Diefstal met fotografisch bewijs daders

baldwyn
Topic Starter
Berichten: 158

Diefstal met fotografisch bewijs daders

#1 , 28 jan 2007 12:18

Geachte,

Als semi-professioneel fotograaf en cameraman, werd ik gevraagd enig werk te leveren in het Brusselse, in de vroege avond. Bij de terugkomst werd ik met de auto teruggebracht tot enkele honderden meter van mijn woning. Op deze weg ligt een (volledig erkende en bekende) concertclub waar een activiteit doorging; Gezien deze slechts zelden in weekends overgaat tot activiteiten liep ik hier dichterbij. Het bleek dat de club werd gebruikt door een priv? vereniging die prompt vroeg mijn materiaal ook binnen te gebruiken voor hun ondersteuning.

Wegens grote affiniteit met de concertclub in kwestie deed ik dit vrijwillig maar merkte dat er slechts een 15-tal personen aanwezig waren. Hiervan nam ik enkele foto's en filmde ter ondersteuning.

Op een gegeven moment weerklonk er een schril fluitsignaal, en de helft van de zaal ging plots gehaast naar buiten. Ikzelf had enige argwaan over een mogelijke vechtpartij of problemen, maar iets later ging mijn gedachten noodgedwongen naar mijn eigen apparatuur en zo bleek, dat de videocamera was gestolen vlak naast me, tijdens gebruik en perfect georkestreerd.

Gezien dit om een priv? organisatie ging waarvan de daders klaarblijkelijk de organisatie kenden, en ikzelf over duidelijk fotografisch materiaal beschik, werd me gevraagd geen contact op te nemen met de politie en dat deze zaak 'onderling' wel zou opgelost raken. Gezien de hoge kosten van de apparatuur bracht ik toch de politie op de hoogte. Deze wou geen P.V. opmaken maar noteerde de feiten en vroeg me de volgende dag met de foto's naar het plaatselijk kantoor te gaan.

De volgende dag, Zaterdag 28 Januari, richtte ik me tot het plaatselijk politiekantoor met de camera in kwestie en serienummer van de verdwenen videocamera. De politie vertelde me dat fotografisch materiaal diende op diskette geleverd te worden of afgeprint en andere digitale formaten niet konden geaccepteerd worden. Ik beschik over moderne appratuur zonder enig diskettestation, dus diende ik de bestanden af te drukken en mij vandaag, Zondag 29 Januari en bijna 48 uur na de feiten, een uiteindelijk P.V. neer te leggen.

Er werd me ook medegedeeld dat de enige mogelijkheid tot actie van uit de politie zelfs met dit fotografisch materiaal was om het serienummer op te schrijven, en te hopen dat deze camera ergens opduikt.

Is dit de enige actie die men kan ondernemen? De kans op het terugvinden na 48u van deze camera is vrijwel nihil; En met fotografisch materiaal van de daders kan er geen andere actie ondernomen worden, zelfs al bevinden deze zich overduidelijk in de directe entourage van de organisatie? Dient deze organiserende partij, bij priv? gebruik van een offici?le concertclub, ook niet verzekerd te zijn tegen dit soort diefstal van eigen cli?nteel en zo ja, hoe kan men deze verzekering aanspreken?

Dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 29 jan 2007 13:11

?Art.64.De klachten die aan de procureur des Konings zijn gericht,kunnen door hem samen met zijn vordering aan de onderzoeksrechter worden doorgegeven...?,Sv.(=Wetboek van Strafvordering 17 november 1808).

Het politie-proces-verbaal wordt aan de procureur gericht

?Art.5bis.?1.De hoedanigheid van benadeelde persoon verkrijgt degene die verklaart schade te hebben geleden veroorzaakt door een misdrijf.?2.De verklaring wordt gedaan in persoon of door een advocaat...De verklaring,waarvan akte wordt opgesteld die bij het dossier wordt gevoegd,wordt afgelegd op het secretariaat van het openbaar ministerie.?3.De benadeelde persoon heeft het recht bijgestaan of vertegenwoordigd te worden door een advocaat.Hij mag ieder document dat hij nuttig acht doen toevoegen aan het dossier.Hij wordt op de hoogte gebracht van de seponering en de reden daarvan,het instellen van een gerechtelijk onderzoek en de bepaling van een rechtsdag voor het onderzoeks- en vonnisgerecht.?,V.T.Sv.(=Voorafgaande Titel Wetboek Strafvordering)

INDIEN de procureur geen strafvordering instelt dan geldt: "Art.63.Hij die beweert door een...wanbedrijf te zijn benadeeld,kan daarover bij de bevoegde onderzoeksrechter klacht doen en zich burgerlijk partij stellen...",Sv.(=Wetboek Strafvordering).

?De onderzoeksrechter bij wie een benadeelde zich aanmeldt kan de zaak zelf niet naast zich neerleggen of zonder gevolg klasseren,of zelf een beslissing nemen aangaande zijn onderzoeksverplichting?,Cass. 20 maart 1882,Pas. 1883,I,28.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

baldwyn
Topic Starter
Berichten: 158

#3 , 29 jan 2007 18:29

Geachte,

Ik ben bang dat ik een beetje zoek raak in het 'vakjargon'; Ook de website en de uitleg erbij vind ik me niet duidelijk in terug.

Misschien een makkelijke, korte vraag: Ik beschik over de foto's, en het blijkt dat er een veiligheidscamera ook alles filmde; Ik bracht de eigenaar van het vaste pand op de hoogte. Ook dan nog zegt de politie geen actie te kunnen ondernemen.

Het lijkt me persoonlijk absurd met zoveel bewijsmateriaal dat er niet meer kan gedaan worden, zodus: Naar welke instantie kan ik op dit punt het beste stappen om verdere actie te ondernemen?

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”