'Hergo' ook toepasselijk bij ernstige misdrijven

Stolicka
Topic Starter
Berichten: 7

'Hergo' ook toepasselijk bij ernstige misdrijven

#1 , 27 nov 2006 12:51

Hallo,

HERGO is de benaming van Herstelgerichtebemiddeling tussen de dader en slachtoffer. Welke misdrijven komen in aanmerking staat nergens geschreven, maar ik vraag mij af of ook ERNSTIGE misdrijven zoals 'poging tot moord MET voorbedachte rade' ook in aanmerking komen voor HERGO? Zo Ja, .. op welke gronden gebeurt dit dan? Heeft HERGO ook invloed op verdere nog niet uitgesprokene straffen??

Mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Stolicka
Topic Starter
Berichten: 7

#2 , 28 nov 2006 12:49

Is die vraag van mij zo moeilijk dat er geen enkel antwoord op komt? of is het zo ingewikkeld dat men het echt niet weet?

elena
Berichten: 2
Locatie: kortrijk

#3 , 28 nov 2006 14:17

ik was heel blij toen ik dit forum vond. vind het echter spijtig dat er zo weinig gereageerd wordt. ik veronderstel dat veel mensen die hier een vraag neerpoten nochtans zwaar in de shit zitten.

Reclame

euta
Berichten: 4

#4 , 24 dec 2006 10:11

Hallo,

HERGO is de benaming van Herstelgerichtebemiddeling tussen de dader en slachtoffer. Welke misdrijven komen in aanmerking staat nergens geschreven, maar ik vraag mij af of ook ERNSTIGE misdrijven zoals 'poging tot moord MET voorbedachte rade' ook in aanmerking komen voor HERGO? Zo Ja, .. op welke gronden gebeurt dit dan? Heeft HERGO ook invloed op verdere nog niet uitgesprokene straffen??

Mvg,
Ik denk niet dat er een limitatieve lijst bestaat met feiten welke kunnen opgenomen worden onder HERGO. Volgens wat ik weet over Hergo bestaat dit alleen voor miderjarige. In de jeugdbeschermingswet zijn zoveel regels en uitzonderingen dat het onvoorspelbaar is waar een zaak zal eindigen. Belangrijkste regel voor Hergo is dat het slachtoffer moet instemmen, bij dergelijk zware feiten lijkt het me onlogisch dat het slachtoffer instemt.

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#5 , 29 dec 2006 21:12

Ja het was wel zoeken, maar er stond iets van op het www net nl.:

Voor wie:

De Parketmagistraat of de Jeugdrechter beslist of een dossier in aanmerking komt voor herstelbemiddeling. De volgende voorwaarden zijn noodzakelijk:
Minderjarige dader, minimum 12 jaar, bekent de feiten
Aanwijsbaar slachtoffer
Aanwijsbare vorm van schade: materieel, financieel of moreel
Alle feiten komen in aanmerking, met uitzondering van louter druggebruik.

conclusie: Als de dader >12j van de moordpoging tot bekentenis overgaat dan valt dit onder "alle feiten".
Wel is mijn advies bij dergelijks een advocaat te raadplegen voor juridisch advies

Als je kan aantonen dat je in staat bent om de geleden schade van slachtoffers te vergoeden in welke zin dan ook, dan lijkt mij dit dat hier rekening mee zal gehouden worden. Wel is het zo eenmaal men meerderjarig is, dezelfde geschillen voor een andere rechtbank komen en die zijn niet zo tuc op "vaste" klanten van dat soort misdrijven.


bron:
http://www.baallimburg.be/content/herstel.html

RR

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”