Contactverbod "verbroken" door slachtoffer

Anonymous11
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Contactverbod "verbroken" door slachtoffer

#1 , 17 feb 2024 00:31

Beste,

Een jaar geleden ben ik gearresteerd op verdenking van schrijftelijke bedreiging zonder bevel of voorwaarde. Ik wil hierover niet teveel in detail gaan maar het bericht in kwestie is volledig uit de context getrokken toen dit aangegeven werd bij de politie. Ik ben na 4 dagen bij de eerste raadkamer onmiddelijk vrijgelaten onder voorwaarden.
1 van de voorwaardes was een contactverbod met vermeend slachtoffer, mijn ex partner.

Ik heb mij op 1 na, aan alle voorwaarden gehouden en er zijn er ook enkele voorwaarden geschrapt ondertussen. Zoals het contact onderhouden met de justitieassistente. Dit omdat het kortgezegd "geen nut" had. Ik ben geen modelburger maar leef zeer normaal zoals de doorsnee werkende mens. Echter ben ik gewoon in een zeer betreurenswaardige situatie/relatie terecht gekomen die mij op psychisch en financieel vlak tot het uiterste gedreven heeft.

1 maand na mijn vrijlating heeft mijn ex partner zelf terug contact opgezocht met mij. Aanvankelijk heb ik gewoon opgenomen en gezegd dat ze heel goed weet dat ik een contactverbod heb en had toen toegelegd. Ze contacteerde mij opnieuw en zei "Jij hebt een contactverbod naar mij toe maar ik mag jou wel contacteren".
Dit was helaas het begin van een knipperlichtrelatie die nog een jaar heeft geduurd tot enkele weken geleden. Waarbij (telkens het goed ging tussen ons), mijn ex partner weken/maanden aan een stuk in mijn huis verbleef.

Ondertussen is vorige week de zaak in de 2de raadkamer doorverwezen naar de correctionele rechtbank. dit omdat er inderdaad genoeg aanwijzing is dat het bericht in kwestie verzonden is geweest. (in de raadkamer bekijken ze uiteraard niet in welke context of welke verzachtende omstandigheden er zijn).

Mijn eerste vraag is nu. In welke mate heb ik mijn contactverbod geschonden? en kan dit tegen mij gebruikt worden in de correctionele rechtbank?

Ze heeft enkele dagen voor de 2de raadkamer besloten een advocaat aan te nemen en zich dan toch burgerlijk partij te stellen. Echter hebben ze zelfs geen nota van burgerlijk partijstelling ingediend !
Ik heb daarnaast opgevangen dat zij verzwegen heeft tegen haar advocaat over het contact van het afgelopen jaar. Haar advocaat heeft eigenlijk geen idee van onze knipperlichtrelatie sinds "de feiten" van vorig jaar.
Ik heb mij gelukkig tijdens onze knipperlicht relatie niet meer "laten vangen" door haar en er zijn dus ook geen nieuwe strafbare feiten die mij ten laste kunnen gelegd worden.
Hoogstwaarschijnlijk zal ze alsnog eisen om een morele schadevergoeding.

In hoeverre is haar claim op een morele schadevergoeding geldig en geloofwaardig als ze een maand na de feiten zelf contact heeft opgenomen met als doel terug in een relatie te stappen?
Ik wil hierbij nog vermelden dat, naast de talrijke cadeau's die ik haar kocht. Ik een 10-tal rekeninguitreksels heb van het afgelopen jaar. Waar ik haar geld stort omdat ze dit aanvankelijk wou lenen maar natuurlijk nooit terugbetaalde (Ik moest mij volgens haar als partner schamen om het geleende geld terug te vragen)

Ik heb uiteraard een goede raadsman ingehuurd hiervoor, waar ik over alles heel eerlijk tegen ben geweest. Maar wens toch heel graag een 2de opinie

Mvg

Reclame