wanneer slagen en verwondingen?

veter
Topic Starter
Berichten: 4

wanneer slagen en verwondingen?

#1 , 04 apr 2007 15:18

Ik ben rolstoelgebruiker en ga met de rolstoeltaxi naar het werk.
In de taxi wordt de rolstoel vastgezet met 4 riemen die aangetrokken moeten worden. Normaal gezien moet de chauffeur dat doen, maar het kan ook door voor- en achteruit te rijden met de rolstoel. Vorige week was dat niet gelukt en had ik de chauffeur gevraagd om het met de hand te doen. Na lang aandringen heeft hij het gedaan, maar met veel gemor.
De volgende dag kan ik wel zelf de riemen aanspannen door voor- en achteruit te rijden. Wanneer we op het werk aankomen krijgt de chauffeur de eerste riem niet onmiddelijk los. Hij heeft dan met zijn volle gewicht en kracht tegen die riem geschopt uit kwaadheid. Omdat de rolstoel volledig vastzat met die riemen, heb ik die schop volledig in mijn rug gekregen.

Omdat de chauffeur heel goed weet wat hij deed, ben ik naar de politie gegaan. Daar zeggen ze echter dat de chauffeur niets illegaal gedaan heeft omdat hij niet tegen mij of mijn rolstoel geschopt heeft, maar tegen de riem, ook al zal ik daar volledig aan vast.

Hoe kan dit? Wat kan ik hier nog aan doen? Ik wil niet dat deze chauffeur andere rolstoelgebruikers kan aanvallen!

Veter

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Heye
Berichten: 468

#2 , 04 apr 2007 15:49

Beste,

Helaas heeft de politie gelijk, er is geen rechtsreekse aanval op uw persoon gepleegd. Ik vrees dat U niet veel kan inbrengen.

Karakters van personen staan niet in het wetboek, alhoewel dat voor sommigen niet slecht zou zijn.

Sorry

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

dieke
Berichten: 1299

#3 , 05 apr 2007 11:15

Dus, als iemand moedwillig een stok ophoudt op het moment dat ik op dat punt aangelopen kom, doet die iemand ook niets verkeerd omdat hij niet mij rechtstreeks doet vallen? Het kan een rare vergelijking lijken, maar in mijn ogen is het dat niet.

Ik zou op zijn minst eisen dat de politie mijn klacht noteert, aan hen het nummer van dat pv vragen, en met vermelding van dat nummer een aangetekend schrijven richten aan de rolstoeltaximaatschappij.

Er moet toch ergens een wettekst zijn die dergelijke situaties bestraft? Ik ben een leek, maar is er hier niemand die hiervoor een suggestie kan doen?

Ik vind dit echt schandalig!

Reclame

veter
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 05 apr 2007 11:27

Beste,

Bedankt voor jullie reacties.
Ik ben teruggegaan naar de politie met een medisch attest van de rugpijn die ik door de schop ben opgelopen.
Nu is er een PV opgemaakt voor onopzettelijke slagen en verwondingen.

Ik hoop dat er gevolg aan gegeven wordt door de vervoersmaatschappij waar de chauffeur voor werkt.

Veter

Heye
Berichten: 468

#5 , 05 apr 2007 11:41

Hallo veter,

Om er zeker van te zijn kan je per aangetekend schrijven een nota opsturen betreffend het voorval.

De werkgever zal WEL reageren. Het gaat immers om zijn klanten.
Misschien heeft het bedrijf een beleid in de zin van 3 klachten per werknemer en buiten. Begrijp je?

Met vriendelijke groeten

Heye Andy

veter
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 05 apr 2007 11:54

Ik heb zelf al met de werkgever gesproken en via mail een verklaring opgestuurd. De chauffeur moet op gesprek komen.
De inspecteur die het PV heeft opgemaakt heeft ook contact opgenomen met de werkgever omdat hij van hen ook een verklaring wilt afnemen.

De werkgever is dus op de hoogte en wordt betrokken bij de klacht.

Heeft het dan zin dat ik ook nog eens een aangetekend schrijven maak?

Veter

Heye
Berichten: 468

#7 , 05 apr 2007 12:02

In principe is de mail een bewijsstuk dat de werkgever op de hoogte is gesteld.
Maar als je echt uitsluitsel wenst of hij het bericht heeft ontvangen kan dit via aangetekend schrijven (voor de zekerheid) maar dit hoeft niet hoor.

Je kan ook misschien een kijkje nemen op deze site:

http://www.gripvzw.be/ehbob.asp

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

veter
Topic Starter
Berichten: 4

#8 , 26 apr 2007 09:02

We zijn nu enkele weken verder, er is niets gebeurd: de chauffeur is zelfs niet geschorst, hij rijdt nog gewoon rond met mij en met andere rolstoelgebruikers die nog zwakker zijn dan mij!

Ik heb terug gebeld met de baas en hij stelt nu voor om een gesprek te hebben met de chauffeur met hemzelf als bemiddelaar. Ik weet niet of ik hier op moet ingaan? Ik krijg de indruk dat er geen gevolgen zijn voor de chauffeur en dat vind ik ongehoord. Dit in een tijd waarin chauffeurs van de lijn staken omdat ze met aggressieve klanten te maken krijgen. Maar een agressieve chauffeur mag blijkbaar wel?

Ga ik in op een gesprek? Wat kan ik daar nog mee bereiken?

Veter

dieke
Berichten: 1299

#9 , 26 apr 2007 13:42

Je kan er eventueel op ingaan, echter niet zonder zelf ook een bemiddelaar mee te nemen. Je duwt jezelf wel in een erg zwakke rol als je gelooft dat de werkgever in zulk gesprek bemiddelaar zou kunnen spelen tussen jou en de werknemer.

master in law
Berichten: 55

#10 , 26 okt 2007 23:49

Het leek me in dit geval toch te gaan om een onachtzaamheidsmisdrijf van wege de chauffeur.
damihi factum dabo tibi ius

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”