Aardappelen rapen op een reeds gerooid veld?

zinneken
Topic Starter
Berichten: 11

Aardappelen rapen op een reeds gerooid veld?

#1 , 02 nov 2012 16:38

De aardappelen zijn reeds een tijdje gerooid, en der liggen nog een pak aardappelen verspreid over de velden. De kinderen vonden het fijn er enkele te rapen. Meestal kleine dingetjes, maar soms zit er hier en daar wel een mooie tussen.

Nu stel ik mij de vraag, kan dat wel, of staan we onze kinderen iets toe die eigenlijk niet mag?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv
Berichten: 1911

#2 , 02 nov 2012 16:52

Dat heet 'moeskopperij'. En werd enkele jaren geleden uit het strafwetboek gehaald waardoor het een tijdje onbestraft bleef. Tegenwoordig is het in het politiereglement opgenomen en krijg je een administratieve boete (GAS) als je wordt betrapt.

eylis
Berichten: 8840

#3 , 02 nov 2012 17:25

fout Bart: moeskopperij is het roven van de veldvruchten VOOr oogsttijd...
na de oogst gold vroeger in vele dorpen het "arenlezenrecht" zoals het o.m. ook in de bijbel beschreven stond.
namelijk het recht van de armen nadat de velden geoogst waren, de achtergebleven vruchten te verzamelen.
Ik weet wel dat er ferme boetes staan op het plukken VOOR de oogst.
Maar erna mag het wel.
Is nook een beetje logisch: de boer gaat na de oogst het veld weer bewerken om te beplanten. Wat achtergebleven is, dar doet hij niets mee.
Let op: het ligt anders als de boer zijn veld beplant heeft om te bemesten: dan worden de gewassen weer onder de grond geploegd.

Reclame

ganapathi tantre
Berichten: 453

#4 , 02 nov 2012 17:56

logisch ? ik vind dat niet zo logisch. Wat met bijvoorbeeld de aansprakelijkheid als er iets gebeurt ? Om maar een stom voorbeeld te geven maar daarom niet minder realistisch.
De gerooide aardappel blijk in zich een schimmel te dragen die door één of andere reden wordt overgezet op de spelende kinderen. Of er werd bvb bereklauw meegerooid en die is
daar blijven liggen. Het zal maar je next of kin zijn die dat spul aanraakt of vastpakt. Of de boer laat een rol prikkeldraad op zijn veld liggen. Gaan we die dan onvoorzichtigheid aanwrijven ?
Anderzijds, tijdens bvb de jacht zijn er weer andere regels van toepassing maar dan is er in vele gevallen wel een akkoord en goedkeuring van de landeigenaars en of pachthouders
Nu zie ik iedereen weer denken in de zin van: " Jamaar ........... ". Maar ik stel vast dat we in een tijd en maatschappij leven waar men liefst zo spoedig mogelijk naar een andere richting dan zichzelf wijst en we iemand te verantwoording willen roepen.
Bovendien: het is niet omdat er iets maandenlang ongebruikt in mijn tuin of veld ligt dat dit daarom automatisch mag weggenomen worden.

Creatief
Berichten: 2513

#5 , 02 nov 2012 18:22

ik denk zelfs dat de boer dat graag heeft dat je de aardappelen naraapt. Indien deze blijven liggen, groeien die het volgend jaar opnieuw. Waarschijnlijk wordt er op die grond dan iets anders gezaaid of geplant.
Hier thuis wordt nooit 2 jaren achter elkaar aardappelen geplant op hetzelfde stukje grond.

eylis
Berichten: 8840

#6 , 02 nov 2012 18:31

inderdaad creatief, dat is wat ik net wilde posten :-)
gana, nu zoek je toch wel naar pinnekesdraad op een patattenveld...wel we gaan eens kijken of we het vinden sé:
- een boer die pinnekessraad op z'n gewassenveld achterlaat, rijdt onherroepelijk de draaiers van zijn oogstmachine stuk. Dus hij laat dat daar echt niet slingeren
- Het veldwetboek voorziet dat wandelaars en ruiters zodra de oogst binnen is, de velden mogen betreden, zelfs bereden (te paard)
- als je van de buiten komt, dan ken je het gebruik van 'patatten baaien'. De boeren zien het graag gebeuren omdat elke papat die blijft zitten volgend jaar potentieel weer schiet en gezien de wisselbeplanting komt dat dus niet altijd goed uit.
- als er een schimmelpatat blijven liggen is, zijn die die geoogst zijn ook gevaarlijk :-)
- bereklauw en andere gevaarlijke gewassen: leer je kinderen wat er groeit en bloeit in de natuur en wat het doet als ze buiten willen spelen, het alternatief is dat we onze kinderen binnen houden en voor hun PC zetten voor de verandering...
Dus je bedenkingen zijn misschien wel relevant Gana,
maar patatten baaien mag, of je er aan mee wil doen is natuurlijk een andere zaak.

freelance
Berichten: 2615

#7 , 02 nov 2012 19:28

Art. 11. Veldwetboek . Alleen bejaarden, gebrekkigen, vrouwen en kinderen beneden twaalf jaar mogen van zonsopgang tot zonsondergang aren lezen en naharken in de plaatsen waar zulks gebruikelijk is en slechts in niet-omheinde, op het grondgebied van hun gemeente gelegen velden waar de oogst geheel ingezameld en weggehaald is.
Aren lezen mag slechts met de hand geschieden; naharken met behulp van een hark met ijzeren tanden is verboden.

Let er dus wel op dat uw kinderen beneden 12 jaar zijn . :oops: , tenzij ze vergezeld zijn van bejaarden , gebrekkigen of vrouwen ....
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

eylis
Berichten: 8840

#8 , 02 nov 2012 20:17

hahaha, dat is nu eens een gender/minderheids/positiefdiscriminerende wet sé, meisjes of mensjes met een handicap allemaal patatjes baaien!
PS: en je moet niets eens tot op de velden gaan op te baaien.
Bij ons vind je de aardappelen en bieten gewoon in de bochten van de baan.
Ze vliegen in de bochten gewoon van de camion :-)

dieke
Berichten: 1299

#9 , 03 nov 2012 07:55

Hopelijk geldt deze wet ook voor maïs? ;-)

Creatief
Berichten: 2513

#10 , 03 nov 2012 11:09

Dieke, dat telt ook voor maïs. De maïs die je op het veld nog naraapt is voor dieren. Het is jammer genoeg niet de echte Amerikaanse zoete maïs, die wij in onze biologische tuin hebben staan.

dieke
Berichten: 1299

#11 , 03 nov 2012 13:09

Dieke, dat telt ook voor maïs. De maïs die je op het veld nog naraapt is voor dieren. Het is jammer genoeg niet de echte Amerikaanse zoete maïs, die wij in onze biologische tuin hebben staan.
Oef, dan doen mijn kinderen toch al geen jaren illegale dingen wanneer ze gaan narapen voor de dieren van mijn ouders. Bij jou in de tuin wil ik anders ook wel eens komen narapen :-)

Creatief
Berichten: 2513

#12 , 03 nov 2012 17:17

Dieke, het is leuk om een biologische tuin te hebben. Aardappelen planten, aardappelen opsteken en narapen, ... Het was er dit jaar allemaal te veel aan. We hebben dan ook ongeveer alles in de tuin: zoete maïs, kruisbessen, noten, appelen, hazelnoten, wortelen, kookrabi, porei, schorseneren, tuinbonen, breekboontjes, aardbeien, schorseneren, pompoen, courgetten, rode kool, witte kool, brocolli, bloemkool, sint-jansbessen, sla, radijzen, bieslook, koriander, petersellie, ajuin, tomaten, rode biet, aubergines, .... Alles is 10 op 10 voor bio.
De kleine aardappeltjes narapen was dit jaar eerder een vloek dan een zegen, ook de rest van het onderhoud van de tuin. Als je een ernstige zieke in huis hebt, dan wordt het snel te veel. Ook de mooie siertuin met beukenhaag, buxus, acer, amber, trompetbomen en die vele snoeiwerken zijn op dit ogenblik een echte vloek.

Bij ons is er een tuinbouwer met asperges: ook daar mag je als het seizoen voorbij is gewoon asperges uitsteken. Voor de tuinbouwer is het de arbeid niet waard om een groot veld af te lopen voor nog een paar kilo asperges. Je mag alleen geen aspergebedden vernielen.

freelance
Berichten: 2615

#13 , 03 nov 2012 19:28


Bij ons is er een tuinbouwer met asperges: ook daar mag je als het seizoen voorbij is gewoon asperges uitsteken. Voor de tuinbouwer is het de arbeid niet waard om een groot veld af te lopen voor nog een paar kilo asperges. Je mag alleen geen aspergebedden vernielen.
Zoals gezegd : " Alleen bejaarden, gebrekkigen, vrouwen en kinderen beneden twaalf jaar mogen van zonsopgang tot zonsondergang..."
Mischien zal Dieke mij nu weer een gebrek aan empathie aanwrijven :P
Overigens voel ik mij gediscrimineerd , omdat ik niet tot bovenstaande categoriën van personen behoor :cry:
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

zinneken
Topic Starter
Berichten: 11

#14 , 04 nov 2012 09:02

Dank voor alle reacties!

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”