verjaringstermijn

dis
Topic Starter
Berichten: 1

verjaringstermijn

#1 , 16 apr 2007 21:12

hallo,

in maart 1997 werd ik opgepakt voor slagen en verwondingen aan een rijkswachter.
in april 1997 werd ik veroordeeld voor deze feiten(tot gevangenisstraf en geldboete) door correctionele.deze rijkwachter had zich burgerk
lijke partij gesteld en kreeg 1bf provisioneel toegewezen + werd een gerechtdokter aangesteld.
in jan 2002 werd ik dan veroordeeld tot het betalen van schadevergoeding(tijdelijke + blijvende) aan deze rijkswachter.
ik betaalde dit en dacht dat hiermee dit proces achter de rug was.
in november 2006 krijg ik brief van advocaat van de mutualiteit van deze rijkswachter waarin ik nogmaals 10000? moet betalen en nu dreigen ze met dagvaardiging omdat ik nog niets betaald heb...
bestaat er geen verjaringstermijn voor deze laatste schuldvordering?het kan toch niet dat ze 10 jaar na de feiten en 5 jaar na vonnis afkomen met deze schuldvordering + 7% interest?
graag uw hulp
dank u
dis

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Heye
Berichten: 468

#2 , 18 apr 2007 01:30

Beste,

REGELS INZAKE VERJARING

1. Zakelijke aanspraken : blijft 30 jaar
2. Schuldvorderingen : in beginsel 10 jaar, behalve (naast behouden regels zoals alle periodieke schulden):
3. Aanspraken op schadevergoeding wegens buitenkontraktuele aansprakelijkheid : 20 jaar, doch 5 jaar vanaf kennis van de schade (of verzwaring ervan) ?n van de identiteit
4. Zolang strafvordering niet is verjaard, verjaart ook de burgerlijke aansprakelijkheidsvordering gegrond op hetzelfde feit niet. Maar de verjaring van de strafvordering brengt g??n verjaring van de burgerlijke vordering meer met zich mee.

Me vriendelijke groeten
Heye Andy

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 18 apr 2007 12:55

Uit ?nu dreigen ze met dagvaardiging omdat ik nog niets betaald heb? leid ik af dat de mutualiteit zich niet burgerlijke partij had gesteld in het strafproces.Onderzoek dit vooraf zorgvuldig in uw vonnis.

?Art.2262bis.? 1...In afwijking van het eerste lid verjaren alle rechtsvorderingen tot vergoeding van schade op grond van buitencontractuele aansprakelijkheid door verloop van vijf jaar vanaf de dag volgend op die waarop de benadeelde KENNIS heeft gekregen van de schade of van de verzwaring ervan en van de identiteit van de daarvoor aansprakelijke persoon.De in het tweede lid vermelde vorderingen verjaren in ieder geval door verloop van twintig jaar vanaf de dag volgend op die waarop het feit waardoor de schade is veroorzaakt, zich heeft voorgedaan...?(Burgerlijk Wetboek).

Er dient dus onderzocht vanaf wanneer de mutualiteit kennis heeft gekregen van haar schade EN van de identiteit van de daarvoor aansprakelijke persoon.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”