Dragen mes op het werk legaal?

DenBolle
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Dragen mes op het werk legaal?

#1 , 02 feb 2024 13:40

Ik ben opzoek naar een nieuw en beter mes voor op het werk (Haven van Antwerpen). Ik vraag me dus af of het in mijn geval legaal zou zijn om een vast mes in bezit te hebben met een lemmet van 10cm (lijkt op een jachtmes). Vooral omdat deze robuuster zijn dan breekmessen en er niet 1 bepaalde soort werk mee moet gebeuren.

Alvast bedankt!

Thomas_A
Berichten: 2327
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 feb 2024 17:00

Hulpmiddelen die op het werk gebruikt worden, zeker diegene die een veiligheidsrisico kunnen inhouden, worden eerst expliciet goedgekeurd door de werkgever.

Vroeger nog voor een supermarktketen gewerkt. Het gebruik van eender welk ander mes dan 1 specifiek type breekmes was expliciet verboden.

Franciscus
Berichten: 38607

#3 , 02 feb 2024 17:23

Zichtbaar dragen van wapen vermoedelijk vergunningsplichtig.
Niet direct een goed idee in de haven van Antwerpen.
Ik vermoed dat u een A - badge hebt... dragen vergunningsplichtig wapen ==> intrekken badge

Reclame

Likes
Berichten: 310
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 feb 2024 17:31

Er zijn geen messen die vergunningsplichtig zijn. Ofwel vrij verkrijgbaar ofwel verboden

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 04 feb 2024 18:24

Hulpmiddelen die op het werk gebruikt worden, zeker diegene die een veiligheidsrisico kunnen inhouden, worden eerst expliciet goedgekeurd door de werkgever.
+1

Informeer eerst bij je werkgever
Hoe groter, hoe minder kans dat dit gaat mogen

Als er een comité veiligheid en preventie is (of hoe het tegenwoordig ook heet) dan passeren alle PBM en werktuigen daar eerst voor ze op de werkvloer gebruikt worden, en mag je enkel gebruiken wat daar goedgekeurd werd.

Zelfs bizar dat je nog een breekmes màg gebruiken ...

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”