"Majesteitsschennis": nog van betekenis of niet?

jozef222
Topic Starter
Berichten: 31

"Majesteitsschennis": nog van betekenis of niet?

#1 , 01 mar 2007 14:32

Het valt mij op dat er de laatste jaren nogal wat wordt afgelachen met ons koningshuis. Los van het feit of we nu best royalist of republikein kunnen zijn vraag ik mij toch af hoever men daarin eigenlijk kan gaan?
Soms vind ik het erg over de schreef gaan namelijk, is de wet op de "majesteitsschennis" dan niet meer van toepassing soms? Wordt dit niet (meer) vervolgd en zo ja, als er een klacht komt wegens schennis, wie hoort die in de regel dan neer te leggen? Het Openbaar Ministerie, een verontwaardigde burger die een ernstige inbreuk vaststelt of het gekroonde hoofd zelf? En geldt "majesteitsschennis" enkel voor de regerende vorst of ook voor zijn troonopvolgers? Ik kan me voorstellen dat men het "ongepast" zou vinden als de Koning zelf vanwege dit tegen deze of gene zelf klacht zou laten opstellen: dat kan immers worden uitgelegd als een "politieke zet", wetende dat in ons bestel vorsten zich steeds neutraal moeten gedragen en niet teveel discussie mogen aanzwengelen. Anderzijds, ik heb nog nooit gehoord dat het Openbaar Ministerie uit eigen beweging een zaak opent daarover... Wie moet/mag deze inbreuk dan wel aan de kaak stellen, met andere woorden, kan een gewone burger een zaak van majesteitsschennis inleiden per klacht?
dank bij voorbaat voor elk antwoord!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#3 , 19 mar 2007 04:51

Koningshuis:'poppenkast' waar mee te lachen valt.

Maak gebruik van uw recht om een verzoekschrift in te dienen(art. 28, grondwet 1994).

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”