oplichting - diefstal

webmaster
Topic Starter
Beheerder
Berichten: 1146

oplichting - diefstal

#1 , 27 dec 2005 12:38

Afzender van volgend bericht gaf toestemming voor plaatsing op dit forum. Namen en situaties werden onherkenbaar gemaakt.

Beste Juridische medewerkers,

Radeloos kom ik bij jullie aankloppen om hulp.
Sinds een 3 tal jaren ben ik weduwenaar (zonder kinderen) en zag het alleen zijn niet meer zitten.
Tenslotte plaatste ik een adventie in de krant - op zoek naar een
praatvriendin. En de respons kwam snel maar.... Al vlug bleek dat deze vriendin me in een handomdraai enkele duizenden Euro's lichter maakte. Met als gevolg dat ik nu zelf volledig aan de grond zit en moet proberen rond te komen met mijn pensioen.
Beste medewerkers, hebben jullie enig idee hoe ik mijn geld waar ik en mijn overleden vrouw hard hebben voor gewerkt kan recuperen.

Bijkomende informatie:

-De gedupeerde X., weduwenaar sinds een 3 tal jaren - was in zijn
eenzaamheid in de zomer van 2004 hopeloos op zoek gegaan naar een praatvriedin.

-Hij deed dat via een aankondiging in de krant .

-Onmiddellijk kreeg hij hierop respons van Y. - toen nog wonende in
haar eigen woning, en onmiddellijk trok ze met haar moeder in bij X. - en ze verbleven tesamen aan zee in de staancaravan van het slachtoffer.

-Y. had vermoedelijk onmiddellijk geld geroken en wist dan ook op een zeer uitgekookte manier deze brave man enkele duizende euro's lichter te maken.
Alles draaide namelijk rond haar zoon : Z. - ex-uitbater van een speelzaal - die financieel aan de grond zat.

- Vermits X. niet onbemiddeld was heeft Y. van zijn eenzaamheid en
zwakheid gebruik gemaakt om hem haarzelf, haar zoon, en zijn ganse familie te laten sponseren en zo zijn spaarrekening volledig te plunderen. Geld waar hij en zijn overleden echtgenoten tesamen voor gewerkt hadden.

- op 10.02.2005 : leende hij de som van 4000.00 euro aan Z. door storting op rekening van diens kleinzoon , maar eigenlijk bedoeld voor Z. , maar deze laatste mocht van nergers geen geld meer ontvangen - of anders werd het aangeslagen.
Z. beloofde aan X. via e-mail deze som ZO SPOEDIG mogelijk terug te betalen (we hebben de originele e-mail nog in ons bezit)

- op 05.02.2005 : leende hij de som van 2500.00 euro aan Y. door storting op haar rekening - dienende voor haar te helpen door haar afbetalingen te geraken. In dezelfde mail vermeld hierboven werd door Z. bevestigd dat schoonmama Y. dit bedrag zou terugbetalen via maandelijkse afbetalingen van 250 euro.

- op 30.05.02005 : kreeg X. terug een oproep tot financi?le tussenkomst met natuurlijk weer de belofte van terugbetaling maar ditmaal mondeling voor een vedrag van 2500.00 Euro - vermits ditmaal werd gedreigd Z. en companie uit hun huis te worden gezet. Van dit bedrag is er alleen een bewijs van afhaling van de spaarrekening van X. - en is in baar geld afgeleverd bij Z. ook de zoon van Z. , woont op ditzelfde adres.

- ondertussen zijn er door Y. wel 2 terugbetaling gebeurd :
1 ste : 16.06 van 30 euro
2 de : 13.09 van 500 euro

- na al dit financieel gerommel maakte X. eindelijk komaf met deze dame en heeft haar verplicht bij hem weg te gaan - en ze besloot de caravan te verlaten, haar huis te verhuren, haar bejaarde moeder in een rusthuis te plaatsen, en zelf een heel klein appartementje te huren.

- er is ook nog een lijst van openstaande schulden die van hand tot hand werden geregeld tussen het slachtoffer en de uitgekookte dame en de lijst hiervan is ook via mail door X. naar Z. verstuurd op 11 juni 2005 :
1000.00 euro als huurwaarborg appartement Y.
500.00 euro verhuiswagen verhuis Y.
en daarbuiten nog zoveel meer, teveel om op te sommen - maar voor de uiteindelijke slotsom van 6183.70 euro.

Wat kunnen we doen om al is het maar een deel van het geld te recuperen.

Graag jullie advies !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 29 dec 2005 09:12

Art. 1326. Een onderhands biljet of een onderhandse belofte waarbij een enkele partij zich tegenover de andere verbindt om haar een geldsom...te betalen, moet geheel geschreven zijn met de hand van de ondertekenaar; of tenminste moet deze, benevens zijn handtekening, met de hand een goed voor of een goedgekeurd voor geschreven hebben, waarbij de som of de hoeveelheid van de zaak voluit in letters is uitgedrukt.(B.W.=Burgerlijk Wetboek)
Art. 1341....een onderhandse akte moet worden opgemaakt van alle zaken die de som of de waarde van (375 EUR) te boven gaan... Art. 1347. De hiervoor bepaalde regels lijden uitzondering, wanneer er een begin van bewijs door geschrift aanwezig is.Men noemt begin van bewijs door geschrift elke geschreven akte die uitgegaan is van degene tegen wie de vordering wordt ingesteld, of van de persoon door hem vertegenwoordigd, en waardoor het beweerde feit waarschijnlijk wordt gemaakt. (B.W.)

Het uittreksel van de storting is geen geschreven akte die uitgegaan is van degene tegen wie de vordering wordt ingesteld. Maan uw schuldenaar aangetekend aan het geleende geld terug te betalen. Geeft men geen gevolg aan uw AZ.

Art.590.De vrederechter neemt kennis van alle vorderingen waarvan het bedrag 1860 EUR niet te boven gaat...(Rechtbank eerste aanleg indien hoger bedrag).Art.731.Iedere inleidende hoofdvordering...kan op verzoek van een partij...vooraf ter minnelijke schikking worden voorgelegd aan de rechter...Art.732.Indien een van hen het,zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen...Art.733...Indien een schikking tot stand komt,worden de bewoordingen ervan opgetekend in het proces-verbaal,waarvan de uitgifte wordt voorzien van het formulier van tenuitvoerlegging...(Gerechtelijk Wetboek).

Gast

#3 , 14 jan 2006 22:03

Lees het verhaal van de gedupeerde nog eens: dit gaat niet over een onderhandse lening of een vordering die niet conform de wet gebeurde: dit gaat over oplichting.

is een strafrechterlijke klacht wegens misbruik van vertrouwen en oplichting niet meer aangewezen?

Reclame

bruwaenzin
Berichten: 28
Locatie: Antwerpen

#4 , 15 jan 2006 00:12

inderdaad klacht met burgerlijke partijstelling, en dan de evolutie afwachten?
"Dieu a dit : "Tu aimeras ton prochain comme toi-m?me." D'abord, Dieu ou pas, j'ai horreur qu'on me tutoie..."
Pierre Desproges

M T
Berichten: 13

#5 , 05 apr 2006 14:50

hetzelfde meegemaakt ---maar ik ben alles kwijt

M T
Berichten: 13

#6 , 05 apr 2006 15:13

Aangezien ik nergens anders respons schijn te vinden bij de politionele en gerechtelijke instanties---richt ik deze brief aan U in de hoop eindelijk gehoor te vinden----


Ik wens mij bij deze ook burgerlijke partij te stellen en wel om de volgende redenen en tegen de volgende persoon


[naam geanonimiseerd] --- geboren te S.


om de volgende feiten ---- diefstal---diefstal met geweld --- afpersing---gijzeling ---mishandeling


door middel van al deze middelen ben ik jaren een speelbal geweest van deze dame --- die een kind had van mijn overleden echtgenoot---- aangezien ik na zijn dood geen echt doel had in mijn leven dacht ik dat ik een verschil kon uitmaken voor haar en zijn zoontje----uiteindelijk werd ik gedurende jaren verplicht te gaan werken slag om slinger om het hoofd te kunnen bieden aan de schulden die zij maakte door veelvuldig cafe bezoek bingospel en leningen die ze ook op mijn naam met valsheid in geschrifte afsloot----en waarvan ik de bewijzen heb


als klap op de vuurpijl wil ze nu ook nog eens mijn huis in de wacht slepen waar ze in haar naam een hypotheek op nam---ik werd door de politie na een zoveelste poging om mijn eigen financiele zaken in handen te krijgen uit mijn eigendom gezet----ze had ook mijn bankkaart in haar bezit ik probeerde me zo goed en zo kwaad mogelijk te verdedigen maar aangezien beiden zij en haar zoontje van 13 ongeveer 100kg wegen en ikzelf amper 5okg belandde ik uiteindelijk in een vluchthuis en mocht zij met medewerking van de politie in mijn woning bijven zonder daar ingeschreven te staan


jarenlang heb ik voor haar en haar zoontje gezorgd zonder haar ooit ten laste te rekenen voor de autoriteiten---wat eigenlijk had gemoeten maar ze had stempelgeld als gezinshoofd en wilde dat niet kwijtspelen--- ik betaalde dan ook steeds belastingen op mijn loon en pensioen als alleenstaande ---tot door haar buitensporig uitgeven ook die niet meer konden vereffend worden---


ik vroeg aan de politie die me trouwens uitlachtte-- om op zijn minst na te gaan op haar bankrekening en via betalingen of ik de waarheid sprak maar zelfs dat lieten ze na---


uiteindelijk ben ik door de levensbedreigende houding die deze vrouw tegen mij stelde en nog steeds wat ik kan bewijzen door stukken in mijn bezit--in een depressie ondergedoken--


als gevolg daarvan heeft de gemeente me nu ook nog eens uit mijn eigendom uitgeschreven en weigeren ze ook maar 1 enkel officieel papier af te leveren--zoals bewijs van goed gedrag en zeden en paspoort aangezien ik vooraleer beslissingen omtrent mijn verder leven familie in het buitenland wil bezoeken---door deze uitschrijving ben ik ook het vruchtgebruik op mijn woning kwijtgespeeld en de dame in kwestie is nu mijn kinderen aan het gebruiken om ook op de laatste frank daarvan haar klauwen te slaan----


Aub mijnheer de minister kunt U de autoriteiten vragen eindelijk een grondig onderzoek in deze zaak te doen---ik weet dat ik hoogstwaarschijnlijk nooit een frank zal terugzien van wat ik kwijtspeelde maar wat er rest wil ik niet ook nog kwijt geraken ---


vriendelijke dank



en dit is het vervolg nu ---door de ambtshalve uitschrijving denk ik dat de dader en mijn meerderjarige kinderen een eind hebben gemaakt aan mijn vruchtgebruik --- nu gaan ze over tot oipenbare verkoop van mijn woning en dit met een aangestelde notaris --- ik heb eindelijk een klacht ingediend met burgerlijke partijstelling tegen de daders maar mijn woning wordt in april verkocht ---

het geld dat de dader van me stal moet meer dan voldoende zijn om de erfgenamen en de schulden die ze in mijn naam maakte te voldoen ---moet ik nu echt ook nog mnijn huis verliezen ?????

ster
Berichten: 27

#7 , 05 apr 2006 19:35

dit gaat over oplichting.

is een strafrechterlijke klacht wegens misbruik van vertrouwen en oplichting niet meer aangewezen?
Iemand ervaring hiermee ?
Over welke bewijzen moet je beschikken ?
Wat als je getrouwd was met de oplichter (met gemeenschap van goederen) ?
Welke stappen moet je juist ondernemen ?
sterren ...
soms onzichbaar ...
wel steeds aanwezig ...

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”