Stelende poetsvrouw met dienstencheques

JamesB
Topic Starter

Stelende poetsvrouw met dienstencheques

#1 , 17 mar 2010 13:58

Ik werd zonet gebeld door het interimkantoor waarvoor mijn poetsvrouw met dienstencheques werkte.
Zij wordt door hen ontslagen omdat er op korte tijd zeer veel klachten zijn over verdwenen goederen en gelden bij klanten.

Ikzelf ben ook gedupeerd, en had reeds voorbereidingen getroffen om haar komende vrijdag te kunnen betrappen. Tot nu toe had ik dus alleen heel sterke vermoedens. Ik heb in mijn bureau een webcam geplaatst die tijdens haar bezoek elke beweging in mijn bureau zou registreren.

Zover is het dus door haar ontslag niet kunnen komen.
Intussen is er wel ongeveer 230 euro uit mijn spaarpot verdwenen.

Kan iemand mij vertellen wat mijn volgende stappen moeten zijn?
Klacht gaan indienen bij de politie? Werkgever aansprakelijk stellen?

Graag jullie advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 17 mar 2010 14:17

Informeer bij interimkantoor of er reeds klachten bij de politie zijn neergelegd, dan kan u zich daar bij aansluiten. Indien u de verzekering wenst in te schakelen zal u een pv nodig hebben..

JamesB
Topic Starter

#3 , 18 mar 2010 12:02

Informeer bij interimkantoor of er reeds klachten bij de politie zijn neergelegd, dan kan u zich daar bij aansluiten. Indien u de verzekering wenst in te schakelen zal u een pv nodig hebben..
Verzekering? Wat bedoel je daarmee?
Voor zover ik weet is haar werkgever toch aansprakelijk? Waar komt er voor mij verzekering aan te pas?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 mar 2010 13:56

En waarvoor is haar werkgever aansprakelijk denkt u??.
Gezien huisdiefstal wordt dader zwaarder bestraft - maar bent u niet de werkgever via interimkantoor??

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 18 mar 2010 16:16

Verzekering? Wat bedoel je daarmee?
Voor zover ik weet is haar werkgever toch aansprakelijk? Waar komt er voor mij verzekering aan te pas?
Diefstalverzekering indien u die hebt. Maar zal moeilijk te bewijzen zijn.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

JamesB
Topic Starter

#6 , 18 mar 2010 16:47

Ik baseer mij hierop:
"De werkgever is aansprakelijk voor de schade veroorzaakt door de fout van zijn personeel.
Wanneer een personeelslid een fout begaat, en daardoor schade veroorzaakt, is de werkgever samen met het personeelslid aansprakelijk. Maar zoals hierachter uitgelegd zal worden is de werknemer beschermd tegenover de slachtoffers.
Een personeelslid is iemand die een of andere vorm van arbeidscontract heeft.
In ieder geval moet de werkgever "het voor het zeggen hebben".
Of er een arbeidscontract is of niet behoort tot het sociaal recht.
De fout moet wel "in verband staan" met de functie of de opdracht van het personeelslid."
De werkgever is verantwoordelijk ook voor de opzettelijke fout van de arbeider of de bediende. Dat kan soms tot zéér grote problemen leiden.
Voorbeeld:
een bankbediende die zich bezig houdt met geldplaatsingen steekt het geld van één of meerdere cliënten in eigen zak.
De bank is verantwoordelijk voor de schade van de cliënt die slachtoffer is.

De aansprakelijkheid van de werkgevers voor hun arbeiders en bedienden staat in artikel 1384, lid 1 en 3 van het Burgerlijk Wetboek

Daarnaast ben niet ik, maar het interimkantoor haar werkgever, ik betaal via dienstencheques.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 mar 2010 09:41

Het onderwerp van aktiviteit bij die bankbediende is geldbeheer en niet kuisen.
Bij een poetsvrouw is de werkgever aansprakelijk voor fouten bij het poetsen en niet bij het stelen.

Wie geeft de opdrachten van het kuisen u of het interimkantoor.
Wie bepaald wat de kuisvrouw moet doen u of het interimkantoor.
Wie bezorgt de kuisspullen - zegt dat de ramen moeten gelapt wordne of de vloer in de garage of... u of het interimkantoor.
Hieruit blijkt dat u de facto diegene bent die haar de opdrachten geeft en dus een band van ondergeschiktheid van de poetsvrouw tgo u bepaald.

U dient klacht tegen onbekend in te dienen bij de politie en dan samen met de andere gedupeerden op te treden tgo de dader.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”