gestolen scooter

my
Topic Starter
Berichten: 11
Locatie: Limburg

gestolen scooter

#1 , 03 dec 2005 15:38

Hallo, vorige week is de scooter van mijn zus gestolen. Ze had hem vorige zondag aan haar vriend meegegeven, om naar zijn thuis te gaan. Hij heeft de scooter voor zijn deur geplaatst, dus niet ergens binnen gezet, en hier is hij dan gestolen. Het feit is dat ze hun relatie nog even verborgen wilden houden voor zijn ouders, dus daarom heeft hij de scooter niet in zijn garage gezet. Hij woont in een appartementsgebouw, dus daarom viel de scooter niet echt op voor zijn ouders. Nu is de vraag of hij mede aansprakelijk kan gesteld worden voor het stelen van deze scooter? Heeft hij niet een bewaringsplicht? Of zorgvuldigheidsplicht? Hij heeft tenslotte de scooter geleend en ging hem pas het volgend weekend (dit weekend) teruggeven, daar mijn zus op kot zit. Kunnen we iets tegen hem beginnen? We hebben al aangifte gedaan van de diefstal bij de politie, maar ik was er niet bij en heb niets gevraagd omtrent de positie van de vriend. Kan iemand mij helpen, want mijn vader wou graag weten wat ertegen gedaan kan worden. Alvast heel vriendelijk bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bjorn Ketels
Berichten: 148
Locatie: Pittem

#2 , 03 dec 2005 16:54

Beste,

De diefstal van de scooter maakt voor de dief evident een strafrechtelijk misdrijf uit, waarvoor hij overeenkomstig de artikelen 461, eerste lid en 463 van het Strafwetboek gestraft kan worden. Die artikelen bepalen immers: "Hij die een zaak die hem niet toebehoort, bedrieglijk wegneemt, is schuldig aan diefstal" en "Diefstallen, in dit hoofdstuk niet nader omschreven, worden gestraft met gevangenisstraf van een maand tot vijf jaar en met geldboete van zesentwintig frank tot vijfhonderd frank". Vermenigvuldigd met de opdeciemen (momenteel 5,5) komen de boetes in werkelijkheid neer op 143 tot 2.750 euro. Natuurlijk kan de rechter verzachtende omstandigheden in acht nemen. Het is ook mogelijk dat het Openbaar Ministerie de zaak seponeert. Of er een procedure voor de strafgerechten zal komen, is dus lang niet zeker. De vriend van Uw zus kan strafrechtelijk niet aangesproken worden, tenzij hij meegewerkt heeft bij het plegen van het misdrijf. In dat geval kan hij immers als mededader of medeplichtige beschouwd worden (artikelen 66 en 67 van het Strafwetboek).

Als we die hypothese buiten beschouwing laten, dan staat de burgerrechtelijke weg wel degelijk open. M.i. kunt U zich niet beroepen op de bepalingen inzake bruikleen omdat er geen contract is. Evenwel bepaalt artikel 1383 van het Burgerlijk Wetboek het volgende: "Ieder is aansprakelijk niet alleen voor de schade welke hij door zijn daad, maar ook voor die welke hij door zijn nalatigheid of door zijn onvoorzichtigheid heeft veroorzaakt". U kunt hem op die grond aanspreken. Bij voorkeur schrijft U hem eerst een aangetekende brief waarin U hem vraagt de waarde van de bromfiets te vergoeden. Als hij daarop niet reageert, kunt U verdere stappen ondernemen en eventueel een procedure inleiden.

Beste groeten, Bjorn.
[b]"[i]Cedant arma togae, concedat laurea linguae[/i]", Marcus Tullius CICERO, De Officiis 1, 22, 77.

"[i]Inter utrumque tene[/i]", Publius Ovidius NASO, Metamorphoses 2, 140.[/b]

Wesley
Berichten: 294

#3 , 03 dec 2005 18:25

Om uitzonderlijk even uit de juridische sfeer te stappen...

Ik neem aan dat u de mening van uw zus hebt gevraagd voor haar vriend aan te klagen/schadevergoeding te eisen?

Veel juridische/familiale conflicten kunnen vermeden worden door gewoon te praten. Vraag die vriend eerst eens om hij bereid is een vergoeding te betalen...

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 dec 2005 18:40

Burgerlijk Wetboek,
Artikel 1875: Bruiklening [...] is een contract waarbij de ene partij aan de andere een zaak afgeeft om daarvan gebruik te maken, onder verplichting voor degene die de zaak ontvangt, die terug te geven na daarvan gebruik te hebben gemaakt.

Ik zie niet in waarom tussen zus en haar vriend geen overeenkomst van bruikleen zou zijn afgesloten.

Vergelijk: Rb. Gent (18e k.) 28 juni 2001, Juristenkrant 2002 (weergave GELDHOF, W.), afl. 49, 1; , T.G.R. 2002, afl. 3, 147.
De chauffeur van de auto die op vraag van de eigenaar 'Bob' is, heeft het recht en de mogelijkheid het stuur te weigeren. Wanneer hij achter het stuur plaatsneemt, wordt hij als 'bewaker' van het voertuig beschouwd in de zin van de bruiklening zoals omschreven in art. 1875 B.W.

De uitlener is aansprakelijk voor het verlies van de zaak, tenzij er sprake is van overmacht. Diefstal is niet noodzakelijkerwijze overmacht. In casu is er m.i. geen sprake van overmacht.

Besluit: de vriend van zus moet de schade door verlies van de scooter vergoeden (als men hem dat vraagt).

scorpioen

Bjorn Ketels
Berichten: 148
Locatie: Pittem

#5 , 03 dec 2005 19:41

Burgerlijk Wetboek,
Artikel 1875: Bruiklening [...] is een contract waarbij de ene partij aan de andere een zaak afgeeft om daarvan gebruik te maken, onder verplichting voor degene die de zaak ontvangt, die terug te geven na daarvan gebruik te hebben gemaakt.

Ik zie niet in waarom tussen zus en haar vriend geen overeenkomst van bruikleen zou zijn afgesloten.

Vergelijk: Rb. Gent (18e k.) 28 juni 2001, Juristenkrant 2002 (weergave GELDHOF, W.), afl. 49, 1; , T.G.R. 2002, afl. 3, 147.
De chauffeur van de auto die op vraag van de eigenaar 'Bob' is, heeft het recht en de mogelijkheid het stuur te weigeren. Wanneer hij achter het stuur plaatsneemt, wordt hij als 'bewaker' van het voertuig beschouwd in de zin van de bruiklening zoals omschreven in art. 1875 B.W.

De uitlener is aansprakelijk voor het verlies van de zaak, tenzij er sprake is van overmacht. Diefstal is niet noodzakelijkerwijze overmacht. In casu is er m.i. geen sprake van overmacht.

Besluit: de vriend van zus moet de schade door verlies van de scooter vergoeden (als men hem dat vraagt).

scorpioen
Bent U daar wel zeker van? In casu was er immers een door de eigenaar van de wagen ondertekend formulier (weliswaar nadien opgesteld) dat de "Bob" toestemming gaf tot sturen. In het geval van de scooter is geen ?nkel document aanwezig. Is het inzake bruikleen niet vereist dat er een materieel contract bestaat? Artikel 1875 van het Burgerlijk Wetboek bepaalt toch uitdrukkelijk dat bruiklening of commodaat een contract is (en geen loutere overeenkomst) waarbij de ene partij aan de andere een zaak afgeeft om daarvan gebruik te maken, onder verplichting voor degene die de zaak ontvangt, die terug te geven na daarvan gebruik te hebben gemaakt?

Vriendelijke groet, Bjorn.
[b]"[i]Cedant arma togae, concedat laurea linguae[/i]", Marcus Tullius CICERO, De Officiis 1, 22, 77.

"[i]Inter utrumque tene[/i]", Publius Ovidius NASO, Metamorphoses 2, 140.[/b]

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 dec 2005 23:27

Bruikleen is een zakelijk oontract en komt derhalve tot stand door afgifte van de zaak (A. VERBEKE, "Actualia lening en bewaargeving", Themis Cahier nr. 14, 34.

Ik ben er vrij zeker van dat een geschrift niet noodzakelijk is voor het tot stand komen van een overeenkomst van bruikleen.

scorpioen

Bjorn Ketels
Berichten: 148
Locatie: Pittem

#7 , 04 dec 2005 11:52

In dat geval klopt het voorgaande inderdaad. Ik ben ook van mening dat diefstal niet noodzakelijk overmacht uitmaakt.

Bjorn.
[b]"[i]Cedant arma togae, concedat laurea linguae[/i]", Marcus Tullius CICERO, De Officiis 1, 22, 77.

"[i]Inter utrumque tene[/i]", Publius Ovidius NASO, Metamorphoses 2, 140.[/b]

my
Topic Starter
Berichten: 11
Locatie: Limburg

#8 , 04 dec 2005 23:26

bedankt voor de reacties! Ik hoop dat het allemaal in der minne geregeld kan worden, maar we wouden toch graag onze rechten kennen:-) Vriendelijk bedankt, echt waar! Groetjes

Bibendum
Berichten: 94

#9 , 05 dec 2005 16:36

In dat geval klopt het voorgaande inderdaad. Ik ben ook van mening dat diefstal niet noodzakelijk overmacht uitmaakt.

Bjorn.

Dat klopt als een bus: diefstal is zeker niet automatisch overmacht !!!
Als u alles hebt gedaan om uw scooter te beveiligen wat een normaal mens zou doen dan kan diefstal eventueel overmacht zijn. Als dat niet het geval is dan zal diefstal geen overmacht zijn.

B.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”