Strafklacht na een dading mogelijk?

Guchri
Topic Starter
Berichten: 2

Strafklacht na een dading mogelijk?

#1 , 06 dec 2006 23:39

Kan iemand nog een (straf)klacht indienen wanneer er op burgerlijk vlak al een dading werd bekomen voor een/het burgerlijke aspect van dezelfde zaak?

Indien niet helemaal duidelijk wat ik bedoel, verwittig me even zodat ik kan toelichten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
koen999
Berichten: 730

#2 , 06 dec 2006 23:55

voor zover ik weet heb je zelf geen zeggen aan de strafrechterlijke kant van een geschil

let wel ik ben geen jurist maar het lijkt me logisch

wat is de concrete context?

koen999
Berichten: 730

#3 , 07 dec 2006 10:55

Art. 2046. <Dading> kan worden aangegaan over de burgerlijke belangen die uit een misdrijf ontstaan.
Zij verhindert de vervolging van het openbaar ministerie niet.

Art. 2047. Aan een <dading> kan een strafbeding worden toegevoegd tegen hem die mocht in gebreke blijven de <dading> na te komen.

Art. 2048. <Dadingen> blijven beperkt tot hun voorwerp : wordt daarbij afstand gedaan van alle rechten, vorderingen en eisen, dan geldt zulks alleen voor hetgeen betrekking heeft op het geschil dat tot de <dading> aanleiding heeft gegeven.

Art. 2049. <Dadingen> regelen slechts de geschillen die daarin zijn begrepen, hetzij partijen hun bedoeling in bijzondere of in algemene bewoordingen hebben uitgedrukt, hetzij die bedoeling als een noodzakelijk gevolg wordt afgeleid van hetgeen is uitgedrukt.



Art. 2052. <Dadingen> hebben tussen partijen kracht van gewijsde in hoogste aanleg.
Men kan er niet tegen opkomen uit hoofde van dwaling omtrent het recht of uit hoofde van benadeling.

Art. 2053. Niettemin kan een <dading> vernietigd worden, wanneer er dwaling heeft plaatsgehad in de persoon of omtrent het voorwerp van het geschil.
Zij kan vernietigd worden in alle gevallen waarin bedrog of geweld heeft plaatsgehad.

Reclame

Fresh
Berichten: 167

#4 , 07 dec 2006 11:09

strafklacht kan ALTIJD, ook na een dading (= BURGERLIJK)

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”