Slagen en verwondingen door stiefvader

d.slegers
Topic Starter
Berichten: 2

Slagen en verwondingen door stiefvader

#1 , 02 feb 2013 03:35

Heb gehoord dat er tegenwoordig veel dergelijke zaken geseponeerd worden. Mijn stiefvader heeft mij woensdag in elkaar geklopt, gevolg, open neusbreuk en deel kneuzingen. Zelf niet teruggeslaan (gewoon de kans niet voor gehad), mijn moeder en broer (van 10jaar) waren erbij dus getuigen. Ben naar spoed gegaan, en ben de volgende dag met medish attest bij de politie klacht gaan neerlegen wegens slagen en verwondingen. Is de kans er dat dit voor het gerecht komt of zal dit eerder ook geseponeerd worden? Ik vraag dit omdat ik wél wil dat dit tot een rechtzaak komt (of hoe noem je dat?). Waarom? Omdat ik vind dat mijn familie niet meer veilig is in het bijzijn van deze man en dat hij emotioneel onstabiel is.

Op dit moment maak ik me ernstige zorgen over de veiligheid van mijn moeder en broer. Heb al gehoord dat moest mijn broer dit vertellen op school dat garantie de bijzondere jeugdzorg aan de deur staat. Ik ben nu voorlopig bij mijn vader maar zoals ik al zei, ik maak me zorgen om de veiligheid van hun.
Kan ik daar eventueel stappen in ondernemen? Zodat iemand mij van hun veiligheid kan verzekeren? Of is dat aan mijn moeder zelf om op te stappen zeg maar..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
d.slegers
Topic Starter
Berichten: 2

#2 , 02 feb 2013 03:56

Bijkomende vraag:

Je laten registreren als benadeelde partij, is dat noodzakelijk of is dat een 'optie' om alleen maar op de hoogte te worden gehouden?

Franciscus
Berichten: 38712

#3 , 03 feb 2013 14:02

Met een registratie als slachtoffer kan u ook opsporingsdaden vragen aan het parket.
Deze hoeven daar echter niet op in te gaan.
Uw aangifte zou ook als IFG moeten geregistreerd zijn gezien de slagen in familieverband zijn gevallen. Is een extra vermelding op het PV
Is er werkonbekwaamheid?
Doet moeder ook een aangifte of wordt die door u als getuige vermeld in het PV

Ga eens praten met de dienst SLAZO van de politie en eventueel met de IFG dossierbeheerder bij de politie.
Die kunnen u zeer gericht verder helpen.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 03 feb 2013 14:26

“Art.64.De klachten die aan de procureur des Konings zijn gericht,kunnen door hem samen met zijn vordering aan de onderzoeksrechter worden doorgegeven...“(17 november 1808 Wetboek van Strafvordering=Sv.).

U kan dus klacht neerleggen bij de politie of schriftelijk rechtstreeks bij de procureur.

”Art.28’5(vgl.art.57).§1.Behoudens de wettelijke uitzonderingen is het opsporingsonderzoek geheim...§2...delen de procureur des Konings en elke politiedienst die een persoon ondervragen,deze persoon mee dat hij kosteloos een kopie van het proces-verbaal van zijn verhoor kan krijgen(vraag dan zulke kopie met P.V.nummer)...Art.47’2...4.Aan het einde van zijn verhoor geeft men de ondervraagde persoon het proces-verbaal van zijn verhoor te lezen(lees dan zorgvuldig en doe zonodig verbeteren)...”(Sv.)

”Art.5bis.§1.De hoedanigheid van benadeelde persoon verkrijgt degene die verklaart schade te hebben geleden veroorzaakt door een misdrijf.§2.De verklaring wordt gedaan in persoon of door een advocaat...De verklaring,waarvan akte wordt opgesteld die bij het dossier wordt gevoegd,wordt afgelegd op het secretariaat van het openbaar ministerie.§3.De benadeelde persoon heeft het recht bijgestaan of vertegenwoordigd te worden door een advocaat. Hij mag ieder document dat hij nuttig acht doen toevoegen aan het dossier. Hij wordt op de hoogte gebracht van de seponering en de reden daarvan,het instellen van een gerechtelijk onderzoek en de bepaling van een rechtsdag voor het onderzoeks- en vonnisgerecht.”(17 april 1878 Voorafgaande Titel Wetboek Strafvordering=V.T.Sv.).)

INDIEN de procureur strafvordering instelt: ”Art.4.Onverminderd het recht om de zaak bij de burgerlijke rechter aanhangig te maken,kan eenieder die door het strafbaar feit schade heeft geleden,nadien door middel van een ter griffie ingediend verzoekschrift...kosteloos verkrijgen dat het in het vorig lid bedoelde strafgerecht uitspraak doet over de burgerlijke belangen...“(V.T.Sv.)

INDIEN de procureur geen strafvordering instelt : "Art.63.Hij die beweert door een...wanbedrijf te zijn benadeeld,kan daarover bij de bevoegde onderzoeksrechter klacht doen en zich burgerlijk partij stellen..."(Sv.).
‘De onderzoeksrechter bij wie een benadeelde zich aanmeldt kan de zaak zelf niet naast zich neerleggen of zonder gevolg klasseren,of zelf een beslissing nemen aangaande zijn onderzoeksverplichting‘(Cass. 20 maart 1882,Pas. 1883,I,28).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”