is deze omgang met minderjarige strafbaar?

anootje
Topic Starter
Berichten: 19

is deze omgang met minderjarige strafbaar?

#1 , 01 mar 2011 10:57

als een man van 25 achter de rug van de ouders van een meisje van 13, net nog geen 14, omgang met haar zoekt, ondanks dat ouders dit totaalverbieden, kan dit dan gestraft worden?
inmiddels is dit meisje in behandeling voor zelfmoordgedachten, ouders denken dat dit mede door deze man komt waar ze zwaar verliefd op is
zij heeft 2de gsm waar hij haar aanraadt deze zeker niet aan de ouders te laten zien, staat oa een foto in waar hij haar vol op de mond kust
gezin staat zwaar onder druk door dit alles en ouders staan onder zeer zware psychologische druk, werden verschillende instanties ingezet voor hulp voor het meisje maar nu werd ook bijz. jeugdzorg ingezet, ouders, familie en schoonfamilie begrijpen niet waarom, meisje wordt niet psychisch of fysisch mishandeld maar is altijd, als jongste, zwaar verwend geworden
momenteel liegt ze en velen familieleden, hebben het vermoeden dat ze alles een beetje manipuleert, om omgang met die jongen te kunnen hebben
maar buiten feit dat dit een meerderjarige met een minderjarige is, is er ook een zeer groot leeftijdverschil, wat niet normaal is...
hoe kan dit verboden worden want de ouders zien het echt niet meer zitten...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8852

#2 , 01 mar 2011 11:04

klacht bij de politie neerleggen tegen de man in kwestie.
Probeer ook de 2de GSM als bewijs te tonen.
Kind is nog geen 16.
Parket neemt zulke klachten zéér ernstig.

anootje
Topic Starter
Berichten: 19

#3 , 01 mar 2011 12:51

ze zijn al hiervoor bij de politie geweest nadat hij met de minderjarige naar bioscoop verdwenen was tot middernacht terwijl ouders haar 's middags afgezet bij vriendin omdat ze met haar vriendin en die haar ouders een uitstap zou maken, rond 20 h hoorden de ouders(die nog altijd sms kregen dat dochter bij vriendin was) dat ze in bioscoop was, opnemen deed ze niet en durfde nog te sturen om te vragen of ze bij vriendinnetje mocht blijven slapen terwijl de ouders wisten dat ze weg was met die.
ouders doodongerust vooral omdat hij tegen familie en vrienden verklaard zou hebben dat hij een nachtje naar het buitenland ging!!
ze zijn toen naar de politie gestapt en hebben geprobeerd klacht in te dienen, kregen te horen dat ze niets konden beginnen omdat er niets gebeurd was!!alsook commentaar dat ze misschien beter op hun dochter hadden moeten letten!ouders hebben toen contact opgenomen met zijn ouders maar dit werkt ook al niet
inmiddels zit de dochter dus zeer labiel in elkaar, krijgt psychologische hulp, crisisteams werden ingeschakeld maar nu ook bijz jeugdzorg, zijzelf verklaart maar dat ze thuis weg wil omwille dat ze haar ongelukkig voelt en omwille van vele ruzies, niemand in omgeving begrijpt dit want dit klopt totaal niet!!wel heeft ze verklaard dat ze goed tegen die vent kan praten want zijn zusje zou ook geprobeerd zelfmoord te plegen en ze kan er goed met hem over praten, iedereen denkt dat hij dit misbruikt.ZE wil dus weg maar niet bij familie of vrienden maar wel in een vreemde omgeving, ouders krijgen gevoel dat instanties met ogen open erin lopen zodat ze man nog kan terug zien, ze kon altijd wel goed manipuleren, zelfs voor een 13-jarige...

en iedereen in omgeving denkt dat alles rond die man draait, ouders zelf zijn de wanhoop nabij, hebben slapeloze nachten, vader loopt dagenlang met borstpijn, moeder hierdoor ook nog extra bezorgd hierover, ze willen aan alles meewerken als ze maar hun lieve, eerlijke, wat teveel verwende dochter terugkrijgen en dat die man uit haar buurt blijft

anderen maakten dan weer de opmerking:het zal toch geen loverboy zijn?voor nederland?hoe kan je dit controleren, hij staat in belgie niet in pc van politie...

bedankt in ieder geval voor snelle antwoord, maar wettelijk gezien, kunnen ze nu iets tegen hem beginnen met die foto?nu ze nog net 13 is, binnen enkele weken niet meer.Sommigen zeggen dat een tongkus wel zou mogen, maar er is toch twijfel hierover, kent iemand enkele wetteksten hierover?groetjes...

Reclame

EvilFreD
Berichten: 677

#4 , 01 mar 2011 13:01

Ik zie nog geen strafbare feiten. Het is nog altijd niet verboden met een kind van 14 te praten.
Indien er seksuele contacten bij komen wordt het een ander verhaal.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

anootje
Topic Starter
Berichten: 19

#5 , 01 mar 2011 14:16

ze is momenteel nog altijd 13, ze is nog geen 14!alsook is hij achter de rug van de ouders met haar naar bioscoop geweest
en die foto waar hij haar vol op de mond kust, is dat nog geen bewijs of moeten de ouders hem letterlijk betrappen als hij op hun minderjarige dochter kruipt?

EvilFreD
Berichten: 677

#6 , 01 mar 2011 14:27

Don't shoot the messenger!
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

eylis
Berichten: 8852

#7 , 01 mar 2011 14:30

sorry, Fred
is wel juridisch discutabel.
Een dochter van 13 met een kerel van 25 naar de bioskoop, ZONDER toelating van de ouders, kan wettelijk niet.
Rechten en plichten van kinderen:
Een minderjarig kind mag zonder de toelating van de ouders het huis niet verlaten...

EvilFreD
Berichten: 677

#8 , 01 mar 2011 14:39

Dat het minderjarige kind zonder de toestemming van de ouders het huis verlaat is niet door toedoen van de 25-jarige.
Probeer eveneens maar te bewijzen dat hij wist dat ze geen toelating had.

Goed, whatever. Laten we zeggen dat deze relatie zeker niet de vrijheid moet krijgen die beide participanten graag zouden willen.
Opvolging is zeker noodzakelijk. Een klacht tegen de persoon in kwestie kan daaraan zeker bijdragen. Er valt hem echter juridisch gezien niet bijster veel te verwijten.
Dat wil echter niet zeggen dat hij niets kwaads in de zin heeft en er dus zeker een oogje in het zeil dient gehouden te worden.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

EvilFreD
Berichten: 677

#9 , 01 mar 2011 14:41

Wie is trouwens, denkt u, de strafbare indien een minderjarig kind het ouderlijk huis zonder toestemming van de ouders verlaat?
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

anootje
Topic Starter
Berichten: 19

#10 , 01 mar 2011 14:50

kunnen de ouders art 372 van strafwetboek of zoiets, gebruiken om een klacht in te dienen bij de politie?is die wet laatst niet veranderd?stond ergens iets te lezen dat kussen met 16-jarige strafbaar was, maar sex met 14-jarige mocht dan weer wel en er was een wetsvoorstel(?) om die "rare" regel aan te passen?
blijft nogmaals het feit dat dit momenteel nog altijd een -14-jarige betreft waar ouders geen toestemming hadden gegeven aan die man om toen naar bioscoop te gaan maar in de veronderstelling waren dat hun dochter zich veilig bij haar vriendinnetje en haar ouders bevond.

eylis
Berichten: 8852

#11 , 01 mar 2011 14:59

de 25jarige man is zéér mogelijk strafbaar. Of er gekiust wordt of iets anders is zelfs het issue niet eens.
Geen 25jarige kerel bij zijn verstand gaat uit met een kind van 13 zonder ZELF aan de ouders gevraagd te hebben of dit mocht.
die kerel mag een kind niet aan de autoriteit van de ouders onttrekken, hij is op dat ogenblik plaatsvervangende behoeder van het kind.
Met een 16jarige is het al een ander verhaal.
Maar 13 jaar???
Totaal foute boel.
en reken maar dat het parket daar niet mee kan lachen.
Maar de politie moet wél een PV opmaken:
want een vreemde die wegstapt met een 13jarige (tegen de wil van de ouders) is WEL strafbaar.

anootje
Topic Starter
Berichten: 19

#12 , 01 mar 2011 15:03

dank u wel! de ouders zullen zeer blij zijn met dit antwoord en zeker nog vandaag stappen ondernemen

Franciscus
Berichten: 38772

#13 , 02 mar 2011 00:16

Zo wie zo PV bij politie is een POS pv problematisch opvoeding situatie.
Brief naar parket/ korpchef/comité P indien er geen pv wordt opgesteld
De avond zelf is het zo wie zo al onrustwekkende verdwijning van 13 jarige dat is zonder meer onmiddellijk pdK met wachtdienst bellen.
Omzendbrief verdwijningen id daar ZEER duidelijk over.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#14 , 02 mar 2011 00:38

en als de ouders blijkbaar geen gezag hebben over hun kind kan het ook geplaatst worden
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

anootje
Topic Starter
Berichten: 19

#15 , 31 mar 2011 20:10

intussen is nog niet veel veranderd, wachten nu er op dat zaak bij onderzoeksrechter komt door advocaten, er gebeurt erg genoeg achter de rug nog altijd contact en bijz jz zien alles nog altijd van één kant....:(

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”