Pestgedrag leraar op leerling

Lea03
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Pestgedrag leraar op leerling

#1 , 30 mar 2025 10:33

Goeiedag
Het is een ontzettend vermoeiend helse schooljaar geweest en het is nog niet gedaan.
Ik kan een boek schrijven over alles wat er gaande is gegaan op de school van mijn kind. Ik heb geprobeerd om het beknopt te houden:

De leraar op gemeentelijke basisschool, heeft mijn kind fysiek opzettelijk gekwetst (arm omgewrongen tijdens de les)
Eerder werd melding gedaan over deze leerkracht dat hij hem regelmatig uitmaakte tijdens de lessen (onnozelaar, keer terug naar de kleuterschool, stommerik, hou uw mond,...), stuurt hem voor het minste uit zijn les naar de directie, maar de nieuwe directrice heeft er niets aan gedaan.

Een directrice dat zelf onkindvriendelijke methodes hanteert.
Mijn kind moest bijv. van haar verplicht een banaan rechtopstaand opeten in haar bureau, wat ie niet wou. Een stuk viel op de grond, vol stof, hij moest die van haar oprapen en in zijn mond proppen.

Klacht werd ingediend bij het gemeentebestuur, tevergeefs. Ze vonden er ook niks ergs aan.
Klacht bij de politie ingediend, maar dit heeft geen halte geroepen aan het pestgedrag van de leerkracht.
Zelfs melding bij het ministerie van Vlaams onderwijs lijkt niet te helpen.

Deze twee mensen brengen werkelijk het welbevinden van mijn kind in gedrang.

Mijn kind is vermagerd, weinig eetlust, is vreemd genoeg altijd moe (ondanks lange slaapuren), heeft vaak overgegeven terwijl ie niets had. Volgens de dokter is het psychologisch.
Ondanks dat mijn kind altijd zegt dat alles goed gaat.
Deze situatie heeft lang genoeg geduurd en ik ga deze man en directrice nog geen 11 schoolweken lang mijn kind laten kwellen.
Niets garandeert ons dat het volgend schooljaar zal stoppen.

Hij is mentaal op, zijn lichaam geeft duidelijke signalen.
Als ouder heb ik het ook gehad. Het heeft enorme nefaste impacten op ons allemaal.

Waar kan ik terecht met mijn klacht?
Kunnen jullie mij verwijzen naar welke instantie ik mij moet richten om pestgedrag van een leerkracht op een leerling aan te geven?
Het gemeentebestuur, daar is geen begrip noch steun te vinden.
De 'opvoedmethodes' van de nieuwe directie lijken goedgekeurd te worden.

Of zit er niks anders op dan via een advocaat in onderwijsrecht deze mensen aan te klagen?

Het kan niet dat een leerling, ondanks meerdere meldingen, een heel jaar zich verplicht ziet om de wekelijkse pesterijen van een leerkracht te moeten verdragen?!

Hartelijk dank voor jullie advies en verwijzingen aub.

LeenW

#2 , 30 mar 2025 11:08

Zou van school veranderen hier niet de eenvoudigste oplossing zijn?

Fiooo

#3 , 30 mar 2025 14:53

CLB reeds gecontacteerd.
Op mijn initiatief, de school/het gemeentebestuur ondernam niks.
Haalt niks uit.

Van school veranderen betekent zwichten voor immorele mensen, en dat weiger ik.
Daarbij ik heb andere kinderen, kleiner, gaan er ook naar school+partner vindt het niet nodig. We moeten met twee zijn om dit te beslissen. Daarbij stellen we ons nog andere vragen bij
1. Nu nog een school kunnen vinden met plaats voor het 5de leerjaar? En niet te ver?2. Waarom zouden wij één kind naar school B brengen, en de anderen 7min ver van huis? Dit zal ons familieleven werkleven ontzettend moeilijk maken.
3. Er was op deze school weinig op te merken tot vorig schooljaar. Met de nieuwe directie neemt alles en niks een dramatische zaak toe.
4. Tot slot mijn kind wenst er te blijven, hij ziet er zijn school kameraden graag. Waarom zou ik hem dat wegnemen door twee onethisch personen?

Concreet, wat kan men doen tegen pestgedrag van een leerkracht? CLB heeft weinig impact. Vlaams ministerie van onderwijs ook.
Advocaat? Enige vereniging?

Reclame

lukasi

#4 , 31 mar 2025 09:45

ik mis in je betoog de resultaten van het gesprek dat u voerde met leerkracht en directie.
Zijn zij niet de eerste die je aanspreekt over het waarom van hun akties of het laten van aktie ?

Lea03
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 apr 2025 02:18

Er is nooit een gesprek geweest met die leerkracht. School vond het niet nodig om er samen over te spreken of verontschuldigingen aan te bieden.
Met de directie is er pas 2,5 maanden na de feiten, en enkel op mijn aandringen, een gesprek gebeurd in bijzijn van een CLB verantwoordelijke omdat mijn zoon nog steeds afgezonderd was van de levensbeschouwelijke lessen van die leerkracht 2u per week. Uit 'voorzorg'. Een voorzorg waar bleek geen andere oplossing voor te zijn.
Het gesprek haalde niks uit, integendeel, erger. Als een directeur zegt dat ie in z'n recht is om een leerling te verplichten tot iets te eten wat een leerling niet wilt, dan voel je dat er iets niet klopt.
Die leerkracht blijft mijn kind teisteren, ook buiten de lesmomenten. Mijn kind zegt dat ie niet meer kan. Directie verergerd enkel de situatie met dreigingen zoals uitsluitingen e.d.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”