Winkeldiefstal

rodv
Topic Starter
Berichten: 11

Winkeldiefstal

#1 , 04 nov 2012 11:59

Ik ben op 25/10 in een grootwarenhuis tegengehouden door een winkeldetective. Ik had een scheermachine, potjes youghourt en een pakje garnaaltjes niet betaald. Ik heb dit direct toegegeven en men heeft de politie erbij gehaald. Ik heb alles betaald en ben met de politie naar het politiekantoor gegaan. Men heeft daar een proces verbaal opgesteld waarin ik verklaard heb dat het de eerste keer was dat ik goederen gestolen. Toen de politie mij terug wou brengen naar mijn auto hebben ze me verteld dat ze ook mijn auto gingen controleren. Ik heb toen op het politiebureau was toegegeven dat ik een paar minuten voor ik tegen gehouden ben ook al wat levensmiddelen gestolen had en die in mijn auto gaan leggen. Ik heb dit gedaan omdat ik eigenlijk de scheermachine wou meenemen maar ik eerst wou zien ofdat ik met een aantal levensmiddelen het warenhuis kon verlaten zonder dat de electronische beveilging afging. Toen dit lukte ben ik terug gegaan om de scheermachine weg te nemen. Ook die levensmiddelen ten belope vaan 18 Euro ben ik gaan betalen.
In het verleden heb ik éénmaal uit een gewone winkel een flesje ICE TEA ontvreemdt. Voor de rest heb ik echt nog niets gestolen.

Ik heb een blanco strafregister, ben nog nooit tegenhouden voor iets te stelen.

Wat gaat er nu gebeuren : is een minnelijke schikking nog mogelijk of wordt het sowieso rechtbank?
Als het rechtbank wordt wat zijn gebruikelijke straffen voor zo'n misdrijf? Komt dit in mijn strafregister (goed gedrag en zeden)?

Kan er ook nog een huiszoeking volgen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
tira00
Berichten: 929

#2 , 04 nov 2012 21:56

Alleen minnelijke schikking. Komt ook niet op je strafblad.Ik vind het raar dat men er de politie bij gehaald hebben. Normaal mag de detectieve dit zelf afhandelen.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 04 nov 2012 22:04

Alleen minnelijke schikking. Komt ook niet op je strafblad.Ik vind het raar dat men er de politie bij gehaald hebben. Normaal mag de detectieve dit zelf afhandelen.
Dat is een wel zeer optimistisch standpunt! Tenzij u de bevoegde onderzoeksrechter bent en al weet wat u gaat beslissen. Ik vind het trouwens maar normaal dat ze er de politie hebben bijgehaald.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 04 nov 2012 22:19

ELKE diefstal is een strafbaar feit.
Tot hiertoe is het de politie die bevoegd is om PV op te stellen.
Het is noch de winkeldetective noch de winkel die bevoegd is om een winkeldiefstal af te handelen door middel van een administratieve transactie. (Wat hier en daar wel gebeurd en in principe afpersing is want als u betaald dan halen wij de politie er niet bij).
Normaliter zal de politie uw vingerafdrukken en foto genomen hebben samen met een beschrijving van uw persoontje.
Het is het parket ( openbaar ministerie) dat kan beslissen voor de eerste maal een minnelijke schikking voor te stellen.
Ook waren dit al twee feiten die beiden voltrokken waren en niet een feit.

tira00
Berichten: 929

#5 , 05 nov 2012 08:56

sorry maar ik doe het werk en weet hoe het er in de realiteit aan toe gaat.
Er zijn afspraken gemaakt met de parketten dat wij elke diefstal zelf mogen afhandelen,als de dief zijn paspoort laat afschrijven (niet wettelijk maar wij mogen het wel) en als ie een boete betaalt (ook niet wettelijk maar wij mogen het vragen).
Wij beslissen zelf in de grote warenhuizen of we de politie erbij halen of niet.

Ragnarok
Berichten: 54

#6 , 05 nov 2012 09:06

sorry maar ik doe het werk en weet hoe het er in de realiteit aan toe gaat.
Er zijn afspraken gemaakt met de parketten dat wij elke diefstal zelf mogen afhandelen,als de dief zijn paspoort laat afschrijven (niet wettelijk maar wij mogen het wel) en als ie een boete betaalt (ook niet wettelijk maar wij mogen het vragen).
Wij beslissen zelf in de grote warenhuizen of we de politie erbij halen of niet.
Jullie mogen toch niet zomaar iedereen gaan fouilleren of van zijn vrijheid beroven? En je zegt het zelf al dat de identiteitskaart opschrijven en de boete opleggen niet wettelijk zijn...
Het is niet omdat het er in de praktijk zo aan toe gaat dat het daarom zo dient te gebeuren. Dit zal blijven duren tot het eens misgaat...

eylis
Berichten: 8840

#7 , 05 nov 2012 09:14

als ik het goed snap heeft een dedective hier dus verteld dat ze dingen doen die wettelijk niet mogen, maar dus gewoon wél doen;
dus beste winkeldief, groot of klein, als je gevat wordt door een dedective en die eist je ID om het af te schrijven: vertel hem haar doodleuk dat je wéét dat hij dat niet mag eisen en dat hij ook geen boete mag eisen: dat alleen de politie dat mag. Dat hij gerust zelf mag beslissen of hij de politie er bij haalt of niet, maar dat hij enkel je identiteit te weten zal komen als hij de politie er bij haalt.
Dank je tira00 dat je ons op de hoogte houdt van de onwettelijke praktijken van winkeldedectives.

tira00
Berichten: 929

#8 , 05 nov 2012 09:36

Dat moeten jullie met mijn bazen gaan bespreken,maar zo gaat het in de realiteit.En elke politieagent is hier van op de hoogte
Over fouilleren en vrijheid beroven hadden we het niet.
Weten jullie wel hoeveel winkeldiefstallen er op één dag gebeuren in ons land. Als je telkens de politie moest bijroepen...;

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#9 , 05 nov 2012 11:43

... zouden het er misschien een pak minder zijn.

rodv
Topic Starter
Berichten: 11

#10 , 05 nov 2012 20:45

Het bedrag waarvoor ik door de winkeldetective ben tegen gehouden was ongeveer 180 Euro. De man heeft mij heel correct behandeld. Hij heeft mij verteld dat wanneer het bedrag groter dan 125 Euro was dat hij de politie er moest bij halen. Wanneer de politie er bij gekomen is, heeft de politieman mij verteld dat ik geen 20 Euro moest betalen aan de winkeldetective. De winkeldetective heeft dit ook niet gevraagd. Ik heb toen ook direct het bedrag van 180 Euro aan de kassa gaan betalen.
Ik ben inderdaad moeten meegaan naar het politiekantoor waar men foto's en vingerafdrukken genomen heeft. Zoals daar meegegeven heb ik daar nadat ze me verteld hadden dat ze mijn wagen gingen controleren, toegegeven dat ik die dag al een aantal levensmiddelen gestolen had om te achterhalen of de electronische beveiliging aan de kassa dit zou detecteren. Daarna ben ik terug gegaan om het scheermachine te gaan nemen. De levensmiddelen die in de wagen lagen ben ik later ook gaan betalen aan de kassa.
Ik heb echt verschrikkelijk veel spijt van wat ik gedaan heb. Dit is echt de eerste maar ook de laatste keer geweest dat ik iets gestolen heb. Ik ben diep beschaamd over wat ik gedaan heb. Ook voor mijn vrouw was het enorme verrassing en vooral ontgoocheling. De manier waarop ik me nu voel is echt heel slecht; dit is heel duidelijk een straf voor wat ik verkeerd gedaan heb.

En tenslotte : Zoals gezegd heb ik een blanco strafblad. Wat maakt nu de meeste kans : een minnelijke schikking of naar de rechtbank? Ik vermoed dat het parket hier over beslist?
Hoe lang duurt het ongeveer eer het parket hieromtrent een uitspraak doet?

En een laatste vraag : is een huiszoeking in dergelijke situatie mogelijk? Het feit heeft zich bijna 14 dagen geleden voor gedaan.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#11 , 05 nov 2012 20:52

En een laatste vraag : is een huiszoeking in dergelijke situatie mogelijk? Het feit heeft zich bijna 14 dagen geleden voor gedaan.
Staan daar dan nog vele andere gestolen goederen? Zoniet hoeft u niets te vrezen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

rodv
Topic Starter
Berichten: 11

#12 , 05 nov 2012 21:05

Uiteraard niet. Zoals reeds gezegd heb ik tot op heden nog niets gestolen. Ik heb op ook al de factuurtjes van goederen (zoals gsm's, laptops, keukenrobot, ...) waar een garantie op zit goed bijgehouden en dus in mijn bezit.

Franciscus
Berichten: 38592

#13 , 05 nov 2012 21:58

Huiszoeking kan slecht wanneer er aanwijzingen zijn ALS er nog andere elementen van hetzelfde misdrijf niet ontdekt zijn.
Gezien u echter TER PLAATSE was bij aankomst politie zal het voor een officier van gerechtelijke politie als hulpofficier van de procureur des Konings niet direct een reden zijn.(Niet 100% correct maar voldoende uitleg)
Het kan altijd gevraagd worden en door u geweigerd.
Tijdens het verdere onderzoek zal iemand van de politie met het parket gebeld hebben. Het parket kan echter een andere mening hebben en alsnog een onderzoeksrechter vatten deze kan dadelijk een huiszoekingsbevel afgeven.
Dit zou niet de eerste keer zijn.
De kans van 14 dagen later wel heel klein.

Wat de bewering van tira00 betreft .... deze mag mij altijd eens de omzendbrief in PB doorsturen waar dat zou instaan.
Enkel een magistraat kan een boete opleggen.
Trouwens de meeste parketten volgen nu een versnelde procedure voor winkeldiefstal.
Ik zou adviseren aan de winkeldief om aangifte te doen voor afpersing door het winkelpersoneel/detective indien er geld zou gevraagd worden.

tira00
Berichten: 929

#14 , 06 nov 2012 08:55

Franciscus,wilt U zich eens willen verdiepen in de werking vd bewakingsfirma's? U zult zien dat we allemaal zo werken. En dat al meer dan 50 jaar. Blijkbaar is het toegestaan,anders had men allang ingegrepen.
Als de politie gebeld is,wordt er inderdaad geen boete gevraagd voor de winkel (want wij dwingen nooit iets af ) omdat ie dan toch de minnelijke schikking bij het parket moet betalen.

Franciscus
Berichten: 38592

#15 , 06 nov 2012 12:48

Dus als bewakingsagent gaat u onwettige zaken doen.
Dat is uw verantwoordelijkheid.
Wat mij betreft is de wet duidelijk.
PS de wetgeving wat kan en mag door bewakingsdiensten is geen 50 jaar oud.
Kan u hier de wet eens aangeven EN de artikels waar staat dat een privé -detective of een bewakingsagent die bevoegdheid heeft?
Procureur zal zoiets aanmatiging van ambt noemen in zijn dagvaarding.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”