facultatieve herhaling na poging

mdcruy
Topic Starter

facultatieve herhaling na poging

#1 , 31 okt 2010 09:11

Hallo!
Ik ben een student rechten en moet een opdracht maken voor strafrecht.
Daarin moet ik juridische feiten kwalificeren en de straf berekenen.
Ik vroeg mij af of er een facultatieve wettelijke herhaling is wanneer men een poging tot misdaag pleegt na al eens veroordeeld te zijn voor een andere misdaad.
Daarvan werd de straf al volledig uitgevoerd.

Kan iemand mij helpen?
danku!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float

#2 , 31 okt 2010 10:43

Art. 54. Sw:
"Hij die, na tot een criminele straf te zijn veroordeeld, een misdaad pleegt die strafbaar is met opsluiting van vijf jaar tot tien jaar, kan worden veroordeeld tot opsluiting van tien jaar tot vijftien jaar.
Indien de misdaad strafbaar is met opsluiting van tien jaar tot vijftien jaar, kan de schuldige worden veroordeeld tot opsluiting van vijftien jaar tot twintig jaar.
Hij wordt veroordeeld tot ten minste zeventien jaar opsluiting indien de misdaad strafbaar is met opsluiting van vijftien jaar tot twintig jaar."

Behalve in alinea 3 is de rest facultatief.

mdcruy
Topic Starter

#3 , 31 okt 2010 11:45

Dus ook wanneer het slechts om een poging gaat?
En dan heb ik ook nog een veroordeling van een zigeunerrechtbank. Telt dit ook mee?
Ik wist het niet goed aangezien de veroordeling van zo'n soort rechtbank kwam..

Reclame

float

#4 , 31 okt 2010 14:01

Wat is een zigeunerrechtbank?
Gaat dit over Belgisch recht?

JohnD

#5 , 31 okt 2010 14:31