Strafblad onder 16 jaar?

LauW
Topic Starter
Berichten: 1

Strafblad onder 16 jaar?

#1 , 06 dec 2012 15:48

Tot mijn grote spijt ben ik op mijn 14 jaar veroordeeld geweest aan de jeugdrechtbank voor een gewapende diefstal van een gsm met wapen.
Ik heb toen 1 week werkstraf gekregen, uitgevoerd en een positieve evaluatie gekregen.
Nu is mijn vraag is dit nu op mijn 22e nog aantoonbaar op mijn strafblad of niet?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38739

#2 , 06 dec 2012 18:28

U bent toch niet uit handen gegeven?
U had toch een advocaat.
U bent toch voor de jeugdrechter verschenen?
In principe zijn de dossiers van minderjarigen gesloten op hun 18 jaar.
In ZEER bepaalde gevallen kan er via speciale procedure wel een uitzondering gemaakt worden en zal personeel jeugdrechtbank wel dossiers screenen. Maar ik schrijf het nog eens in ZEER specifieke gevallen.
Wat u trouwens hebt gekregen is dan een maatregel geen straf.

Dus neen wanneer u nu meerderjarig bent en u gaat een bewijs goed zedelijk gedrag halen nu genoemd uittreksel strafblad zullen daar NOOIT feiten van voor uw 18 jaar opstaan ( behoudens bij uithanden geven).

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 08 dec 2012 08:48

“Art.589.Het Centraal Strafregister, hierna " Strafregister " genoemd, is een systeem van geautomatiseerde verwerking gehouden onder het gezag van de Minister van Justitie waarin, overeenkomstig de bepalingen van dit hoofdstuk, gegevens betreffende beslissingen genomen in strafzaken of ter bescherming van de maatschappij worden geregistreerd, bewaard en gewijzigd...Art.590.Volgende persoonsgegevens worden in het Strafregister opgenomen :1° veroordelingen tot criminele, correctionele of politiestraffen...7°...de maatregelen uitgesproken ten aanzien van minderjarigen opgesomd in artikel 63* van de wet van 8 april 1965 betreffende de jeugdbescherming, het ten laste nemen van minderjarigen die een als misdrijf omschreven feit hebben gepleegd en het herstel van de door dit feit veroorzaakte schade, alsook opheffingen of wijzigingen van die maatregelen die met toepassing van artikel 60 van dezelfde wet door de jeugdrechtbank worden uitgesproken...”(17 november 1808 Wetboek van Strafvordering=Sv.).

“Art.63*...en de maatregelen die ingevolge de artikelen 37 en 39 worden bevolen ten aanzien van minderjarigen die op grond van artikel 36, 1°, 3° en 4°, voor de jeugdrechtbank zijn gebracht, worden in het strafregister van de betrokkenen vermeld...”(8 APRIL 1965. - Wet betreffende de jeugdbescherming, het ten laste nemen van minderjarigen die een als misdrijf omschreven feit hebben gepleegd en het herstel van de door dit feit veroorzaakte schade).

‘ben ik op mijn 14 jaar veroordeeld geweest aan de jeugdrechtbank’

Onderzoek zelf of het hier ging om een veroordeling(art.590,1° Sv.) of om een maatregel(art.590,7° Sv.)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”