Winkeldiefstal


Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#32 , 08 nov 2012 18:33

Zoals uit de wet blijkt is dit een burgerlijke overeenkomst.
Het misdrijf van de winkeldiefstal is en blijft bestaan. Daarvan moet men aangifte doen.
Afpersing is dat onder dwang en deze dwang kan psychisch zijn , dus betaal deze som en dan doen we geen aangifte wat volgens mij nog altijd afpersing is.

Het is zoals reeds gezegd NIET aan de winkel noch aan een bewakingsdienst om gerechtelijke bevoegdheden te usurperen.
Het is bij mijn weten bij geen enkel parket een bestaande onderrichting en eveneens bij mijn weten toegelaten.

Strafvervolging gaat trouwens boven burgerlijke vordering dus de strafrechter kan de burgerlijke vordering overnemen.
Lees de onderstaande tekst art 2044 en zeker ook art 2046.

Burgerlijk wetboek
TITEL XV. - DADING.

Art. 2044. Dading is een contract, waarbij partijen een gerezen geschil beëindigen, of een toekomstig geschil voorkomen.
Dit contract moet schriftelijk opgemaakt worden.

Art. 2045. Om een dading aan te gaan, moet men bekwaam zijn om te beschikken over de voorwerpen die in de dading begrepen zijn.
(De voogd kan voor de minderjarige of voor de onbekwaamverklaarde alleen met inachtneming van de vormen omschreven in artikel 410, § 1, een dading aangaan en hij kan met de meerderjarig geworden minderjarige over de voogdijrekening alleen overeenkomstig artikel 416, eerste lid, een dading aangaan.) <W 2001-04-29/39, art. 42, 008; Inwerkingtreding : 01-08-2001>
De gemeenten en de openbare instellingen kunnen geen dading aangaan (dan met de machtiging voorgeschreven bij artikel 49 van de organieke wet van 10 maart 1925 op de openbare onderstand). <W 15-12-1949, art. 27>.

Art. 2046. Dading kan worden aangegaan over de burgerlijke belangen die uit een misdrijf ontstaan.
Zij verhindert de vervolging van het openbaar ministerie niet.

Art. 2047. Aan een dading kan een strafbeding worden toegevoegd tegen hem die mocht in gebreke blijven de dading na te komen.

morris
Berichten: 12

#33 , 08 nov 2012 19:26

@tira

die papieren zijn dus niet wettelijk wel moet je een verslag schrijven van dit voorval voor de politie
en ingeval van diefstal hebben wij altijd meldingsplicht bij de politie dus.
indien u overste u verplicht zo te werken is hij verkeerd bezig.
en wees maar zeker als binnelandse zaken binnen valt dat je hangt en u overste zich er van onder uit muist.

@ oude belg

wij bewakingsagenten zijn mischien wel gewone burgers maar mogen wel aan persoonscontrole doen dit is iets wat gewone burgers niet mogen.
wat opleiding betreft is het tira zijn overste die de wetgeving volledig moet kennen en zijn agenten de wet volgen.


in bijlage de wetteks van binnelandsezaken wat doen in geval van een wanbedrijf of misdrijf

Elke bewakingsagent, mag iemand vasthouden, wanneer aan volgende voorwaarden cumulatief is voldaan:

deze persoon moet een misdaad of een wanbedrijf hebben begaan;
de bewakingsagent (en niemand anders) moet deze persoon op heterdaad hebben betrapt – hij moet het misdrijf zélf met zekerheid hebben gezien;
de bewakingsagent verwittigt onverwijld (dus zo snel mogelijk) de politie.

De dader mag zolang vastgehouden worden tot de politie ter plaatse komt.

Deze aanhouding moet gebeuren met het oog op de latere bestraffing van de dader. Elk ander motief dat beslissend is geweest voor het vasthouden, maakt die aanhouding onwettig. Andere motieven zouden bijvoorbeeld kunnen zijn een bekentenis afdwingen, de afgifte afdwingen van documenten, zijn ontslag indienen, tot een minnelijke schikking komen.

Een dergelijke aanhouding houdt ook in dat de bewakingsagent in sommige gevallen dwang of zelfs geweld zal moeten gebruiken. Dit geweld moet voldoen aan de regels van subsidiariteit en proportionaliteit. Subsidiair: dit geweld zal enkel toelaatbaar zijn als door geen enkel ander middel het uiteindelijk doel ervan kan bereikt worden, met name dat de dader ontsnapt aan zijn bestraffing. Zo is het gewelddadig overmeesteren van een vluchtende dader niet toegelaten wanneer aan de hand van de nummerplaat van zijn wagen of op enige andere wijze hij kan worden geïdentificeerd. Proportioneel: het geweld moet ook strikt noodzakelijk zijn om de daders ter beschikking van de politiediensten te houden.

Tenslotte zal er telkens een belangenafweging moeten gebeuren. Enerzijds het belang van de maatschappij bij de bestraffing van een dader en anderzijds de fysieke integriteit en zelfs het leven van de dader. Het eerste belang neemt toe naargelang de ernst van het misdrijf en het tweede belang neemt toe naarmate een (poging tot) arrestatie verwondingen of zelfs de dood van de dader kan veroorzaken

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#34 , 08 nov 2012 19:30

@ oude belg

wij bewakingsagenten zijn mischien wel gewone burgers maar mogen wel aan persoonscontrole doen dit is iets wat gewone burgers niet mogen.
Onzin. Wettelijke basis?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

morris
Berichten: 12

#35 , 08 nov 2012 19:45

idd wettelijke basis u kan zich altijd informeren in het belgisch staatsblad

er zijn 2 soorten persoonscontrole

toegangscontrole dit kan door bewakingsagenten of door vrijwilligers gedaan worden

uitgangscontrole is strikt voor behouden aan bewakingsagenten
dus een kassierster die vraagt om uw tas te mogen zein is niet wettelijk
een bewakingsagent die dit vraagt is volledig wettelijk

tira00
Berichten: 929

#36 , 08 nov 2012 20:04

morris,jij bent bewakingsagent maar ik ben een retail agent. Julie werk verschilt toch nog van het onze

morris
Berichten: 12

#37 , 08 nov 2012 20:14

tira

retail is ook bewaking jij valt onder dezelfde wetgeving als eender wie die in de bewaking werkt de enige vorm van bewaking die andere wetten kent is de prive detective
het enige verschil is dat een winkelinspecteur enkel de klanten mag controleren en niet het personeel voor de bewakingsagent is ditt juist anders om deze mag enkel personeel controleren.

u leiding gevende zou u dit perfect moeten kunnen uitleggen.
hij heeft toch zijn vereiste DIR code op zijn badge staan?

rodv
Topic Starter
Berichten: 11

#38 , 08 nov 2012 20:24

Ik heb het momenteel mentaal zeer moeilijk. Op mijn werk kan ik me nog moeilijk concentreren en ook 's nachts valt het regelmatig voor dat ik wakker lig. Ik heb vrij snel na de winkeldiefstal mijn vrouw verteld wat ik misdaan had. Voor haar was het zeer moeilijk om te geloven wat ik gedaan had en haar ontgoocheling in mij is zeer groot. Aan mijn kinderen heb ik nog niets durven vertellen. Ik zou voor hen het voorbeeld moeten zijn en dan pleeg ik een winkeldiefstal.
Mijn zelfvertrouwen staat echt op een laag pitje. Elke dag vervloek ik mezelf voor wat ik gedaan heb

Ik heb voor mezelf een brief geschreven waar ik probeer te zoeken naar oorzaken voor wat ik gedaan heb, de sterke spijt die ik heb voor de winkeldiefstal en de overtuiging die ik heb om nooit in de toekomst nog een winkeldiefstal te plegen. Ik besef echt wat ik gedaan heb, dat dit niet kan.

Kan ik dergelijke brief versturen naar het parket waar mijn winkeldiefstal zal behandeld worden of is dit not done?

tira00
Berichten: 929

#39 , 08 nov 2012 21:26

Beste rodv,wat jij gedaan hebt is echt niet zo heel erg. Dagelijks zijn er honderden winkeldiefstallen.Door dit werk te doen heb ik een heel andere kijk gekregen op winkeldieven. De mensen die ik tegen kom zijn echt geen slechte mensen. Ze hebben alleen eventjes niet nagedacht,dat is alles.
Morris,wij werken onder een ander nummer op onze identificatiekaart. We zijn een aparte groep en onze bevoegdheden wijken iets af vd bewakingsagenten.

tira00
Berichten: 929

#40 , 08 nov 2012 21:36

sorry had al gedrukt en moest nog iets zeggen: wij doen regelmatig personeelscontroles.
En voor iemand die er iets aan heeft. Onze interventie papieren met de gegevens vd dader ,de som vd goederen, met of zonder papier v minnelijke schikking en ondertekend door de dader,daar staat op:
Op verzoek van de gerechtelijke overheid wordt een exemplaar van deze vaststelling doorgestuurd in het kader van recidive voor het plegen van diefstal.
Dus op één of andere manier komt het toch nog bij de overheid aan.
Dan is alles in orde zeker.

Franciscus
Berichten: 38596

#41 , 08 nov 2012 22:36

Retail waar staat dat in de wet?
Wat is uw identificatiecode ???
Kan u mij de tekst van de wet geven wet, KB,MB omschrijving .... datum en artikel waarop u of uw overste deze bevoegdheid steunt.

tira00
Berichten: 929

#42 , 09 nov 2012 07:38

Nee,je kan altijd contact opnemen met de juridische dienst van een,grote, bewakingsfirma.

Franciscus
Berichten: 38596

#43 , 09 nov 2012 11:02

Maar kent u de wetten, u hebt toch een opleiding gehad? U moet toch een handleiding hebben gehad waarin staat wat u mag of niet mag.

Wat is uw identificatiecode? als die zo anders is....
Zal wat helpen staat op uw kaart en de eerste letter is een E of een D ...

tira00
Berichten: 929

#44 , 09 nov 2012 11:54

EXe 06 winkelinspecteur

Oude Belg
Berichten: 3192

#45 , 09 nov 2012 17:41

Artikel 8, §8 van de Private Veiligheidswet bepaalt uitdrukkelijk dat de personen die activiteiten verrichten bedoeld in artikel 1 van de Private Veiligheidswet, geen andere handelingen kunnen stellen dan deze die voortvloeien uit de rechten waarover iedere burger beschikt, alsmede deze bevoegdheden die uitdrukkelijk voorzien zijn in de Private Veiligheidswet of haar uitvoeringsbesluiten. Ze kunnen hun bevoegdheden slechts uitoefenen voor zover deze krachtens een wet niet uitsluitend zijn voorbehouden aan vertegenwoordigers van het openbaar gezag.

Aldus, heeft een bewakingsagent politionele bevoegdheden? NEEN!!!

Het is slechts de overheid die over het monopolie van geweld beschikt. Sommige openbare diensten zoals politiediensten kunnen delen in dit geweldsmonopolie en behoren aldus tot de openbare macht.

Taken die tot de exclusieve bevoegdheid van de ordediensten behoren, mogen niet door particulieren, (dus ook niet door bewakingsagenten) uitgeoefend worden. Bewakingsagenten beschikken niet over enige politionele bevoegdheid.

Elke vorm van machtsoverschrijding of inmenging in eigenlijke politietaken moet worden voorkomen. Deze bekommernis komt tot uiting in diverse bepalingen van de Private Veiligheidswet

vb werkkledij
vb voertuigen

Niet alleen de Private Veiligheidswet verbiedt dergelijke inmenging. Ook het Strafwetboek stelt dergelijke praktijken strafbaar. Indien men laat uitschijnen dat men politionele bevoegdheden zou hebben door bijvoorbeeld de identificatiekaart op deze wijze te gebruiken, of indien men handelingen stelt die exclusief tot de bevoegdheid van de algemene politiediensten behoren, zal men zich schuldig maken aan het misdrijf “inmenging in het openbaar ambt”.

Een bewakingsagent mag evenmin overgaan tot fouilleren. Een afwijking op deze regel werd voorzien voor de bewakingsagenten die met persoonscontrole belast zijn. Zij kunnen hoogstuitzonderlijk en mits in acht neming van zeer strikte regels en voorwaarden overgaan tot een oppervlakkige fouille.

6.7. Beschikt een bewakingsagent over enige arrestatiebevoegdheid ?

Iedere burger heeft onder bepaalde strikte voorwaarden het recht iemand te arresteren. Dus ook een bewakingsagent. Deze bevoegdheid volgt niet uit de Private Veiligheidswet maar wel uit art. 1, 3° van de wet van 20 juli 1990 betreffende de voorlopige hechtenis.

Wanneer ?

Als men iemand op heterdaad betrapt bij het plegen van een misdaad of wanbedrijf.

Men mag echter geen bovenmatig geweld gebruiken.

Men mag nooit iemand ophouden met de bedoeling een minnelijke schikking af te dwingen. De ordediensten moeten in geval van vasthouding steeds onmiddellijk verwittigd worden.

De dader moet bij aankomst van de politiediensten aan hen worden overgeleverd.

Het begrip “heterdaad” moet hier zeer eng geïnterpreteerd worden. De persoon die iemand ophoudt, moet de misdaad of het wanbedrijf zelf hebben zien gebeuren.

Volledigheidshalve moet toegevoegd worden dat bewakingsagenten die deel uitmaken van een interne bewakingsdienst van een openbare vervoersmaatschappij en activiteiten van persoonscontrole uitvoeren, op basis van de Private Veiligheidswet, personen die niet in het bezit zijn van een geldig vervoersbewijs kunnen staande houden, op voorwaarde dat een politiedienst onmiddellijk verwittigd wordt en in afwachting dat deze ter plaatse komt.

6.9. Identiteitscontrole

Bewakingsagenten mogen geen identiteiten controleren. De wet verbiedt uitdrukkelijk om personen identiteitsdocumenten te laten voorleggen of te laten overhandigen, te controleren, te kopiëren of in te houden.

Er worden twee uitzonderingen voorzien :
1° identiteitsdocumenten laten voorleggen gedurende de tijd nodig voor het controleren van de identiteit bij de toegang van niet voor publiek toegankelijke plaatsen, in zoverre dat deze plaatsen behoren tot een categorie die voorkomt op een lijst, vastgesteld door de minister omdat de toegang ertoe door onbevoegde personen een bijzonder veiligheidsrisico kan uitmaken;
2° identiteitsdocumenten laten voorleggen in zoverre de bewakingsagent is aangesteld door de exploitant van een kansspelinrichting voor taken van toegangscontrole in de zin van artikel 62 van de wet van 7 mei 1999 op de kansspelen, de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers.

In deze twee gevallen moet de betrokkene vooraf door de bewakingsagent ervan ingelicht worden dat hij of zij de controle kan weigeren. Deze identiteitscontroles kunnen pas doorgaan als de betrokken persoon daar vrijwillig mee instemt. Bij weigering kan de bewakingsagent de toegang ontzeggen.

Gezien in heel wat andere gevallen de identiteitscontrole een exclusieve bevoegdheid is van de algemene politiediensten kan het controleren van identiteitsdocumenten door een bewakingsagent, buiten de omstandigheden die de Private Veiligheidswet dit toelaat, het misdrijf aanmatiging openbaar ambt uitmaken.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”