Aangevallen door marrokanen met moersleutel(blijvend letsel)

Gagelman
Topic Starter
Berichten: 2

Aangevallen door marrokanen met moersleutel(blijvend letsel)

#1 , 27 sep 2011 12:47

Zaterdagnacht ben ik zonder reden aangevallen door een groep marrokanen met een moersleutel. Enkele van mijn vrienden hebben hierdoor ook schade geleden. Mijn neus is gebroken en er zal blijvende schade zijn volgens de dokters.

De politie heeft getuigenissen afgenomen en PV's opgesteld. In het ziekenhuis hebben ze ook ineens mijn medisch dossier kunnen inkijken. Ik heb nu enkele vragen:

[*]Heeft het wel nut om een advocaat aan te stellen als zij eventueel niet eens opgepakt worden en mij geen schadevergoeding kunnen/willen betalen?
[*]Als zij veroordeeld worden, moeten zij dan de kosten van mijn advocaat betalen?
[*]Krijg ik de schadevergoeding sowieso, of krijg ik dit pas als zij dit kunnen/willen betalen?
[*]De politie heeft mij niet gevraagd of ik klacht indien, gebeurt dit automatisch of moet ik hiervoor de politie nog extra inlichten?
[*]Heb ik recht op een prodeo advocaat als mijn ouders zelfstandige zijn en "genoeg" verdienen?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 sep 2011 13:59

Hebt u een familiale verzekering? Dan kan u aanspraak maken op rechtsbijstand via deze verzekering.

Lanox
Berichten: 3542
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 sep 2011 14:00

Misschien eens een bekende Antwerpse politicus contacteren die toevallig advocaat is en onlangs min of meer hetzelfde is overkomen.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38739

#4 , 27 sep 2011 18:46

Zijn de aanvallers onbekenden of zijn ze bekend (gearresteerd) of identificeerbaar?
Zo ja kan u zeker een advocaat raadplegen, u hebt een attest van aangifte gekregen daar staat een procedure op hoe u als slachtoffer te registreren.
U bent blijkbaar nog wonende bij ouders al of niet meerderjarig.
Opzettelijke slagen en verwondingen met (hier vermoed ik verzwarende omstandigheden) zijn geen klachtmisdrijf ttz. de loutere vaststelling van de feiten en de verhoren maken het PV uit waar het openbaar ministerie de procureur des Konings zal over beslissen om al of niet strafvervolging in te stellen tegen gekende daders.
Politie heeft geen inzage in een medisch dossier. Zij kunnen wel via u een attest van arbeidsonbekwaamheid krijgen waarop een aantal loutere vaststellingen staan van een arts samen met een 'geschatte' periode van ongeschiktheid.
U hebt bij de rechtbank de mogelijkheid om alle vormen van schadevergoeding die er bestaan te vragen van lichamelijke, stoffelijke tot morele en psychische (angstaanvallen) ... ik zeg maar.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 30 sep 2011 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 28 sep 2011 09:07

“Art.398.Hij die opzettelijk verwondingen of slagen toebrengt, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van zesentwintig euro tot honderd euro of met een van die straffen alleen...”(8 juni 1867 Strafwetboek).
Dit is geen klachtmisdrijf zodat vervolging geen klacht vereist.

”Art.4.Onverminderd het recht om de zaak bij de burgerlijke rechter aanhangig te maken,kan eenieder die door het strafbaar feit schade heeft geleden,nadien door middel van een ter griffie ingediend verzoekschrift...kosteloos verkrijgen dat het in het vorig lid bedoelde strafgerecht uitspraak doet over de burgerlijke belangen...“(17 april 1878 Voorafgaande Titel Wetboek Strafvordering=V.T.Sv.).

Dit verzoekschrift dient uw schade nauwkeurig te ramen en aan te tonen. Een advocaat is niet onmisbaar in de gegeven omstandigheden.

Doe in ieder geval ook aangifte aan:
-de rechtsbijstandsverzekeraar van uw ‘familiale’ verzekering;
-uw ziekenfonds krachtens art.136,§ 2 GVU-Wet 14 juli 1994 en art.241,295 KB-GVU 3 juli 1996(GVU=Geneeskundige verzorging en uitkeringen).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”