Pesten op school

Kozak5
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Pesten op school

#1 , 18 jan 2024 20:44

Excuus als het verkeerd staaf.

Mijn kind wordt gepest op school. We hebben gesprekken gehad met de zorgjuf en klasjuf maar merken geen verbetering.

Welke stappen kunnen we nog ondernemen? We worden berispt als we zelf de ouders van de pester contacteren.

Zijn er instanties die kunnen onderzoeken of een school wel genoeg doet?

Franciscus
Berichten: 38607

#2 , 18 jan 2024 21:23

Om te beginnen CLB ..in een aantal steden is er een ambtenaar die zich specifiek met pesten bezigheid.
Ook de politie - jeugddienst houdt zich daar mee bezig.

Kozak5
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 jan 2024 22:04

Wat doen hun dan meestal?

Ik vind het niet kunnen dat er nooit gesproken word over repercussies.

Reclame

LeenW
Berichten: 12844

#4 , 18 jan 2024 22:22

Over welke leeftijd spreken we hier?

Ook oppassen dat het contacteren van de ouders niet als belaging gezien kan worden.

Kozak5
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 jan 2024 05:50

Slechts 7j.

Wat is de greens voor belaging? Dreigen doen we uiteraard niet.

Asterx
Berichten: 155

#6 , 22 jan 2024 06:30

Kozak,

Advies kan ik je helaas niet aanreiken, maar wel eigen ervaring hoe wij het hebben aangepakt.

Ook wij hebben ervaring met een kind dat in het 5de & 6de jaar enorm zwaar pestgedrag te verduren kreeg.

We werden door verschillende leerkrachten benaderd die ook hun bezorgdheid uiten doordat de directie niet inging op hun vraag om actie te ondernemen tegen het pestgedrag.

Bij een gesprek met de directie in bijzijn van het kind werd algauw duidelijk dat men hier niet echt interesse vertoonde om dit op te lossen... het zijn maar kinderen.

Er kwam pas schot in de zaak toen er vermeldingen vielen dat kosten voor o.a. nieuwe schoolbenodigdheden, psychologe, en al wat er voortvloeide uit het pestgedrag op hen verhaald zouden worden.

Ook op voorhand advies aan een advocaat gevraagd wat er eigenlijk net mogelijk was om de school te bewegen in actie te schieten, en dat is zo goed als niets.

Op een vermelding na van klacht neer te leggen bij politie + een brief naar de overkoepelende schoolorganisatie te schrijven konden we niet echt iets forceren.

Het moet zijn dat deze woorden bij de directie zijn gaan insijpelen, want kort erna werd er een externe organisatie gevraagd om op school met de betrokken klas aan het werk te gaan.

Ook deze organistatie stond voor een onmogelijke opdracht doordat de klas was verdeeld in 7 apparte gesloten vriendengroepjes, iets wat men nog nooit had gezien.

Een weetje: één van de peststers kwam in de helft van het 2de middelbaar toevallig bij mijn kind in de klas.
Op slechts enkele weken tijd was mijn kind weer zo goed als volledig buitengesloten.

Wij hebben toen het geluk mogen genieten dat de directeur van de 1ste graad absoluut geen empathie kon opbrengen voor pestkoppen, die is daar overheen gegaan zoals een trein. Op slechts enkele uren tijd behoorde het tot het verleden.

Mochten er meer directeurs zijn zoals deze, had men die waardeloze 4-stippen-op-je-pols-acties niet nodig.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”