vingerafdrukken en fotos van minderjarige

secret
Topic Starter
Berichten: 65

vingerafdrukken en fotos van minderjarige

#1 , 14 nov 2012 20:52

Hallo kan iemand mij misschien helpen.

Mijn dochter is bij de nek vast genomen door de vader van haar vriend.
Er is gevochten geweest tussen haar vriend en zijn ouders.
Bij naar de politie gaan wouden ze geen klacht noteren, er zijn wel vingerafdrukken en fotos genomen.
Maar ze is nog minderjarig, 16jaar.
Waarom vingerafdrukken etc? is dit normaal?

Hopelijk kan iemand mij duidelijkheid geven.

secret

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 14 nov 2012 22:09

Politie wou geen klacht noteren wegens geweld tegen een minderjarige? Teruggaan, en eisen met een officier te spreken. Indien nodig, laat de woorden "intern toezicht", "procureur", en "comité P" maar vallen.

Franciscus
Berichten: 38659

#3 , 14 nov 2012 23:13

En waarom hebben ze dan wel foto's en vingerafdrukken genomen?
Er is gevochten tussen haar vriend en zijn ouders ...... ik denk dus iets van wederzijdse slagen en verwondingen misschien?
Als politie foto en vingerafdrukken neemt dan is er wel PV opgesteld anders is er geen reden om van uw dochter deze gegevens te noteren.
Trouwens foto's en vingerafdrukken kunnen van elke betrokkene genomen worden vanaf de leeftijd van 14 jaar.
Onder die leeftijd mits opdracht van de magistraat.
Uw dochter zal dus ook gehoord zijn.

Hebt u het PV nr?
Heeft uw dochter copie (geen afschrift) van haar verhoor gekregen?
Staat daar op verhoor na arrestatie of zo?
Hier staan ook de wetsartikels op.

Reclame

Kingfisher
Berichten: 483

#4 , 15 nov 2012 12:33

De politie neemt vingerafdrukken van betrokken partijen, zoals eerder gezegd vanaf 14 jaar. Van slachtoffers nemen ze meestal geen vingerafdrukken. Ik denk dat andere versies van de feiten iets genuanceerder zouden kunnen zijn dan de verklaring van uw dochter. Niet dat de versie van uw dochter onjuist zal zijn, maar blijkbaar hebben anderen (tegenpartij, politie) een andere versie.

secret
Topic Starter
Berichten: 65

#5 , 16 nov 2012 09:26

ja, de moeder beweerd nu dat mijn dochter haar ook geslagen heeft. dit is niet het geval en dat gevecht tussen haar zoon en haar is na de feiten dat de vader haar bij de keel had gehad.
Zij heeft geen brief nog pv nummer ofzo gekregen. Er werd enkel meegedeeld dat ze opgeroepen werd voor verhoor omdat ze dat niet dadelijk konden doen nu omdatze minderjarig is. Ze zeiden mij dat er geen klacht was maar dat ze samen in 1 geheel werden gezien in het dossier omdat er wederzijdse slagen en verwondingen zouden zijn.
Maar ik snap niet dat ze geen klacht willen noteren van de aanval van de vader want die staat toch los van de moeder.

dank je , misschien moet ik comite P ook eens aanschrijven

Franciscus
Berichten: 38659

#6 , 16 nov 2012 12:35

Zij hebben de verklaring van uw dochter opgenomen.
Zij moet wel een copie van haar verklaring hebben gekregen. Klopt dat?
Staat daar in dat de vader haar vastgepakt heeft?
Op dat copie staat bovenaan rechts een nr... dat mag u altijd eens doorgeven.
Waren er gewonden?
Indien wel wordt dat beschouwd al één feit nl een vechtpartij. Dat noemt men samenhang, eenheid van opzet enz enz.
Zoals reeds gezegd tot hiertoe zie ik daar geen reden toe.
Was u ook bij de feiten aanwezig?

secret
Topic Starter
Berichten: 65

#7 , 16 nov 2012 13:15

geen papier enkel de mededeling dat ze werd opgeroepen / uitgenodigd voor verhoor omdat ze dat niet meer dadelijk mogen doen bij minderjarige.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”