laster en eerroof

Dominiek
Topic Starter
Berichten: 20

laster en eerroof

#1 , 29 jun 2011 21:14

zou graag eens weten : Wat omschrijft eigenlijk laster en eerroof?
Wat is het verschil?Wanneer mag je hier van uitgaan?

mijn huisbaas heeft me vals beschuldigd van druggebruik omdat ik een bepaald type broek aanhad.(een baggypants)Ik heb dit weerlegd ,het is helemaal niet waar en slaat louter op mijn kledij.Verder zal ik geen verhaal zoeken bij deze persoon (heeft hij verder ook niet gedaan)maar zou toch echt graag het concept laster en eerroof snappen!ook voor mezelf.Was dit zo'n geval?

alvast bedankt
dot

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Justiceseeker
Berichten: 354

#2 , 29 jun 2011 22:12

zou graag eens weten : Wat omschrijft eigenlijk laster en eerroof?
Wat is het verschil?Wanneer mag je hier van uitgaan?

mijn huisbaas heeft me vals beschuldigd van druggebruik omdat ik een bepaald type broek aanhad.(een baggypants)Ik heb dit weerlegd ,het is helemaal niet waar en slaat louter op mijn kledij.Verder zal ik geen verhaal zoeken bij deze persoon (heeft hij verder ook niet gedaan)maar zou toch echt graag het concept laster en eerroof snappen!ook voor mezelf.Was dit zo'n geval?

alvast bedankt
dot
AANRANDING VAN DE EER OF DE GOEDE NAAM VAN PERSONEN.

Art. 443. Hij die in de hierna aangeduide gevallen aan een persoon kwaadwillig een bepaald feit ten laste legt, dat zijn eer kan krenken of hem aan de openbare verachting kan blootstellen, en waarvan het wettelijk bewijs niet wordt geleverd, is schuldig aan <laster>, wanneer de wet het bewijs van het ten laste gelegde feit toelaat, en aan eerroof, wanneer de wet dit bewijs niet toelaat.
(Wanneer het ten laste gelegde feit hierin bestaat dat gedurende vijandelijkheden is geheuld met de vijand, hetzij door hem te helpen door het verschaffen van soldaten, manschappen, geld, levensmiddelen, wapens, munitie of materialen, hetzij door hem het betreden van het grondgebied, het zich handhaven of het verblijven aldaar door enig middel mogelijk of gemakkelijk te maken, zonder daartoe gedwongen of gevorderd te zijn, is het bewijs daarvan altijd ontvankelijk en kan het door alle middelen geleverd worden.
Wordt een genoegzaam bewijs geleverd, dan geeft de tenlastelegging geen aanleiding tot enige strafvervolging.) <W 11-10-1919, enig art.>

Art. 444. De schuldige wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot een jaar en met geldboete van zesentwintig [euro] tot tweehonderd [euro], wanneer de tenlasteleggingen geschieden :
Hetzij in openbare bijeenkomsten of plaatsen; <W 2000-06-26/42, art. 2, ED : 01-01-2002>
Hetzij in tegenwoordigheid van verscheidene personen, in een plaats die niet openbaar is, maar toegankelijk voor een aantal personen die het recht hebben er te vergaderen of ze te bezoeken;
Hetzij om het even welke plaats, in tegenwoordigheid van de beledigde en voor getuigen;
Hetzij door geschriften, al dan niet gedrukt, door prenten of zinnebeelden, die aangeplakt, verspreid of verkocht, te koop geboden of openlijk tentoongesteld worden;
Hetzij ten slotte door geschriften, die niet openbaar gemaakt, maar aan verscheidene personen toegestuurd of meegedeeld worden.

Uit het Strafwetboek.

Justiceseeker

Franciscus
Berichten: 38739

#3 , 29 jun 2011 22:43

belangrijk is in het openbaar tegenover getuigen

Reclame

Dominiek
Topic Starter
Berichten: 20

#4 , 30 jun 2011 01:18

Ik denk dat ik me ook de strafwetboek ga halen :)
vind rechten blijkbaar nog leuk..;)

jojan
Berichten: 739

#5 , 30 jun 2011 09:07

U kan de wetboeken online raadplegen via de website van de FOD Justitie: http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_wet/wet.pl" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”