Canabisplantage

Anthorex
Topic Starter
Berichten: 8

Canabisplantage

#1 , 17 dec 2012 22:42

Ik teel of heb geen canabis om verwarring te voorkomen

Ik dacht dat er een aantal wetten waren dat je als "goede huisvader" een plantje mag hebben?
Staat ook beschreeven hoe groot dit werkelijk mag zijn?
Want ik dacht als je nu een plantagen van 10 op 10 planten nu samen met elkaar verbind (wortels/deels "stelen (als in steel van iets) van ander planten").
Telt dit dan nog als één plant?

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 18 dec 2012 02:35

In tegenstelling tot wat veelal verkeerdelijk gedacht wordt mag een "goede huisvader" zelfs niet één plantje in bezit hebben.

Instantie: Hof van Cassatie
Datum van de uitspraak:
din, 23/11/2010
A.R.:
P.10.1428.N

Het telen van planten voor verdovende middelen is strafbaar door het enkele feit dat de teelt plaatsvindt, onverschillig welke de hoeveelheid van die teelt is en of die teelt gebeurt voor eigen dan wel voor andermans gebruik; de vraag naar de hoeveelheid van de verdovende middelen is slechts relevant wanneer deze plaats vindt voor persoonlijk gebruik daar die omstandigheid kan leiden tot een lichtere straf, maar wanneer de teelt bestemd is voor andermans gebruik is de hoeveelheid van die teelt voor de bestraffing irrelevant.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 18 dec 2012 08:59

Ik dacht dat er een aantal wetten waren dat je als "goede huisvader" een plantje mag hebben?
Ik zie het verband tussen een goede huisvader en cannabis niet meteen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 dec 2012 09:16

Ik denk zelfs dat je met één héél grote plant al niet wegkomt (dat dit niet "gedoogd" wordt), laat staan 10 planten. Het gedoogbeleid voor "eigen gebruik" is en blijft een gedoogbeleid. Als de "intanties" vinden dat wat jij doet niet gedoogd kan worden, heb je alsnog een proces aan uw broek. Dus zoals ze plegen te zeggen: "Don't push it!"
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

69_Shorty_69
Berichten: 153

#5 , 18 dec 2012 10:45

Het kweken van hennep kan enkel en alleen mits de nodige vergunningen en waarvan het THC gehalte onder een bepaald percentage lag (dacht 0,01%, weet ik niet meer zeker).
Ook moet je kunnen aantonen dat de hennep die je wilt kweken voor verwerking dienen van eindproducten (bvb touwen)

In alle andere gevallen is het volgens de letter van de wet NJET!

Een gedoodbeleid is ook geen legalisering van hennep, dit wil louter zeggen dat men het bezit/kweken van hennep tot een bepaalde quota onvervolgd laat en dit hangt zeer sterk af van het gerechtelijk arrondissement waarin je woont

Parket X zal niet vervolgen mits je de 3 gram van cannabisbezit overschrijdt
Parket Y kan bijvoorbeeld zeggen dat hij je zal vervolgen bij 1 gram
Parket Z vervolgt onverbiddelijk

Kan tevens ook afhangen van de GAS-ambtenaar (kan ook politie zijn), die kan jou een overlast boete opleggen indien je bijvoorbeeld betrapt wordt op bezit/gebruik/teelt.
dura lex sed lex

Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

When you run from the law you'll only get to jail tired

mava105
Berichten: 22335
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 18 dec 2012 10:57

), laat staan 10 planten.
10 op 10 planten zijn nog altijd 100 planten en geen 10 :oops:

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 dec 2012 13:49

), laat staan 10 planten.
10 op 10 planten zijn nog altijd 100 planten en geen 10 :oops:
Heu... inderdaad. Da's eigenlijk gewoon een volledige plantage. Nah, daar kom je niet mee weg met de uitleg "voor eigen gebruik" ;-).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

CityBird
Berichten: 798

#8 , 19 dec 2012 05:46

Nah, daar kom je niet mee weg met de uitleg "voor eigen gebruik" ;-).
Waarom niet? In een frituur heb je toch ook een kleine en grote friet.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 19 dec 2012 07:20

maar een familiepak frieten zal ook veronderstel worden als "niet voor eigen gebruik".

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 19 dec 2012 08:59

Waarom niet? In een frituur heb je toch ook een kleine en grote friet.
Het gaat hier niet over een kleine friet / plant of een grote friet / plant, het gaat over 100 pakken friet / planten. Je kan uiteraard iemand proberen wijs maken dat je die 100 pakjes friet allemaal zelf gaat opeten.

Bovendien zijn frieten wel legaal. Daar valt niets te "gedogen". Maakt dus niet uit of die frieten al dan niet voor eigen gebruik zijn. Ook al koop je 10.000 pakjes frieten, dan nog gaat daar niemand naar kraaien (buiten misschien Sonja Kimpe).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

69_Shorty_69
Berichten: 153

#11 , 19 dec 2012 09:32

Bovendien zijn frieten wel legaal.
Tenzij het spacefrieten zijn natuurlijk :mrgreen:
dura lex sed lex

Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

When you run from the law you'll only get to jail tired

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”