Uitlevering

Hugo
Topic Starter
Berichten: 2
Locatie: Brussel

Uitlevering

#1 , 22 nov 2006 19:50

Hallo, ik en m'n collega's discussieren over de huidige uitleveringswetten en toepassingen, de jongeman die waarschijnlijk de medemoordenaar is van een juwelier te lede is waarschijnlijk naar marrocco gevlucht, is die daar niet ongrijpbaar voor de belgische justitie? Hoe zit het trouwens met uitlevering van personen die zich in landen bevinden die geen uitleveringsverdrag hebben met Belgie? Zo las ik in een intervieuw dat Pietro Allata ongrijpbaar was voor het belgisch gerecht omdat hij zich op dat moment in Belize bevond, zijn er nog landen die nog steeds geen uitleveringsverdrag hebben met Belgie en is zo'n verdrag echt nodig, goodwill, is dit niet voldoende van beide landen?
Bedankt voor de eventuele reactie, Hugo en co. :roll: :roll:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bjorn Ketels
Berichten: 148
Locatie: Pittem

#2 , 22 nov 2006 20:11

Hallo, ik en m'n collega's discussieren over de huidige uitleveringswetten en toepassingen, de jongeman die waarschijnlijk de medemoordenaar is van een juwelier te lede is waarschijnlijk naar marrocco gevlucht, is die daar niet ongrijpbaar voor de belgische justitie? Hoe zit het trouwens met uitlevering van personen die zich in landen bevinden die geen uitleveringsverdrag hebben met Belgie? Zo las ik in een intervieuw dat Pietro Allata ongrijpbaar was voor het belgisch gerecht omdat hij zich op dat moment in Belize bevond, zijn er nog landen die nog steeds geen uitleveringsverdrag hebben met Belgie en is zo'n verdrag echt nodig, goodwill, is dit niet voldoende van beide landen?
Bedankt voor de eventuele reactie, Hugo en co. :roll: :roll:
Geachte,

de algemene regel is dat de uitlevering slechts mogelijk is tussen landen die een verdrag gesloten hebben. Op die manier wil men de nationale staat behoeden voor al te onverdroten internationale politionele en justiti?le interventie; via het sluiten van verdragen wordt immers in een beperkte mate een vertrouwensband gesmeed, op grond waarvan samenwerking in strafzaken - zoals de uitlevering - mogelijk ?n gerechtvaardigd is. Bijgevolg is geen uitlevering mogelijk tussen landen waartussen geen verdrag is gesloten. Belgi? is echter met heel wat landen door dergelijke verdragen gebonden. Evident vallen er nog altijd een aantal uit de boot...

Binnen de EU is die verdragseis overigens afgeschaft omdat we daar werken met het Europees aanhoudingsmandaat en de zogenaamde "overlevering" over de grenzen van de Unie, wat heel wat soepeler is.

Bjorn.
[b]"[i]Cedant arma togae, concedat laurea linguae[/i]", Marcus Tullius CICERO, De Officiis 1, 22, 77.

"[i]Inter utrumque tene[/i]", Publius Ovidius NASO, Metamorphoses 2, 140.[/b]

Bjorn Ketels
Berichten: 148
Locatie: Pittem

#3 , 24 nov 2006 09:15

Antwoord op een vraag naar de verdragen waardoor Belgi? inzake uitlevering gebonden is buiten de EU:

Hoi Hugo en co,

ik vrees dat zo'n lijst niet makkelijk te vinden is. Belgi? heeft immers heel wat verdragen afgesloten en vaak vergeet men (door die grote hoeveelheid) w?t we nu effectief allemaal hebben aan internationale regels.

Een (naar mijn mening onvolledige) lijst van uitleveringsverdragen vinden jullie onder meer terug op de volgende website: http://www.diplomatie.be/nl/treaties/db ... Strafzaken.

Ik kan jullie ook een goed "wetboek" aanraden, namelijk het Compendium internationaal strafrecht (met de voor Belgi? relevante regelgeving inzake internationale justiti?le samenwerking in strafzaken en extra-territoriale rechtsmacht) van de Gentse strafrechtsprofessoren Gert Vermeulen en Tom Vander Beken. Het boek is uitgegeven bij uitgeverij Vanden Broele en bestaat uit drie losbladige volumes. Ik vrees echter dat het sinds 1997 niet vaak ge?pdatet is...

Hoe dan ook, blijft het belangrijkste verdrag buiten de EU (waar immers het Kaderbesluit van 13 juni 2002 betreffende het Europees aanhoudingsbevel en de procedures van overlevering tussen de lidstaten geldt, zie mijn eerder antwoord) het Europees Verdrag van 13 december 1957 betreffende uitlevering (en de twee aanvullende protocollen van 15 oktober 1975 en 17 maart 1978), gesloten op het niveau van de Raad van Europa en bijgevolg principieel verbindend tussen de 46 lidstaten van de Raad (zie daarvoor http://conventions.coe.int/Treaty/Commu ... 006&CL=ENG).

Bjorn.
[b]"[i]Cedant arma togae, concedat laurea linguae[/i]", Marcus Tullius CICERO, De Officiis 1, 22, 77.

"[i]Inter utrumque tene[/i]", Publius Ovidius NASO, Metamorphoses 2, 140.[/b]

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”