Diefstal in RVT

BenjaminRobert
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Diefstal in RVT

#1 , 25 dec 2023 19:07

Mijn schoonmoeder woont in een RVT sinds enkele jaren. Belangrijk bij wat volgt is dat ze enkel om lichamelijke redenen in het RVT verblijft niet om geestelijke redenen. Ze is mentaal nog 100% in orde.

Reeds enkele malen is er geld gestolen uit haar handtas. ze houdt graag altijd een beetje baar geld op zak behalve betaalkaarten.
Zijzelf en wij deden hiervan telkens aangifte bij de directie. Die stelt niet verantwoordelijk te zijn bij diefstal en houdt enkel het advies aan dat men geen geld op de kamer dient te hebben. De directie doet verder ook niets met de aangifte. Aangifte bij de politie wordt verder actief ontraden - ik neem aan dat men er liever geen gedoe mee heeft.

Belangrijk is dat in dit RVT de kamers niet op slot kunnen en de kluis die voorzien is niet door de bewoners mag gebruikt worden, en enkel dient voor medicijnen en incontinentie materiaal.

Mijn vraag is of het statement van de directie, dat zij niet verantwoordelijk zijn voor de diefstal, klopt? men kan immers stellen dat zij zo goed als volledige controle hebben over de leefomstandigheden van hun bewoners en dat ze bovendien het afsluiten van de kamer onmogelijk maken en ook het gebruik van de kluis voor persoonlijke doeleinden niet toelaten.

Ik ben stellig van plan dit formeel aan te geven, maar ik heb graag eerst meer informatie vooraleer ik hiermee verder ga.

LeenW
Berichten: 12843

#2 , 25 dec 2023 19:17

Indien de directie RVT er niets aan doet om dit te voorkomen, zal politie de enige oplossing zijn.

BenjaminRobert
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 dec 2023 22:45

@LeenW: - Kan u ook zeggen waarom, of kan u ook iets meer zeggen over de de essentie van mijn vraag of de stelling dat de directie niet verantwoordelijk is wel opgaat aangezien ze de volledige leefsomstandigheden voor de gasten creëert

Reclame

Franciscus
Berichten: 38607

#4 , 26 dec 2023 23:22

Wie verantwoordelijk is kunnen we hier niet zeggen dat is een taak van de rechtbank.
Dus u kan best aangifte bij politie doen zodat er een onderzoek kan starten.

BenjaminRobert
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 dec 2023 00:21

ok dankuwel

Topicstarter
Berichten: 66
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 dec 2023 00:32

Even kort wat betreft het sluiten van de kamers..dit kan. Inderdaad zomaar niet. Denk maar aam brandveilig, fixatieprotocollen etcetera... .

Wat betreft diefstal geld, daar kan ik geen uitspt6over doen.

BenjaminRobert
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 jan 2024 20:29

In antwoord op #6 - sluiten kamers kan niet zomaar

Mijn vadrer zit ook in een - ander - RVT en daar heeft elke bewoner een RFiD badge - de kamer kan telkens gewoon 'op slot' en is zo niet toegankelijk voor andere bewoners, enkel voor bewoner van de kamer en het verplegend personeel - bovendien heeft men zo een log van wie de kamer heeft betreden.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”