Winkeldiefstal


Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Asterx
Berichten: 155

#47 , 09 nov 2012 19:30

@ oude belg

wij bewakingsagenten zijn mischien wel gewone burgers maar mogen wel aan persoonscontrole doen dit is iets wat gewone burgers niet mogen.
Onzin. Wettelijke basis?

Hier ga ik mee akkoord, dit is pure onzin.
Ik ben eveneens in deze sector actief, zowel retail als bewakingsagent, en aan een persoonscontrole mogen personen die op heterdaad betrapt zijn altijd weigeren. Je mag ze hiertoe niet dwingen! Enkel politie mag dit.
Je mag zelfs niet met je handen in de zakken van een jas of broek komen, enkel aftasten mits toestemming, nooit onder een kledingstuk gaan. Zelfs bij uitgangscontrole is men niet verplicht een tas open te maken, dan verwittig je gewoon de politie voor bijstand.
Je mag wel vragen of ze hun zakken leegmaken, maar ze moeten hieraan niet meewerken.

Je kan een persoon enkel tegenhouden als hij jou letterlijk aanraakt. Als hij probeert door te gaan bvb mag je in de weg staan, vanaf dat je ziet dat de persoon een bedreiging voor je vormt, mag je in het kader van wettige verdediging jezelf verdedigen, en dus een gepaste actie ondernemen.

Indien je zelf een fouille uitvoerd, zonder toestemming van de persoon, kan je hiervoor een klacht aan je broek hebben.

tira00
Berichten: 929

#48 , 09 nov 2012 20:14

Awel,het wordt hoog tijd dat jij alle bewakingsfirmas van het land voor de rechter trekt. Wij (een paar honderd mensen per dag) gaan rustig door met ons werk lijk we bezig zijn.

Reclame

tira00
Berichten: 929

#49 , 09 nov 2012 20:18

Sorry,ik had het tegen de mensen die tegen ons werk zijn,niet tegen mijn collega's

morris
Berichten: 12

#50 , 09 nov 2012 20:21

jongs jongs toch kijk gewoon op de site van vigilis.be daar staat mooi op wat een bewakings agent mag en wat niet.
retail of niet jullie vallen onder de zelfde wetgeving en hier is geen uitzondering op.
het is niet omdat het in de praktijk zo gebeurd dat dit wettelijk mag.
het is aan de agenten op het terrein zich aan de wet te houden het zijn die die ook de gevolgen zullen dragen als er controle komt.
als je iemand hebt die de wet hierover kent gaat die sowieso vrij uit omdat jullie niet wettelijk gehandeld hebben

tira00
Berichten: 929

#51 , 09 nov 2012 20:28

Indien vigillis winkelinspecteurs heeft moet je eens vragen of zij interventiepapieren opstellen en minnelijke schikkingen vragen aan de winkeldieven (want daar ging het in het begin over)

morris
Berichten: 12

#52 , 09 nov 2012 20:41

hier onder de juiste wet tekst

Art. 7. §1. De bewakingsagent die activiteiten van winkelinspectie uitoefent, volgt bij het uitoefenen van zijn activiteiten volgende procedure:

a) De bewakingsagent kan een winkelklant, ver-dacht van diefstal, slechts aanspreken

- op voorwaarde dat de bewakingsagent duidelijk zichtbaar drager is van de identificatiekaart of een herkenningsteken, zoals bedoeld in artikel 8, §3, vierde lid, van de wet;

- nadat er is vastgesteld dat de winkelklant een misdrijf heeft gepleegd;
- nadat de winkelklant zich voorbij de plaats van gebruikelijke betaling bevindt en op het punt staat de winkel te verlaten;

b) De bewakingsagent deelt, onmiddellijk nadat hij hem heeft aangesproken, aan de klant mee dat hij het recht heeft om, enerzijds, de aanwe-zigheid van een getuige te eisen en, anderzijds, te eisen dat de plaats waar zal worden vastge-steld dat bepaalde goederen niet betaald zijn, waar een overeenkomst tot betaling van deze goederen zal worden afgesloten of waar een ver-dachte in afwachting van de komst van de politie zal worden opgehouden, een lokaal is, buiten het zicht van het publiek.

c) Voor zover de bewakingsagent zelf heeft vast-gesteld dat een winkelklant een misdrijf pleegde, kan hij hem staande houden, uitsluitend onder de voorwaarden bepaald in artikel 1, 3°, van de wet van 20 juli 1990 op de voorlopige hechtenis.

d) De bewakingsagent kan de winkelklant vragen hem vrijwillig de niet betaalde goederen te over-handigen: hij kan echter niet overgaan tot een verdere controle van de goederen die de winkel-klant bij zich draagt.

§ 2. De bewakingsagent die activiteiten van win-kelinspectie uitoefent, brengt op alle rapporten die hij opstelt de naam aan van de bewakings-onderneming of de interne bewakingsdienst waarvoor hij werkt en het nummer van zijn iden-tificatiekaart.



ps
vigilis is de site van binz over de bewaking
winkel inspectie moet enkel een verslag maken van de feiten
minnelijke schikking is zoals je kan zien ten allentijde verboden

tira00
Berichten: 929

#53 , 09 nov 2012 20:52

Just,dat is die V op de uniformen, die de firmas moeten "verdienen", heb dat allemaal niet zo goed gevolgt,ben al te lang in dienst. Dat is allemaal de laatste tijd veranderd.
Wij stellen geen rapporten op,dat is allemaal voorgedrukt, minnelijke schikking staat er ook op.
PS grootste bewakingsfirma vh land

morris
Berichten: 12

#54 , 09 nov 2012 20:59

welke van de 2 zweedse want ze zeggen alle 2 dat ze de grootste zijn

tira00
Berichten: 929

#55 , 09 nov 2012 21:05

Zeg ik lekker niet,ben wel fier op mijn firma en ik ben er heel zeker van dat wij alles wettelijk doen. Ik heb in ieder geval nog nooit een klacht op mijn naam gekregen (en ik doe dit werk al heel lang) Blijkbaar valt "onwettig" werken dan toch wel mee.

morris
Berichten: 12

#56 , 09 nov 2012 21:17

ik werk zelf ook voor een hele grote 1 van de 2 zweedse dus.
en laat ons zeggen in de praktijk gebeurd heeeeel veel dat niet wettelijk is maar wel gedoogd wordt zo lang er geen klachten ingediend worden

Oude Belg
Berichten: 3192

#57 , 10 nov 2012 10:17

zo lang er geen klachten ingediend worden
Dat is inderdaad een gouden tip voor de klanten.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

tira00
Berichten: 929

#58 , 11 nov 2012 10:21

Laat ze maar proberen. Raar toch dat ze niet binnenstromen.

eylis
Berichten: 8837

#59 , 11 nov 2012 17:22

dat is psychologisch te verklaren. Men ziet een uniform en men denkt in eerste instantie: die mensen bewaken de veiligheid en rechtvaardige gang van zaken hier, of all people gaan die toch wel wettelijk te werk zeker.
Maar geen nood, de klachten zullen binnenstromen als de media de klik maakt.
Er moet maar één undercoverreportage gemaakt worden en de journaals zullen er een item aan wijden, de kranten pikken het op, fora worden overspoeld
én er volgen dan meestal ook nog parementaire vragen.
En dan bekijkt men de hele zaak eens grondig.

tira00
Berichten: 929

#60 , 12 nov 2012 17:59

Wij dragen geen uniform en wij dwingen niemand. Het is de winkeldief die zelf een keuze maakt. Daar heb ik al meermaals op gedrukt.
En die psychologische druk, ik heb dat ooit meegemaakt met een vechtscheiding. Alleen was het toen een advokaat die druk uitoefende,was die dan ook strafbaar?

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”