Klacht laster+ eerroof

Gebruiker47
Topic Starter
Berichten: 92

Klacht laster+ eerroof

#1 , 01 nov 2012 22:56

Marginale met strafblad (dronkenschap, vluchtmisdrijf, bedreigingen, ...) legt klacht neer tegen mij (zonder strafblad) bij politie uit frustratie en jaloezie.

Onterechte klacht (heb dergelijke bewoordingen nooit gezegd aan die vriendin) en hij zal waarsch. die nog kunnen overtuigen zodat die voor hem verklaring aflegt, onder 1 hoedje.... (hebben geheime relatie)

En nu?

Zelf klacht neerleggen tegen hem? Wegens ....? (kreeg weken daarvoor al dreigtelefoon van hem met zijn tel.nr werk., tijdig gemeld aan zijn baas via email)

Graag raadgevingen en niet meer "details" vragen, wil hier geen lang verhaal posten en heb zelf geen ervaring met gerecht of advocaten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ragnarok
Berichten: 54

#2 , 02 nov 2012 18:54

Niet meer details? Er staan dan ook geen details in... zo is het echt wel moeilijk om gerichte raad te geven hoor...
Maar misschien kan je wel een klacht wegens lasterlijke aantijging indienen (ik zeg wel MISSCHIEN hé)

freelance
Berichten: 2615

#3 , 02 nov 2012 19:37

Indien geen ervaring met advocaten en gerecht , kan ik adviseren van iemand niet zomaar een "marginale " te noemen . U zou daarvoor wel eens wel degelijk een strafblad kunnen krijgen , wegens lasterlijke aantijging. :mrgreen:
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 03 nov 2012 08:18

“Art.444.De schuldige wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot een jaar en met geldboete van zesentwintig euro tot tweehonderd euro, wanneer de tenlasteleggingen geschieden :...Hetzij in openbare bijeenkomsten of plaatsen;Hetzij in tegenwoordigheid van verscheidene personen, in een plaats die niet openbaar is, maar toegankelijk voor een aantal personen die het recht hebben er te vergaderen of ze te bezoeken; Hetzij om het even welke plaats, in tegenwoordigheid van de beledigde en voor getuigen;Hetzij door geschriften, al dan niet gedrukt, door prenten of zinnebeelden, die aangeplakt, verspreid of verkocht, te koop geboden of openlijk tentoongesteld worden;Hetzij ten slotte door geschriften, die niet openbaar gemaakt, maar aan verscheidene personen toegestuurd of meegedeeld worden. Art.452.Vóór de rechtbank gesproken woorden of aan de rechtbank overlegde geschriften, geven geen aanleiding tot strafvervolging wanneer die woorden of die geschriften op de zaak of op de partijen betrekking hebben. Lasterlijke, beledigende of eerrovende tenlasteleggingen die aan de zaak of aan de partijen vreemd zijn kunnen aanleiding geven hetzij tot een strafvordering hetzij tot burgerlijke rechtsvordering van de partijen of van derden.”(8 juni 1867 Strafwetboek).
‘Een veroordeling wegens lasterlijke aangifte is wettelijk gemotiveerd wanneer de feitenrechter aan de ene kant vaststelt dat de beklaagde het initiatief heeft genomen door tussenkomst van een advocaat aan de procureur des Konings een klacht te doen geworden waarbij hij derden van gebruik van valse stukken beschuldigt,en aan de andere kant,dat de beklaagde wist dat de gebezigde stukken niet vals waren en gehandeld heeft met kwaadwillig opzet die derden te schaden‘(Cass. 22 juni 1994,Pas. 1964,I,1139)
‘Het kwaadwillig opzet kan reeds bestaan wanneer de aangever redenen had om te twijfelen aan de echtheid der feiten of aan de mogelijkheid er het bewijs van te leveren‘(Cass. 2 maart 1964,Pas. 1964,I,701)

‘Marginale...legt klacht neer tegen mij...bij politie uit frustratie en jaloezie’

Is voldaan aan voornoemde wetsbepalingen dan kan u strafklacht neerleggen bij de politie.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Xastheron
Berichten: 719

#5 , 05 nov 2012 15:03

Marginale met strafblad (dronkenschap, vluchtmisdrijf, bedreigingen, ...) legt klacht neer tegen mij (zonder strafblad) bij politie uit frustratie en jaloezie.
Het gerechterlijk verleden van beide partijen verhindert niet dat er een klacht kan ingediend worden.
Onterechte klacht (heb dergelijke bewoordingen nooit gezegd aan die vriendin) en hij zal waarsch. die nog kunnen overtuigen zodat die voor hem verklaring aflegt, onder 1 hoedje.... (hebben geheime relatie)
Dit zal u moeten kunne bewijzen als u dit ter verdediging wil gebruiken.
En nu?

Zelf klacht neerleggen tegen hem? Wegens ....? (kreeg weken daarvoor al dreigtelefoon van hem met zijn tel.nr werk., tijdig gemeld aan zijn baas via email)

Graag raadgevingen en niet meer "details" vragen, wil hier geen lang verhaal posten en heb zelf geen ervaring met gerecht of advocaten.
Misschien eerst eens afwachten om te zien of u wel degelijk opgeroepen wordt? Indien u toch een brief in de bus krijgt, kan u eens horen bij uw verzekering hoe het zit met uw rechtsbijstandsverzekering. U kan ook eens ten rade gaan bij een advokaat.

Gebruiker47
Topic Starter
Berichten: 92

#6 , 08 apr 2013 01:32

Soit, vergeet het gebruikt woord (marginale) en we beginnen opnieuw.
Het woord "corrupt" werd mij ten laste gelegd in zijn klacht wegens laster en eerroof. Zijn opgegeven getuigen hebben echter verklaard dat ik dit woord NOOIT heb gebruikt en klacht werd geseponeerd.
Heb kopie strafdossier en dus .... bewijzen in handen van valse klacht door die twee verklaringen van zijn opgegeven 'getuigen". dit kan dus TEGEN hem gebruikt worden en dus in mijn voordeel.

En nu? Zelf klacht indienen wegens valse en lasterlijke aangifte, laster en eerroof? Schadevergoeding vragen en hoeveel? Zal dit mijn kosten dekken als ik advocaat inschakel met inachtname rechtplegingsvergoeding (of wordt in dergelijk geval een forfait uitgekeerd als er geen expliciete vordering is, geen opgegeven bedrag).

Franciscus
Berichten: 38599

#7 , 08 apr 2013 21:20

In uw verklaring staat niet dat u tevens vervolging wenst gezien de ganse zaak (door tegenpartij) gelogen/uit zijn duim gezogen is?
U kan idd een klacht indienen met duidelijk de vermelding dat u vervolging wenst.
Indien dit echter het enigste is ... denk ik dat pdK zaak terug zal seponeren.

U kan dan nog steeds via onderzoeksrechter burgerlijke partijstelling doen bij klachtneerlegging (bij OR).
Of rechtstreeks dagvaarden voor de rechtbank.
Bij vrijspraak zijn wel alle kosten voor u.

U hoeft niet direct een advocaat te nemen.
Lees zeker ook de uitleg van j.demoor.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”