Als niet Hergo dan maar vrijlaten!

Stolicka
Topic Starter
Berichten: 7

Als niet Hergo dan maar vrijlaten!

#1 , 11 jan 2007 10:35

Hallo, ik heb eens op dit forum een vraag gesteld i.v.m. HERGO bij ernstige misdrijven. Er kwamen een aantal antwoorden waarvoor mijn dank. Nu op dit moment steld zich een nieuwe vraag waarop ik doodgraag jullie mening en kennis willen horen.

Mijn eerste vraag i.v.m. HERGO had te maken met een heel ersntige misdrijf zoals poging tot doodslag/moord. De dader is minderjarige die op het moment van de gepleegde misdaad 17jaar oud was. Dezelfde dader had voordien ook al verschillende ernstige misdrijven gepleegd, waaronder bomaanslag uit racisme.

De dader zelf handelde niet alleen maar samen met zijn vrienden. Na de arrestatie werd de minderjarige geplaatst in gesloten instelling. Na vijf maanden opsluiting in de gesloten instelling en ondertussen het bereiken van 18jaar, is hij vrijgelaten.

Het slachtoffer werd van niets op de hoogte gebracht wat betreft het onderzoek van deze minderjarige dader en ook niet op de hoogte gebracht van de vrijlating.

Is dat de normale gang van zaken bij zo ernstige misdrijven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
euta
Berichten: 4

#2 , 13 jan 2007 16:23

ik vermoed dat er nog geen maatregelen ten gronde genomen zijn door de jeugdrechter.
De verdachte loopt nu mss wel vrij rond, maar mogelijk zal de sanctie later volgen.

Ik denk dat men in dergelijke zaken zich beter moet laten bijstaan door een advocaat en informeren bij het justitiehuis hoe ze op de hoogte kunnen blijven van de verdere vervolging.

Stolicka
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 15 jan 2007 10:29

ik vermoed dat er nog geen maatregelen ten gronde genomen zijn door de jeugdrechter.
De verdachte loopt nu mss wel vrij rond, maar mogelijk zal de sanctie later volgen.

Ik denk dat men in dergelijke zaken zich beter moet laten bijstaan door een advocaat en informeren bij het justitiehuis hoe ze op de hoogte kunnen blijven van de verdere vervolging.
Bedank voor de reactie. Wel dat dacht ik ook maar hoe laat je je als slachtoffer informeren als de dader minderjarig is, ik bedoel 17 jaar op het moment van de daad, maar ondertussen al 18 jaar?

Staat het ergens in de wet dat het slachtoffer recht heeft om geinformeerd te worden over welk gevolg aan gegeven werd, concreet, hoe en welke straffen de dader krijgt voor die misdrijf? en ook als de dader minderjarig is?

Reclame

euta
Berichten: 4

#4 , 28 jan 2007 19:05

sorry voor het laat reageren, maar zit zelf nog meer met men neus in de boeken dan op dit forum.

slachtoffers en hun rechten vind je op volgende website:
http://www.slachtofferrechten.just.fgov ... /index.htm

De rechtbank waar die zaak voorkomt heeft normaal de nodige info-loketten, mss best eens tot daar wandelen en informeren.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”