking komt.

Burgerlijk de terugvordering van de weggenomen gelden die niet hebben gediend voor verzorging van uw vader/moeder.

Er zijn controlemechanismen die kunnen nagaan wat/hoeveel kine uw moeder/vader hebben gekregen. Gezien het bedrag zou dat al letterlijk bij d controle een bel moeten laten rinkelen.

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 24 feb 2013 10:13

“Art.488bis,A De meerderjarige die, geheel of gedeeltelijk, zij het tijdelijk, wegens zijn gezondheidstoestand, niet in staat is zijn goederen te beheren, kan met het oog op de bescherming ervan, een voorlopige bewindvoerder toegevoegd worden, als hem nog geen wettelijke vertegenwoordiger werd toegevoegd. B. § 1. Op zijn verzoek, op verzoek van elke belanghebbende of van de procureur des Konings kan aan de te beschermen persoon een voorlopige bewindvoerder worden toegevoegd door de vrederechter van zijn verblijfplaats, of bij gebreke daarvan, van zijn woonplaats...§ 6. Op straffe van niet-ontvankelijkheid wordt, behoudens in spoedeisende gevallen, een omstandige geneeskundige verklaring bij het verzoekschrift gevoegd, die ten hoogste vijftien dagen oud is, en de gezondheidstoestand van de te beschermen persoon beschrijft...”(Burgerlijk Wetboek).

‘hij is dement dus beseft niks meer soms wel soms niet’

Vorder de aanstelling van een voorlopig bewindvoerder overeenkomstig voornoemde bepalingen.

“Art.1984.Lastgeving of volmacht is een handeling, waarbij een persoon aan een ander de macht geeft om iets voor de lastgever en in zijn naam te doen...Art.1992.De lasthebber is niet alleen aansprakelijk voor zijn opzet, maar ook voor zijn schuld in de uitvoering van zijn opdracht...Art.1993. Ieder lasthebber is gehouden rekenschap te geven van de uitvoering van zijn opdracht, en aan de lastgever verantwoording te doen van al hetgeen hij krachtens zijn volmacht ontvangen heeft...”(Burgerlijk Wetboek).

Vraag reeds IN uw verzoekschrift dat de voorlopige bewindvoerder ermee belast wordt die rekenschap te vragen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Berichten: 38739

#7 , 25 feb 2013 22:16

Wat de rest van de vraag was.
U kan bij de gemeente gewoon de geboorte en huwelijksgegevens opvragen.
Verdwijnen kan daar helemaal niets gezien zowel voor het ene als voor het andere het in een register wordt ingeschreven. Een blad daar uit laten verdwijnen zie ik nog niet zo direct gebeuren.
U kan als kind er gewoon een uittreksel vragen van zowel uw geboorte akte als van de huwelijksakte.

Verder hebt u geen uitstaans met haar notaris ...u kan perfect een eigen notaris nemen om u bij te staan.
En dat zal geen extra kosten met zich meebrengen.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 25 feb 2013 23:42

Welke dokter schrijft kiné voor ten belope van 5 000 EUR per maand????????
Waarom stuurt een deurwaarder herinneringen naar uw vader zijn adres terwijl het facturatieadres bij uw zus is?
Om welke goede reden zou u de notaris van iemand anders, in casu uw zuster, moeten betalen?
Waarom zou u geld aan een tante moeten geven zonder dat u een schuld hebt bij haar?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 feb 2013 10:38

Welke dokter schrijft kiné voor ten belope van 5 000 EUR per maand????????
Ik vermoed dat hier een nulletje te veel staat (wie kan in godsnaam 5000 € per maand missen? Mijn vriendin en ik samen verdienen nog niet zo veel in de maand). En zelfs al is er een nulltje te veel gezet, dan nog is het een serieuze factuur. Voor de rest: doen zoals hierboven gezegd: vader moet alle volmachten intrekken. Laat hem desnoods een rekening openen bij een andere bank en daar zijn pensioen storten. Bij bepaalde online banken kan je gratis een zicht en spaarrekening openen, van waarop je elektronische overschrijvingen kan uitvoeren.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”