diefstal

Yinte
Topic Starter
Berichten: 2

diefstal

#1 , 18 mar 2010 16:49

Een vriendin van mij heeft een portemonee gevonden in een winkel en wou deze af geven bij het onthaal maar was deze wegens verstrooidheid vergeten af te geven en had deze meegenomen naar huis, dit zag ze pas toen ze thuis kwam, toen ze de portemonee wou gaan af geven in het politiekantoor was deze gesloten en heeft ze de portemonee op de brievenbus achtergelaten, er zat geld in de portemonee dat ze er heeft uitgehaald ( wat dom was!!!) met het idee niemand weet toch iets.... nu is ze naar de politie moeten gaan omdat ze beelden hebben van haar dat ze de portemonee meegenomen heeft en is ze dus beschuldigd van diefstal, ze heeft ook toegegeven dat ze het geld eruit genomen heeft en dat ze er enorme spijt van heeft.
De politie vroeg haar de vraag of ze het ontbrekende geld wou terugbetalen aan het slachtoffer ( dit stond op een papier zei ze waar ook APO op stond, weet iemand wat dit is? ), dit gaat mijn vriendin dan ook doen het ontbrekende geld terug betalen, dit alles staat nu opgeschreven in de pv alsook dat ze er enorme spijt van heeft en ze dit gedaan heeft omdat ze in het verleden ook haar portefuille kwijt geraakt is en toen alles terug had behalve de cash die erinzat, domme redenering maar ja....
Dit is haar eerste keer dat ze in aanraking komt met de politie , nu is ze bang met welke gevolgen er nog kunnen komen voor haar, weet iemand hier soms iets meer over ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38659

#2 , 18 mar 2010 18:30

APO is autonoom politie onderzoek dwz plitie werkt zaak af alvorens ze door te sturen - dit onder leidning en gezag van een officier van gerechtelijke politie
Diefstal - achterhouden gevonden voorwerpen.
Normaliter zijn van uw vriendin dan ook foto's en vingerafdrukken genomen.
Zaak gaat wannneer rond ... dus best gestolen geld weergeven aan slachtoffer naar parket.
Parket zal dan beslissen wat er verder zal gebeuren -
diefstal is correctioneel vervolgbaar dus komt voor bij rechtbank eerste aanleg.
Tenzij dit echt haar eerste keer is en parket bij wijze van minnelijke regeling een dading voorstelt - einde procedure door betaling van geldsom.
Bij de politie blijft ze wel (terecht) geregistreerd.

Yinte
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 18 mar 2010 18:42

Bedankt alvast voor de informatie, er zijn idd ook vingerafdrukken en foto's gemaakt, dit is idd haar eerste keer , houden ze hiermee rekening op het parket? Ze heeft ook het geld overgemaakt aan het slachtoffer vanzodra de politie haar de gegevens doorgegeven heeft, de politie bedankte haar nog voor de snelle en soepele afhandeling, zou dit ook doorgegeven worden aan het parket dat ze goed meewerkte? mag ik nog vragen een dading wat is dat juist? ik vind het ook zeer dom wat ze gedaan heeft en nu is ze natuurlijk bang van de gerechterlijke gevolgen vandaar ik even informeer via het net met de mogelijke gevolgen van haar domme daad.
bedankt alvast

Reclame

artemis
Berichten: 3294

#4 , 18 mar 2010 19:38

nu is ze naar de politie moeten gaan omdat ze beelden hebben van haar dat ze de portemonee meegenomen heeft en is ze dus beschuldigd van diefstal
Ik vind het al straf dat een 'onbekende voor de politie' geïdentificeerd is kunnen worden op basis van opgenomen beelden in een winkel, meer bepaald beelden van iemand die iets onschuldigs doet zoals een portefeuille oprapen (of wat anders).
Men heeft op die beelden dan ook moeten kunnen vaststellen dat de 'vinder' die portefeuille heeft bijgehouden na het verlaten van de winkel, iets waarvoor meerdere camera's en een aandachtige studie nodig zijn, etc...

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”