Oplichting aan tankstation

Pietro
Topic Starter
Berichten: 8

Oplichting aan tankstation

#1 , 22 okt 2006 22:56

Beste,
Daarstraks ben ik zo'n beetje opgelicht aan een tankstation. Nu ja, het was mijn eigen fout om niet wat voorzichter te zijn, maar dat verandert niets aan het feit dat ik mij opgelicht voel.

De situatie is zo: Na getankt te hebben aan een tankstation komt een andere automobilist (met Ferrari) zeggen dat hij geen bankkaart heeft, enkel cash. Hij vraagt of ik voor hem kan tanken en hij zal me cash betalen. Natuurlijk vraag ik eerst de cash, waarna ik met mijn bankkaart de pomp activeer. Daarna blijf ik kijken tot meneer het juiste bedrag getankt heeft en wegrijdt. Ok, niets aan de hand.

Tot er vlak daarna een tweede persoon aankomt en hetzelfde vraagt. OK, ik voelde me op dat moment reeds zo'n beetje de redder in nood, te goed voor deze wereld. Trouwens, waarom de eerste persoon helpen en de tweede niet?

Dus, meneer zou slechts voor 20? tanken en gaf me met een knipoog 3? 'fooi'. Ik dacht "ik ga niet weer blijven wachten tot die man gedaan heeft... ziet er betrouwbaar uit, een beetje vertrouwen hebben in de medemens, ik rijd door."
Thuis gekomen blijkt dat hij voor 60? getankt heeft ipv 20?.

Ik besef het, dit is ONGELOOFLIJK DOM VAN MIJ, dus aub geen onnozele reacties. Echter, oplichterij gaat vaak uit van de na?viteit van een potentieel slachtoffer, en dat verandert niets aan het feit dat dit strafbaar is, hoop ik toch?

Het feit dat ik 40? kwijt ben is voor mij geen enkel probleem. Het enige dat ik wil is dat die persoon op zijn plaats gezet wordt, op welke manier dan ook, en hoeveel het ook moge kosten. Uit principe... Ik heb zijn nummerplaat, mijn rekeninguittreksels, en het tankstation stond onder videobewaking. Echter, ik heb het gevoel dat ik bij de politie ga weggelachen worden omdat het 'mijn eigen schuld is' en het maar om 40? gaat.

Suggesties van jullie kant?

(please geen reacties in de aard van 'je had dit moeten doen'. Het is nu voorbij, ik ben dom geweest, en ik wil gewoon weten wat mijn opties zijn)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#2 , 23 okt 2006 09:56

(please geen reacties in de aard van 'je had dit moeten doen'. Het is nu voorbij, ik ben dom geweest, )
wat is er anders nog te zeggen

heb je die gast zijn nummerplaat opgeschreven?

en zo ja, hij zal wel zeggen dat hij je 60 euro gegeven heeft
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Pietro
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 23 okt 2006 14:37

Het is niet omdat u niets anders kan antwoorden dat er geen ander antwoord kan zijn!

Misschien zijn er mensen met kennis van zaken die weten hoe hiermee omgegaan wordt bij de politie? Het komt er toch gewoon op neer om te vermijden dat dit in de toekomst nog gebeurt met mensen die soms even verstrooid zijn als ik. Denk ook bv. aan oudere mensen.

In elk geval, ik heb de nummerplaat, dus waarom zou bv. een wijkagent niet gewoon even een hartig woordje kunnen gaan klappen met die man? Ook al ontkent hij, hij zal in het vervolg misschien toch twee keer nadenken. Herhaling: het is me niet om het geld te doen.

Reclame

sperwer
Berichten: 1155

#4 , 24 okt 2006 09:30

Je kan idd naar de politie en er een klacht over neerleggen.
Maar of men verder nog iets zal doen dan deze klacht op papier zetten en je ze laten tekenen is een andere vraag.

Zelfs de tankstations die worden opgelicht en bestolen kunnen niet meer op echte hulp van justitie rekenen dankzij onze huidige minister.

Dit is een misdaad van laagste prioriteit en word dus als eerste verticaal behandeld.

Bjorn Ketels
Berichten: 148
Locatie: Pittem

#5 , 24 okt 2006 12:24

Beste,

U bent inderdaad het slachtoffer geworden van een strafbare handeling. U kunt bij de politie of het parket klacht indienen. Zij zullen de dader in principe aan een verhoor onderwerpen. Wat het strafrechtelijk gevolg zal zijn, is onvoorspelbaar. Het gaat weliswaar om een behoorlijke som, maar ik vrees dat het dossier geseponeerd zal worden... Natuurlijk kan de klacht als een signaal naar de dader toe dienen.

Bjorn.
[b]"[i]Cedant arma togae, concedat laurea linguae[/i]", Marcus Tullius CICERO, De Officiis 1, 22, 77.

"[i]Inter utrumque tene[/i]", Publius Ovidius NASO, Metamorphoses 2, 140.[/b]

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#6 , 24 okt 2006 12:41

Natuurlijk kan de klacht als een signaal naar de dader toe dienen.
idd

hij zegt dat hij je 60 euro gegeven heeft, en dan is het woord tegen woord

het signaal dat de dader zal krijgen is dat er niks gebeurt na zo'n klacht
jammer, maar zo werkt het
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

sperwer
Berichten: 1155

#7 , 24 okt 2006 13:09

Natuurlijk kan de klacht als een signaal naar de dader toe dienen.
idd

hij zegt dat hij je 60 euro gegeven heeft, en dan is het woord tegen woord

het signaal dat de dader zal krijgen is dat er niks gebeurt na zo'n klacht
jammer, maar zo werkt het
spijtig genoeg

en dit is ook zo als er geen klacht is.

Pietro
Topic Starter
Berichten: 8

#8 , 24 okt 2006 17:54

Dank u voor uw antwoord Bjorn.
Inderdaad, het zou een signaal kunnen zijn als de man in kwestie in aanraking komt met de politie.
Dat is ook het enige wat mij interesseert, dat hij het niet nog eens gaat proberen om het vertrouwen van een medemens te misbruiken. Als ik niets doe, dan probeert hij het vast en zeker nog in de toekomst!

Bedankt voor de reacties.

Jan S
Berichten: 397

#9 , 08 dec 2006 09:31

hij had beter gaan tanken in nederland om daarna weg te rijden zonder te betalen. Blijkbaar is er in nederland geen fraudewet om dergelijke misdrijven tegen te houden...

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”